Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

2623 inlägg • Sida 110 av 175
Diskutera bil-teman här

Holger

#1636 » 14:53:29, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:och dom som säger att man sparar på en elbil idag är ju ute och cyklar

Nja, det beror ju lite på förutsättningarna.
Problemet är att alla ska ha en stor och snabb bil, en Tesla, eller SUV. Dessa är ALLA dyra som elbil (eller hybrid också för den delen). Varför kan man inte nöja sig med en mindre bil? Varför är alla rädda att grannen ska snacka illa om en om man har en mindre bil?
Vi var tvungna att ersätta den gamla bilen. Vi köpte den lilla Opel Corsa-E som halvt år gammal utställnings-/provkörningsbil.
Och jag kan lova att "tankningen" blir billigare än fossilt just nu. Som sagt, med de förutsättningarna som vi har just här och just nu, med den perfekta elprisbindningen (det var tur).

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Alexn72

#1637 » 14:54:01, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:1 man ska bytta dag på julafton och andra helgdagar? låter ju konstigt tror många arbetsgivare går med på det
2 hur ofta har destinationen ens en laddare.
3 dom pengar man sparar räcker inte till nån hotelnatt idag inte för en person men oftast har man familjen med
4 omvägarna finns inga laddare på
5 varför inte ens äga en och om man måste ha en elbil bara använda den i stan
6 tåg är ju oftast dyrare en bilen och när man väll kommer fram till tåg stationen måste man ta sig många mil till för att komma fram en då


1 åker man så långt att man behöver snabbladdning så är det väl knappast otänkbart att sovaöver... eller att åka en dag innan...
2 2 hål i väggen....
3... har du så höga krav :myzsko:
4... inga omvägar med laddare... ändå hur mycket folk som helst på vägen....hmm
5 jag har tex nästan 4mil till jobbet... Så 8mil om dagen står elbilen för... skulle jag göra en fjällresa på 200mil med fossila alternativ så har elbilen ändå kört fler mil per år.
6 så du ska inte hälsa på någon i stan dit tåget går... då ökar ju chansen att den du hälsar på har eget hus med både en fas och trefas uttag att ladda från
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Alexn72

#1638 » 14:57:38, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:....
och dom som säger att man sparar på en elbil idag är ju ute och cyklar...

Min Nissan leaf som gått nästan 18k mil är betald sen något år tillbaka med motsvarande bensinpengar som en Volvo 850 hade druckit under samma tid, ändå räknades volvon som 0 kr i inköp... och nissan över 200k i inköp

Mem för att få ihop ekonomin så ska ju elbilen rulla.
Använder man bara bilen 1mil på söndagen så är en gammal fossilare mer ekonomisk.

Ang företag....och laddning...kan de inte sälja laddning som allt annat de gör...
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Holger

#1639 » 14:59:59, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:2 hur ofta har destinationen ens en laddare.

Laddaren har bilarna ombord. Man kan alltså även ladda med vanligt vägguttag. De flesta elbilarna levereras med adapter. Det tar bara längre tid. Men t.ex. över natt är det inget problem.
Det är bara snabbladdning med likström som "går förbi" den laddaren direkt in i batteriet. Förenklat uttryckt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

gute84

#1640 » 15:24:31, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
gute84 skrev:2 hur ofta har destinationen ens en laddare.

Laddaren har bilarna ombord. Man kan alltså även ladda med vanligt vägguttag. De flesta elbilarna levereras med adapter. Det tar bara längre tid. Men t.ex. över natt är det inget problem.
Det är bara snabbladdning med likström som "går förbi" den laddaren direkt in i batteriet. Förenklat uttryckt.


det har vart ett problem här nere med alla sommargäster som hyr hus här att många av dom som hyr ut inte har lösningen en hur dom ska ta betalt för det och hur man ska investera i laddare
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

gute84

#1641 » 15:26:38, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:
gute84 skrev:1 man ska bytta dag på julafton och andra helgdagar? låter ju konstigt tror många arbetsgivare går med på det
2 hur ofta har destinationen ens en laddare.
3 dom pengar man sparar räcker inte till nån hotelnatt idag inte för en person men oftast har man familjen med
4 omvägarna finns inga laddare på
5 varför inte ens äga en och om man måste ha en elbil bara använda den i stan
6 tåg är ju oftast dyrare en bilen och när man väll kommer fram till tåg stationen måste man ta sig många mil till för att komma fram en då


1 åker man så långt att man behöver snabbladdning så är det väl knappast otänkbart att sovaöver... eller att åka en dag innan...
2 2 hål i väggen....
3... har du så höga krav :myzsko:
4... inga omvägar med laddare... ändå hur mycket folk som helst på vägen....hmm
5 jag har tex nästan 4mil till jobbet... Så 8mil om dagen står elbilen för... skulle jag göra en fjällresa på 200mil med fossila alternativ så har elbilen ändå kört fler mil per år.
6 så du ska inte hälsa på någon i stan dit tåget går... då ökar ju chansen att den du hälsar på har eget hus med både en fas och trefas uttag att ladda från


ska jag stana till i din stad med familjen så kommer det kosta
https://www.booking.com/searchresults.e ... se=leisure

jag förstår inte vad du menar på fråga 6 vid prata ju tåg för ska man ta med sig elbilen på tåget då eller hur menar du och dom flesta som bor i städer bor ju inte i hus
Senast redigerad av gute84 15:30:01, 30-11-2022, redigerad totalt 1 gång.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Alexn72

#1642 » 15:29:18, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:
Holger skrev:
gute84 skrev:2 hur ofta har destinationen ens en laddare.

Laddaren har bilarna ombord. Man kan alltså även ladda med vanligt vägguttag. De flesta elbilarna levereras med adapter. Det tar bara längre tid. Men t.ex. över natt är det inget problem.
Det är bara snabbladdning med likström som "går förbi" den laddaren direkt in i batteriet. Förenklat uttryckt.


det har vart ett problem här nere med alla sommargäster som hyr hus här att många av dom som hyr ut inte har lösningen en hur dom ska ta betalt för det och hur man ska investera i laddare


Återigen elbilen har nästan alltid en laddare ( kabel) med sig så de enda som faktiskt behövs är ett uttag.
Hur man sen tar betalt är väl nästa fråga. Hur tar dem betalt för varmvatten? Antal toalettspolningar? Eller hushållselen rent allmänt
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

gute84

#1643 » 15:31:06, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

stor skillnad på vatten och el i pris
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

gute84

#1644 » 15:33:13, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

åka en dag innan är ju inte alla som kan göra skolan jobbet och annat som krockar
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Alexn72

#1645 » 15:34:52, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:
Alexn72 skrev:
gute84 skrev:1 man ska bytta dag på julafton och andra helgdagar? låter ju konstigt tror många arbetsgivare går med på det
2 hur ofta har destinationen ens en laddare.
3 dom pengar man sparar räcker inte till nån hotelnatt idag inte för en person men oftast har man familjen med
4 omvägarna finns inga laddare på
5 varför inte ens äga en och om man måste ha en elbil bara använda den i stan
6 tåg är ju oftast dyrare en bilen och när man väll kommer fram till tåg stationen måste man ta sig många mil till för att komma fram en då


1 åker man så långt att man behöver snabbladdning så är det väl knappast otänkbart att sovaöver... eller att åka en dag innan...
2 2 hål i väggen....
3... har du så höga krav :myzsko:
4... inga omvägar med laddare... ändå hur mycket folk som helst på vägen....hmm
5 jag har tex nästan 4mil till jobbet... Så 8mil om dagen står elbilen för... skulle jag göra en fjällresa på 200mil med fossila alternativ så har elbilen ändå kört fler mil per år.
6 så du ska inte hälsa på någon i stan dit tåget går... då ökar ju chansen att den du hälsar på har eget hus med både en fas och trefas uttag att ladda från


ska jag stana till i din stad med familjen så kommer det kosta
https://www.booking.com/searchresults.e ... se=leisure

jag förstår inte vad du menar på fråga 6 vid prata ju tåg för ska man ta med sig elbilen på tåget då eller hur menar du och dom flesta som bor i städer bor ju inte i hus



400kr per person är inte så farligt enligt mig
https://www.booking.com/hotel/se/b-amp- ... al;ucfs=1&
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Mats i Myrhult

#1646 » 15:56:04, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog känns det konstigt att resonera som att man ska ha en elbil för kortkörning och en bensin/diesel stående redo för semesterkörningar.
I mina ögon illustrerar det att något är feltänkt, orimligt, orealistiskt eller åt det hållet.
Utan risk, ingen chans!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

hartagga

#1647 » 17:21:54, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Nog känns det konstigt att resonera som att man ska ha en elbil för kortkörning och en bensin/diesel stående redo för semesterkörningar.


Men är det så konstigt? Förutom då att man binder väldigt mycket kapital i transporter? En elbil och en fossilbil skulle komplettera varandra rätt bra, de löser olika problem. Bara för det att jag äger en uppsättning spärrskaft kanske jag har nytta av ett ledhantag?

Själv skulle jag gärna köra en elbil då min körning till största del består av kortkörningar (under 15mil per dag). De gånger jag har behov av långkörningar, vilket händer då och då, skulle jag lätt kunna lösa genom att ha en gammal bensinare som ingen annan vill ha stående. För mig är problemet att även om det i långa loppet skulle vara klart ekonomiskt fördelaktigt med en elbil så har jag inte inkomster nog att spara till den, inte heller låter banken mig låna till en. Så det får bli att fortsätta slutförbruka fordon.

Mats i Myrhult skrev:I mina ögon illustrerar det att något är feltänkt, orimligt, orealistiskt eller åt det hållet.


Det här får du gärna utveckla! Jag är nyfiken på hur du tänker, kanske lär jag mig något jag inte tänkt på?
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#1648 » 17:31:23, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

@hartagga
Som du själv skriver binder det mycket kapital helt i onödan. Det drar också mer driftskostnader, som däck, försäkring, mm.
Jag kan förstå om man vill ha en ren personbil och en pickup/skåpbil/lastbil, för de gör olika saker.
Men två olika personbilar för att "skjutsa arslet" olika sträckor, nej det känns konstigt.
Visst, om den ena är entusiastbil som man har på bilträffar och liknande. Men då är det ändå olika användningsområden precis som med pickisen.

Har man gott om pengar kan man väl ha hur många bilar som helst, men att rekommendera det som det normala för alla kan inte vara rätt.

När CO2 dessutom inte påverkar klimatet så spelar man bara dem som driver den politiska agendan i händerna om man skaffar elbil.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

akkamaan

#1649 » 17:33:38, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:stor skillnad på vatten och el i pris

Om man värmer vattnet med vedeldning kanske. Men en elektrisk varmvattenberedare kostar väl lika mycket per kWh som en elbilsladdare.... :klia: :vissla:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

gute84

#1650 » 17:37:16, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska jag stana till i din stad med familjen så kommer det kosta
https://www.booking.com/searchresults.e ... se=leisure

jag förstår inte vad du menar på fråga 6 vid prata ju tåg för ska man ta med sig elbilen på tåget då eller hur menar du och dom flesta som bor i städer bor ju inte i hus



400kr per person är inte så farligt enligt mig
https://www.booking.com/hotel/se/b-amp- ... al;ucfs=1&



så du sparar 1600 kr plus din och din frus förlorad arbetsinkomst plus barnens skola på grund att du åker en dag innan helgdag på att du slipper tanka den resan

2 personer gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se