Varför går det inte att köpa en elbil som är smart?
Göran i Björnarbo
Michael Meier skrev:Konkurshotet gällde Hertz, inte Tesla.
Ja det finns en lucka här, ett fordon jag skulle vilja ha är följande: rambygd pickupp av amerikansk modell, elektrisk drift på framaxlen och bakaxeln. Hysterisk effekt. En liten trecylindrig turbodiesel med mekanisk pump typ kubota. Jag har för mig att det finns en undre gräns för avgasrening, 50 hk? Kopplad mot en generator och med en lamellkoppling och kardan till bakaxeln som låser upp i landsvägsfart.Göran Ekman skrev:Varför går det inte att köpa en elbil som är smart?
Göran i Björnarbo
torbjorn_forsman skrev:Med den där hybridlösningen kan 50 hk på dieselmotorn räcka gott och väl. Eldriften får hjälpa till när det går tungt, och vice versa.
Det finns ingen effektgräns under vilken ingen avgasrening krävs. Enda undantaget var de gamla svenska avgasreningsreglerna F40 som gällde för 1976 till 1988 års modeller, där gällde inte F40-kraven utan istället de lindrigare ECE-kraven för bilar med cylindervolym under 800 cm³ . Det var därför som VW Polo m fl några år såldes med en 750 cm³ motor i Sverige, och det var också därför som det inte var några problem med privatimport av icke avgasrenade Citroën 2CV m fl från Frankrike.
Bacon skrev:Är inte riktigt små dieselar undantagna? Typ kompressorn i kylcontainrar.
Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster