Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

2625 inlägg • Sida 40 av 175
Diskutera bil-teman här

Raijin

#586 » 09:08:24, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Börjar bli dags för nyare beg bil för mig 4 hjuls drift och kombi vill jag ha. Har kollat på Volvo D5 plugg in hydrid ca -17 -18 med kanske 7000 mil nån som har nån tanke om en sån är det nått att satsa på. Vad jag tror kan man köra båda motorerna så man får 4 hjuldrift ska inte köra i terräng med dra vagn på vinter. Har 5 km till jobbet kan troligtvis ladda där bilen bör gå till stora delar på el vid daglig körning samt att jag kan använda bilen till långresor med vagn vad tror ni ?

Har haft V60 D5 hybrid och har nu XC40 T5 hybrid. V60:n har "4wd" vid sportläge/awdläge och kickdown - förbränningsmotorn driver fram o el på bakaxeln. Bra pulver i den.
XC40 har förbränningsmotor och elmotor i serie som driver via växellådan till framhjulen, också bra pulver, men lite svårt att få ner allt i backen vid fullgasstarter om det inte är snustorr asfalt. Elmotorn använder tre av sju växlar (tror jag det är) så det kan bli lite sega växlingar ibland - när förbränningsmotorn går så använder den alla växlar.
V60:n hade automatlåda fram och elmotor utan växlar bak.
Räckvidd ca 40km (har för mig att V60:n gick nästan 50km) vid optimal temperatur - faller vid kyla och även höga yttertemperaturer.
Hybrid är tveksamt för den som kör långa sträckor - bilen väger ganska mycket och det kostar bränsle att släpa runt på. Laddningen är ganska långsam (men det är den även på många elbilar).
Den passar mig utmärkt eftersom jag mest kör kortare sträckor - ofta går det en vecka innan jag kör så långt att motorn går igång. Förbrukningen har på XC40:n legat på 0.37-0.39 sedan förra sommaren (dvs snittet för all körning) - inkluderar kanske 15 resor på ca 25-30 mil, däremellan mest kortare 3-8 mil.
Laddar endast hemma på uppfarten
Volvon har möjlighet till dragkrok - det är inte alla elbilar som har
Hade jag kunnat tänka mig en elbil? Tveksamt a) räckviddsångest - och jag har svårt för att stanna (saknar tålamodet) med jämna mellanrum när jag kör långresor b) infrastrukturen är för dålig - möjligen med undantag för Tesla c) Det kommer att bli trångt på laddstationerna framöver - det säljs mer elbilar än vad stationernas antal ökar
Tänk på att el o hybrider är tunga - utan E-kort så är man begränsad till 750kg släp
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman



skogsgurra

#587 » 11:06:52, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det, alla hittar sin lösning.
Allmängiltiga lösningar finns inte.
Med två tämligen färska bilar, en liten bensinare och en större diesel från 2016, så kommer vi nog aldrig att "byta upp oss" till någon elbil. Infrastrukturen, korta resor omväxlande med svängar upp mot 400 - 600 mil i områden där det är långt nog mellan "vanliga" bensinstationer, osäkerheten om vilken teknik som kommer att dominera och osäkerheten om framtida beskattning gör inte valet lättare.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

toker

#588 » 11:44:59, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raijin skrev:
toker skrev:Börjar bli dags för nyare beg bil för mig 4 hjuls drift och kombi vill jag ha. Har kollat på Volvo D5 plugg in hydrid ca -17 -18 med kanske 7000 mil nån som har nån tanke om en sån är det nått att satsa på. Vad jag tror kan man köra båda motorerna så man får 4 hjuldrift ska inte köra i terräng med dra vagn på vinter. Har 5 km till jobbet kan troligtvis ladda där bilen bör gå till stora delar på el vid daglig körning samt att jag kan använda bilen till långresor med vagn vad tror ni ?

Har haft V60 D5 hybrid och har nu XC40 T5 hybrid. V60:n har "4wd" vid sportläge/awdläge och kickdown - förbränningsmotorn driver fram o el på bakaxeln. Bra pulver i den.
XC40 har förbränningsmotor och elmotor i serie som driver via växellådan till framhjulen, också bra pulver, men lite svårt att få ner allt i backen vid fullgasstarter om det inte är snustorr asfalt. Elmotorn använder tre av sju växlar (tror jag det är) så det kan bli lite sega växlingar ibland - när förbränningsmotorn går så använder den alla växlar.
V60:n hade automatlåda fram och elmotor utan växlar bak.
Räckvidd ca 40km (har för mig att V60:n gick nästan 50km) vid optimal temperatur - faller vid kyla och även höga yttertemperaturer.
Hybrid är tveksamt för den som kör långa sträckor - bilen väger ganska mycket och det kostar bränsle att släpa runt på. Laddningen är ganska långsam (men det är den även på många elbilar).
Den passar mig utmärkt eftersom jag mest kör kortare sträckor - ofta går det en vecka innan jag kör så långt att motorn går igång. Förbrukningen har på XC40:n legat på 0.37-0.39 sedan förra sommaren (dvs snittet för all körning) - inkluderar kanske 15 resor på ca 25-30 mil, däremellan mest kortare 3-8 mil.
Laddar endast hemma på uppfarten
Volvon har möjlighet till dragkrok - det är inte alla elbilar som har
Hade jag kunnat tänka mig en elbil? Tveksamt a) räckviddsångest - och jag har svårt för att stanna (saknar tålamodet) med jämna mellanrum när jag kör långresor b) infrastrukturen är för dålig - möjligen med undantag för Tesla c) Det kommer att bli trångt på laddstationerna framöver - det säljs mer elbilar än vad stationernas antal ökar
Tänk på att el o hybrider är tunga - utan E-kort så är man begränsad till 750kg släp
Åker mest korta sträckor men vill ha möjlighet till långkörning med vagn så därför jag funderar på V60 och har anmält mig till B96 kort för har nog insett att det är bra att ha och ett måste till många nya bilar. Att det är långsam laddning gör inget den kommer laddas 8 tim på jobbet eller över natten hemma och hinner den inte laddas nån enstaka gång så finns ju diesel motorn kvar. Lite synd att det är mindre bagage utrymme i V60 vid hybrid det är inte så stort i vanliga heller men bör funka till mig. Hur känns V60 att köra ungefär som vanliga V60 tänkte på att den är tyngre ? Kommer du ihåg hur förbrukningen låg på V60 vid lite längre körning när inte elmotorn räcker till.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Raijin

#589 » 15:29:58, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åker mest korta sträckor men vill ha möjlighet till långkörning med vagn så därför jag funderar på V60 och har anmält mig till B96 kort för har nog insett att det är bra att ha och ett måste till många nya bilar. Att det är långsam laddning gör inget den kommer laddas 8 tim på jobbet eller över natten hemma och hinner den inte laddas nån enstaka gång så finns ju diesel motorn kvar. Lite synd att det är mindre bagage utrymme i V60 vid hybrid det är inte så stort i vanliga heller men bör funka till mig. Hur känns V60 att köra ungefär som vanliga V60 tänkte på att den är tyngre ? Kommer du ihåg hur förbrukningen låg på V60 vid lite längre körning när inte elmotorn räcker till.


Som du beskriver det så låter det som att en hybrid skulle passa dig - och med både laddning hemma o på jobbet så kommer förbrukningen ligga ganska lågt. Sedan blir det gärna så att man kör mer avslappat med en hybrid - när elen är slut så drar förbränningsmotorn igång, men vid inbromsningar så laddar du så bilen slår då och då tillbaka till el när du flytkör med låg belastning. Sedan finns alltid en liten reserv i batterierna som används vid kick-down vid ex. omkörningar.
Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg vad den drog, och troligen skulle det vara lite missvisande eftersom jag alltid lånade bil på jobbet när jag skulle köra längre privatkörning. Det märktes att bilen var tyngre, framförallt på kurviga småvägar, men den kändes aldrig överlastad eller som att den krängde. Gillade den skarpt, det var därför jag köpte XC40 hybriden som har lite enklare uppbyggd drivlina - men med den tar jag det lite lugnare. Vill jag köra mer aktivt så tar jag fram tvåhjuling eller sommarbilen.
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

toker

#590 » 20:38:21, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får se hur det blir är lite rädd för alla extra prylarna på hybriderna har kollat åt Golf alltrack tdi också helt ok förbrukning på den och rymligare än V60 och bra att dra med den också.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

gute84

#591 » 01:47:11, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur löser företagen laddningen för dom anställda blir det förmånsbeskattning av det
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

toker

#592 » 08:11:46, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har ingen laddning för elbilar men däremot finns det motorvärmar uttag som kan användas för laddning och dom använder vi gratis utan förmånsbeskattning så har man bil som klarar sig med 6A eller om det är 10 A så funkar det men blir ju ingen snabbladdning men borde väl räcka hyffsat ändå de flesta är ju på jobbet 8-10 tim per dag.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Raijin

#593 » 14:25:58, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Vi har ingen laddning för elbilar men däremot finns det motorvärmar uttag som kan användas för laddning och dom använder vi gratis utan förmånsbeskattning så har man bil som klarar sig med 6A eller om det är 10 A så funkar det men blir ju ingen snabbladdning men borde väl räcka hyffsat ändå de flesta är ju på jobbet 8-10 tim per dag.

Volvos laddkabel finns i två utföranden - det äldre där man kan begränsa från 8 till 13 A. Har för mig att det var det området, den kabeln var med på min V60 2016, den nyare kabeln till XC40 (och alla andra nyare modeller) har inbyggd begränsning 8A - den kör jag med på yttre vägguttag avsäkrat till 10A. Tar ca 5 timmar att ladda från tomt batteri.
Förvärmning av bil med bränslevärmaren - nu värms även stol o ratt upp - många journalister klagar på att bränslevärmaren körs, men vad jag vet så har andra bilar utan bränslevärmare avsevärt kortare körsträcka på el när det är kallt ute eftersom uppvärmningen förbrukar den el som används för framdrivning. Så resultatet på bränsleförbrukning blir ungefär detsamma ( i alla fall om man kör så förbränningsmotorn går igång)
Men journalister måste alltid hitta något att anmärka på för att visa hur klyftiga de är......
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

torbjorn_forsman

#594 » 15:22:39, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De gamla Renault-elbilarna från 90-talet kan ställas om för att dra antingen 10 eller 16 A från elnätet vid laddning.

De har för övrigt endast bränslevärmare (Ardic/Volvo Flygmotor, bensineldad, samma modell som man typiskt kan hitta som tillsats/parkeringsvärmare på en Volvo 940). En ca 10 år gammal Kangoo som jag har kommit i kontakt med, kör elvärme i första hand men den har en bränslevärmare också. Dock verkar det som om man har gjort allt för att folk inte ska veta om bränslevärmaren och än mindre köra den i tid och otid - knappen för att aktivera den sitter på ett helt ologiskt ställe, och beskrivningen av den är väl undangömd i instruktionsboken och helt omöjlig att hitta vid en snabb genombläddring.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

marve

#595 » 17:37:16, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo tar bort bränslvärmare i laddhybrider.
Laddhybriderna ska istället värma kupén med en så kallad högspänningsvattenvärmare som får ström från högvoltsbatterier eller med spillvärme från bensinmotorn.

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... ddhybrider
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Raijin

#596 » 08:39:27, 02-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:Volvo tar bort bränslvärmare i laddhybrider.
Laddhybriderna ska istället värma kupén med en så kallad högspänningsvattenvärmare som får ström från högvoltsbatterier eller med spillvärme från bensinmotorn.

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... ddhybrider


Tja - då stjäl man från räckvidden (när värmaren behövs) så den miljömässiga vinsten infinner sig endast för de bilister som kör kortare än ca tre? mil innan nästa laddning.
Möjligen kan man vinna lite extra på att förvärmning innan avfärd sker med denna värmare (nu körs ju bränslevärmaren när laddkontakten är inkopplad vilket känns onödigt)
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

gute84

#597 » 02:48:09, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur räknar man ut cc på elmotor

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Bengt Erik Eriksson

#598 » 07:14:02, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:myzsko: Enklast använder man väl archimedes princip och sänker ned den i kärl medvatten och noterar volymförändringen i kärlet.

Skämt å sido varför frågar du det? Skev nåon om det tidigare i tråden?

(Då det inte finns någon slagvolym så går det inte att ange.)
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#599 » 10:30:26, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland anger man ju luftgapsvolymen på elmaskiner, den brukar användas för att beräkna den s k maskinkonstanten som är en jämförelsesiffra för att bedöma t ex hur hårt utnyttjad en stor kraftverksgenerator är. Vanligtvis struntar man i π i det sammanhanget och anger konstanten helt enkelt som P / (D²*l*n) P är då maskinens effekt i kVA, D statorns innerdiameter i m , l statorns längd i m , n varvtalet i r/min.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gute84

#600 » 19:03:19, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag undrar för körkort på mc är ju i cc och nu när det finns flera stycken el motorcyklar att köpa

2 personer gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se