Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

2625 inlägg • Sida 169 av 175
Diskutera bil-teman här

Alexn72

#2521 » 22:30:22, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Det största problemet som jag ser det är att alla sitter och gör annat och om bilen sedan säger "nä, det här kan jag inte" så tar det många millisekunder för föraren att orientera sig, förstå vad som händer och ta över.
Bara detta tycker jag gör att autonoma fordon bör förbjudas.

Ironiskt nog är de problemet verklighet idag... folk gör något annat men när uppmärksamheten brister så finns inget system som tar över och de smäller
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor



Murre o2

#2522 » 23:19:02, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se bara på alla kökrockar i storstäderna, en bil som klagar när föraren inte håller avstånd och bromsar om föraren inte reagera när det blir stopp kan tjäna många kronor i lägre försäkrings kostnader. Och trots böterna så ser man många bilförare som pillar med mobilen när de kör. Låg på motorvägen för ett tag sedan och en buss som körde i buss körfältet vinglade fram och tillbaka mot mitt körfält, när jag passerade de såg jag att föraren satt med telefonen mot örat, bussen var "ur trafik" så han tyckte väl det var fritt fram med mobilen men vinglade som sagt väldigt, vilket känns osäkert när man skall passera i en vanlig personbil.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

gute84

#2523 » 23:22:51, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:
Holger skrev:Det största problemet som jag ser det är att alla sitter och gör annat och om bilen sedan säger "nä, det här kan jag inte" så tar det många millisekunder för föraren att orientera sig, förstå vad som händer och ta över.
Bara detta tycker jag gör att autonoma fordon bör förbjudas.

Ironiskt nog är de problemet verklighet idag... folk gör något annat men när uppmärksamheten brister så finns inget system som tar över och de smäller


så har det vart i 30 år nu
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Holger

#2524 » 09:32:11, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:
Holger skrev:Det största problemet som jag ser det är att alla sitter och gör annat och om bilen sedan säger "nä, det här kan jag inte" så tar det många millisekunder för föraren att orientera sig, förstå vad som händer och ta över.
Bara detta tycker jag gör att autonoma fordon bör förbjudas.

Ironiskt nog är de problemet verklighet idag... folk gör något annat men när uppmärksamheten brister så finns inget system som tar över och de smäller

Tycker det är ytterst logiskt. Kan ju inte vara så att bara jag ser det komma? Alla experter och konsulter och så vidare måste väl vetat det mycket tidigare.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger

#2525 » 09:40:32, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Se bara på alla kökrockar i storstäderna, en bil som klagar när föraren inte håller avstånd och bromsar om föraren inte reagera när det blir stopp kan tjäna många kronor i lägre försäkrings kostnader. Och trots böterna så ser man många bilförare som pillar med mobilen när de kör. Låg på motorvägen för ett tag sedan och en buss som körde i buss körfältet vinglade fram och tillbaka mot mitt körfält, när jag passerade de såg jag att föraren satt med telefonen mot örat, bussen var "ur trafik" så han tyckte väl det var fritt fram med mobilen men vinglade som sagt väldigt, vilket känns osäkert när man skall passera i en vanlig personbil.

Vi har en sån där modern mobilitetstjänst här som ska ta över "the last mile" mellan tåg och hushåll. Buslinjerna håller på att avvecklas ("... göras mer efficienta").
Tjänsten kan bokas via en app och består av STORA mercedesbussar som kommer till din husdörr.
De som kör för mobilitetstjänsten får uppdragen via en app på mobil eller padda i bussen. Detta betyder alltså att man väldigt ofta ser dessa förare köra med mobilen i handen. Helt fördj#vlar otroligt. Exploderar varje gång jag ser de där bussarna.
Utöver detta stannar de precis var som helst, vilket egentligen bara taxi får göra. Men jag har haft dessa bussar stående mitt i korsningen och släppa in och ut folk.

Att de sedan har ersatt cykel och fotväg och väldigt många yngre använder dem (de äldre tycker det är för komplicerat att använda appen) är extra kontraproduktivt, för hälsan och även för miljön.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Alexn72

#2526 » 09:51:48, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Alexn72 skrev:
Holger skrev:Det största problemet som jag ser det är att alla sitter och gör annat och om bilen sedan säger "nä, det här kan jag inte" så tar det många millisekunder för föraren att orientera sig, förstå vad som händer och ta över.
Bara detta tycker jag gör att autonoma fordon bör förbjudas.

Ironiskt nog är de problemet verklighet idag... folk gör något annat men när uppmärksamheten brister så finns inget system som tar över och de smäller

Tycker det är ytterst logiskt. Kan ju inte vara så att bara jag ser det komma? Alla experter och konsulter och så vidare måste väl vetat det mycket tidigare.

Skillnaden är att människan inte vet om att den brister i uppmärksamhet innan det är försent.
Men ett system varnar när den inte klarar det.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Göran Ekman

#2527 » 09:56:43, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En person jag känner med en nyare bil (vet ej vad). Ser att det kommer en ambulans , sänker farten håller åt sidan, då ingriper bilen och ”räddar” situation genom att styra tillbaka, missade bakre hörnet på ambulansen med en hårsmån. Hon var inte jätte imponerad av den säkerhets funktionen på sin bil.
Men trenden går helt klart mot att vi som förare ska bli mer och mer överflödiga i dagens bilar.
Vi förlitar oss på att tekniken ska rädda oss i alla lägen.
Göran i Norråmyra
Senast redigerad av Göran Ekman 09:59:10, 27-03-2024, redigerad totalt 1 gång.
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Holger

#2528 » 09:57:57, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spårhållningsassistent Göran, den kan vara ganska resolut.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Göran Ekman

#2529 » 10:01:21, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hon vart inte jätte imponerad av funktionen vid det tillfället.
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Holger

#2530 » 10:10:06, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, NCAP verkar från och med 2026 planera poäng-avdrag om bilen har för många bildskärmar, eller om viktiga funktioner måste hanteras via skärmarna.
Många tillverkare återgår självmant till fysiska knappar just nu.
VW ersätter de beröringssenstivia knapparna i ratten med riktiga knappar igen. Det verkar som om kunderna inte var imponerade. Porsche och andra tillverkare går samma väg.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Murre o2

#2531 » 10:23:32, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltillverkaren Volvo Cars har i veckan producerat sin sista bil med diesel som drivmedel, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. Det blev en XC90 som lämnade bandet på Torslandafabriken i Göteborg i tisdags.
Börsnoterade Volvo Cars – med kinesiska Zhejiang Geely Holding som storägare – sätter därmed punkt för en era med sikte på att till 2030 helt ha gått över till produktion av elbilar.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Mats i Myrhult

#2532 » 10:49:57, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

@göran
Hade hon anvåänt blinkers hade troligen den lane assist gripit in.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Holger

#2533 » 12:30:06, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, så är det
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael Meier

#2534 » 13:23:07, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bryts assisten helt med blinkers?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger

#2535 » 13:44:51, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spårhållning bryts, annars blir det jobbigt med spårbyte
Den hoppar igång igen direkt efter bytet

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se