Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

2619 inlägg • Sida 1 av 175
Diskutera bil-teman här

Ulf (trådstartaren)

#1 » 14:51:50, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite funderingar enligt rubriken.

Jag övertog farsans här, strax innan midsommar, en Kia Niro hybrid -18. Uttagen i oktober 2018.
Då hade den rullat 1024 mil, och nu har hjulen snurrat betydligt mer, jag är snart uppe i 2300 och har ändå kört Audi:n en del...


Sommar förflöt med trevliga 0.39 l/mil. Nu när det blivit kallt så ligger jag över 0,5 l/mil.
Stängde av AC:n för någon månad sedan, hjälpte, lite, en stund. Och vintern har ju inte ens börjat...

Finns det andra på forumet som har erfarenhet av dessa mackapärer?

edit: tangentbordsdyslexi, extra svår idag...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



Holger

#2 » 15:21:39, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, vi funderar allvarligt på en elbil, en REN elbil.

Hybriderna är ingen större mening med, det säger t.om. de som säljer dem, och t.om. de som inte har rena elbilar i sortimentet (snackade med en Ford-säljare för två veckor sedan). Det är bländare som i teorin ska sänka tillverkarens flottas genomsnittsförbrukning, men endast på papperet. Och Mild-hybriderna är ännu värre.

Det som har fått mig att koncentrera mig helt på elbil är en kollega som backade ut från parkeringsplatsen och körde iväg och bensinmotorn hoppade igång direkt. Han hade inte kört 20 meter ens, långsamt, på jobbparkeringen. Det var en ganska ny Toyota.
Svärföräldrarna kör en Lexus hybrid SUV som nu är 12 år gammal. Ok, tekniken har förbättrats fram tills nu, men även på den hoppar bensinmotorn igång när de har kört några meter nerför gatan.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

toker

#3 » 15:49:49, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ren elbil funkar inte för mig men en laddhybrid tycker jag vore kanon åker några mil om dan det skulle den fixa på el och när jag gör lite längre resor med släp så fixar den det också vilket inte elbilarna gör. Men 0,5 i förbrukning det är inte så imponerande min golf ligger nog runt 0,6 visserligen en diesel men fyrhjulsdriven och med mycket kort körning.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#4 » 15:53:30, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:... men en laddhybrid tycker jag vore kanon åker några mil om dan det skulle den fixa på el ...

Det är just det som är kruxet. Bensinmotorn hoppar nog igång tidigare än du tror.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

magloman

#5 » 17:59:52, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen ren elbil eller så åker man ren diesel.

Hybrider är inte effektiva och säkert mer krångel.

Som stadsbil måste en vw id3 ligga bra till när man kan ladda hemma.

Ska man ladda borta i sverige ligger tesla bra till då den är mkt billigare att ladda borta.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman

#6 » 18:41:00, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom jag känner som åker elhybrid, gör det för att det är gynsamt skattemässigt en man kör en Outlander laddhybrid han klarar sig närmare 5 mil på en laddning. En Tesla känns som ett relativt kostsamt sätt att döva sin klimat ångest. Men det är förmodligen en rätt trevlig bil att åka i. Jag passar på elbils sida tills det har kommit ett miljövänligt batteri alternativ.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

toker

#7 » 18:54:14, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
toker skrev:... men en laddhybrid tycker jag vore kanon åker några mil om dan det skulle den fixa på el ...

Det är just det som är kruxet. Bensinmotorn hoppar nog igång tidigare än du tror.

Några mil fixar väl en laddhybrid om man kör som folk och vill man gasa lite extra hoppar ju förbränningsmotorn in och man kan använda bilen som vanligt vilket inte en elbil duger till men gissar att priset är för högt så åker vidare med diesel eller bensin så länge dom är för dyra och rena elbilar går bort för att dom inte fixar det jag vill ha bilen till.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#8 » 19:35:45, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, du menar en plugin hybrid som man kan ladda hemma?
De jag snackar om är rena hybrider som man INTE kan ladda via sladd.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

toker

#9 » 19:49:58, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån hybrid vore nog inget för mig som åker lite till vardags men åker längre turer ofta med släp ibland den lär inte hinna laddas upp på kortsvängarna så behöver nog laddhybrid.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#10 » 21:59:24, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Miljösamvete? Man kan inte köpa elbil pga av det ännu. En elbil skitar ner miljön mer än en bensin/diesel.

Alla jag känner som köpt elbil, gör det för att de är billigare att äga än en "vanlig" just nu. Slår man ut totala kostnaden på 5 år mellan en ny "vanlig" bil och en elbil så vinner elbilen. Men då ska det vara en ren elbil.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#11 » 22:06:23, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gör nog av med större mängd bränsle i skoter mc och båt än i bilen och det är fordon utan katalysator så elbil av miljösamvete funkar inte här.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#12 » 22:35:25, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Miljösamvete? Man kan inte köpa elbil pga av det ännu. En elbil skitar ner miljön mer än en bensin/diesel.

Alla jag känner som köpt elbil, gör det för att de är billigare att äga än en "vanlig" just nu. Slår man ut totala kostnaden på 5 år mellan en ny "vanlig" bil och en elbil så vinner elbilen. Men då ska det vara en ren elbil.

ABSOLUT!
Jag köper inte elbil på grund av miljön utan för att plånboken inte belastas så hårt.
I Tyskland får vi 9.000 Euro statligt stöd vid köp av ren elbil upp till ett visst värde. I vissa leasing-konstellationer går du t.om. PLUS, dvs du tjänar på det hela!

Jag kan ladda gratis på jobbet.

Det är den ENDA orsaken till att jag funderar på elbil.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

magnusk750

#13 » 23:08:20, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollega på gamla jobbet i Sverige köpte Kia laddhybrid för drygt ett år sedan. Jag tror att det var Ceed, men ska inte svära på det, mellanklass i vilket fall, inte småbil. Han bor i samhälle två mil från Västerås. Han är nere på runt 0,2 i snitt. Enligt vad han sa går resor in till stan ofta bara på el om han är lite snäll på gasfoten, men ändå kör vanlig landsvägsfart, inget ligga och krypa på vägrenen.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ph7

#14 » 00:02:53, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns en intressant kanal på tuben av Damien Maguire som byggt om div. BMW till elbilar i bortåt 10år
Började med gaffeltrucksmotorer och fortsatt med "reverse enginering" på Toyota/Lexus, Nissan, Tesla.

https://www.youtube.com/channel/UC8sR7IAMOHKV-S_oz3JH3qw

Har blivit många timmar framför datorn för mig
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

*pettson*

#15 » 00:23:21, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan man köper en elhybrid, om man nu gillar låg förbrukning..
Så bör man kika på under vilka villkor bilen verkligen använder elen..

Vi börjar med.. "upp till" den bästa försäljningsfrasen någonsin..
Yes.. dom flesta kommer "upp till" 50km.. sen var det.. när sker det?
Ja.. det sker lite olika förstås.. en bekants lexus suv, funkar bara på el under 50km/h.. samt bara om batteriet är fullt när den ska nyttja elen förstås.. tycker bilen det är för lite, ja visst, i sanningens namn går det att köra på el då.. men motorn går igång och laddar.. så sure.. häftigt med el, men meningslöst för klimataktivisten.
Ja sen var det ju så att du måste accellerera väldigt långsamt.. annars startar motorn..
Du kan inte ha bilen lastad med något tyngre, eller ha släp.. för då kan du inte åka på el alls..då går det ju tungt.. och som sagt då uteblir elen.

Sen har jag ingen aning om det finns mer inställningar, eller om det är så systemet ska vara.
Men det är så det beter sej för honom, och har betett sej för mej..

2 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hidsmekolek och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se