toker skrev:Börjar bli dags för nyare beg bil för mig 4 hjuls drift och kombi vill jag ha. Har kollat på Volvo D5 plugg in hydrid ca -17 -18 med kanske 7000 mil nån som har nån tanke om en sån är det nått att satsa på. Vad jag tror kan man köra båda motorerna så man får 4 hjuldrift ska inte köra i terräng med dra vagn på vinter. Har 5 km till jobbet kan troligtvis ladda där bilen bör gå till stora delar på el vid daglig körning samt att jag kan använda bilen till långresor med vagn vad tror ni ?
Har haft V60 D5 hybrid och har nu XC40 T5 hybrid. V60:n har "4wd" vid sportläge/awdläge och kickdown - förbränningsmotorn driver fram o el på bakaxeln. Bra pulver i den.
XC40 har förbränningsmotor och elmotor i serie som driver via växellådan till framhjulen, också bra pulver, men lite svårt att få ner allt i backen vid fullgasstarter om det inte är snustorr asfalt. Elmotorn använder tre av sju växlar (tror jag det är) så det kan bli lite sega växlingar ibland - när förbränningsmotorn går så använder den alla växlar.
V60:n hade automatlåda fram och elmotor utan växlar bak.
Räckvidd ca 40km (har för mig att V60:n gick nästan 50km) vid optimal temperatur - faller vid kyla och även höga yttertemperaturer.
Hybrid är tveksamt för den som kör långa sträckor - bilen väger ganska mycket och det kostar bränsle att släpa runt på. Laddningen är ganska långsam (men det är den även på många elbilar).
Den passar mig utmärkt eftersom jag mest kör kortare sträckor - ofta går det en vecka innan jag kör så långt att motorn går igång. Förbrukningen har på XC40:n legat på 0.37-0.39 sedan förra sommaren (dvs snittet för all körning) - inkluderar kanske 15 resor på ca 25-30 mil, däremellan mest kortare 3-8 mil.
Laddar endast hemma på uppfarten
Volvon har möjlighet till dragkrok - det är inte alla elbilar som har
Hade jag kunnat tänka mig en elbil? Tveksamt a) räckviddsångest - och jag har svårt för att stanna (saknar tålamodet) med jämna mellanrum när jag kör långresor b) infrastrukturen är för dålig - möjligen med undantag för Tesla c) Det kommer att bli trångt på laddstationerna framöver - det säljs mer elbilar än vad stationernas antal ökar
Tänk på att el o hybrider är tunga - utan E-kort så är man begränsad till 750kg släp