Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

2625 inlägg • Sida 173 av 175
Diskutera bil-teman här

Göran Ekman

#2581 » 10:55:07, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller autonoma bilar, räcker det med att varje bil klarar sig själv eller måste olika fordon kunna kommunicera med varandra.
Hur långt in i framtiden det ligger vet jag inte.
Visonen av bilar som kör själva i tåg/kö på motorvägen, är lite tveksam till den lösningen.
Ser mycket hellre en lösning där vi inte behöver flytta oss så mycket.
Var på bilmässa i helgen Tesla var där med ett antal bilar, har personligen lite svårt för en del detaljer som instrumenten i den här modell 3
Bild
Men modernt är det. Jag är inte imponerad av lekstugor det kördes även en ”ljus show” med en Tesla X den blinkar med lysena och flaxar med dörrarna kul har man någon nytta av det. Som gammal grinig gubbe är jag tveksam till nyttan av funktionen.
Den varianten på en Tesla modell 3. En Musla tilltalar mig mera.

Bild
Bild
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



David, Luleå

#2582 » 10:58:35, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då och då i houtubeflödet dyker det upp klipp som flaggar för det TS inleder tråden med. Ibland är det Stellantis VD ibland Mercedes eller VAGs eller andras. Det som alltid samma är att det är en suspekt YT kanal som inte verkar göra annat än att försöka få folk att tvivla på elbilar.

Är själv i fjällen över påsk och sett en del köer till laddplatser längs vägen hit. Men även tomma laddställen men känner mig just nu trygg i min dieselbil. Men en mindre elbil som pendlar vardagsbil hemmavid att köra mycket med och dieselsuven för stora släpet till fjälls eller andra storbilsuppgifter.

(8 dagar kvar… till Alfa Romeo lanserar sin första rena elbil. Blir spännande.)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

magloman

#2583 » 11:06:22, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slog ihop nya tråden med samma innehåll som denna.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mats i Myrhult

#2584 » 11:39:49, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är inte svammel att Mercedes omprövar sin elbilstillverkning!
Marknaden sviktar och framtiden osäker.
https://www.nyteknik.se/fordon/mercedes ... er/4238684
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... e-sa-stor/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ilsloftet/
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Holger

#2585 » 12:00:42, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla omprövar sitt engagemang regelbundet. Även EU funderar på att ändra sin road map för elbilar.
Och nästan alla saktar ner lite.
Men elbilen har sin plats bland fordonen, man får bara inte stirra sig blind på den.
Vi köpte vår elbil för 20.000 Euro, vi hade ändå behövt byta ut en bil och i runda slängar 20.000 hade vi även betalat för en fossilbil. För oss var steget till elbil som andra bil perfekt.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

gute84

#2586 » 13:50:40, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Elbilar är bara en fluga :skratta3:

Att ford lägger ner är ingen förlust... har de ens en elbil..


flera modeler allt från pickup till små bilar
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

gute84

#2587 » 13:54:22, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Alla omprövar sitt engagemang regelbundet. Även EU funderar på att ändra sin road map för elbilar.
Och nästan alla saktar ner lite.
Men elbilen har sin plats bland fordonen, man får bara inte stirra sig blind på den.
Vi köpte vår elbil för 20.000 Euro, vi hade ändå behövt byta ut en bil och i runda slängar 20.000 hade vi även betalat för en fossilbil. För oss var steget till elbil som andra bil perfekt.


vad kostar den idag ny
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Bacon

#2588 » 14:02:36, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försöker goggla fram någon typ av prognos över CO2-halten de närmsta decennierna men det är svårt. Någon som har sett siffror någonstans? Måste finnas eftersom de räknar fram temperaturökning. Jag har kommit fram till följande: CO2 har stigit från 250 ppm till 400 ppm de senaste 200 åren, stiger just nu med 2 ppm per år. Ventilation dimensioneras för att klara 1000 ppm så det bör vi hålla oss under om vi vill ha frisk luft utomhus. Med nuvarande utsläpstakt, vilken verkar vara förhållandevis linjär är det inte något akut problem men det är ju viktigt att lösa detta på sikt. Frågan är ju hur mycket kommer utsläppen accelerera? Eller accelererar fotosyntesen vid stigande nivåer och motverkar utsläppen?

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Holger

#2589 » 14:42:24, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:
Holger skrev:Alla omprövar sitt engagemang regelbundet. Även EU funderar på att ändra sin road map för elbilar.
Och nästan alla saktar ner lite.
Men elbilen har sin plats bland fordonen, man får bara inte stirra sig blind på den.
Vi köpte vår elbil för 20.000 Euro, vi hade ändå behövt byta ut en bil och i runda slängar 20.000 hade vi även betalat för en fossilbil. För oss var steget till elbil som andra bil perfekt.


vad kostar den idag ny

Det vet jag inte, vi köpte den 6 månader gammal
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Mats i Myrhult

#2590 » 15:55:50, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Bacon
Som du vet påverkar inte CO2 temperaturen. All forskning visar att temperaturen kan styra CO2. Även andra orsaker finns. Utan korrelation, ingen kausalitet. Ett exempel på avsaknad av korrelation här.

Bild

Människan och våra verksamheter kan inte påverka temperaturen. Vad som verkligen och påvisbart styr redovisas i denna video.
https://youtu.be/PpoWJpBDAME?feature=shared

Vet att vi inte ska diskutera klimat här, men kan inte låta bli att redovisa fakta. Fortsätter dock ingen polemik här.

Med det sagt, så kommer det ändå finnas plats för elbilar för vissa uppgifter. Det bästa är att låta marknaden finna rätt nivå, utan politiska pekpinnar.
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Bacon

#2591 » 16:42:54, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, men jag har varit i lokaler med underdimensionerad ventilation och 1000 ppm är inte trevligt. Fossila bränslen är ohållbart men det kan vara så att vi har lite mer tid på oss än vad Greta säger.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#2592 » 16:54:00, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underdimensionerad ventialtion ger också betydligt högre fuktighet i luften. Från utandning och perspiration.
Man verkar vara ense om att snabb förbränning av alla kända depåer av olja, gas och kol inte skulle kunna höja halten CO2 i atmosfären till 1000 ppm.

Ett par länkar om CO2 i lokaler.
https://www.energi-miljo.se/koldioxid-i ... ransvarde/

Litar på att Wikipedia ligger rimligt rätt om CO2s giftighet, toxikologi, här.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Koldioxid
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

akkamaan

#2593 » 17:20:18, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Det tror inte jag heller men är nog första gången nån försöker övertyga mig om att automat skulle vara roligare eller i alla fall lika rolig att köra.

Men på ett "tivoli" är det ju roligt att kör elektrisk steglöst autmatväxlad radiobil...
Hela den här diskussionen om vad som är roligt eller inte kan ni lägga ner. Det hör inte hemma i tråden att argumentare dettadå smaken är som baken, delad...
Jag tycker det är "jätteroligt" att köra ekonomiskt och bekvämt. Kommer aldrig mera att köpa ett nyttofordon med koppling mauell växellåda då jag tycker att det är o-roligt... Men det är jag det och ingen kan övertyga mig eller försöka övertyga mig om att manuellväxling är "roligt", men det kan i vissa fordonstyper var nödvändigt t ex en jordbrukstraktor som behöver gå på en konstant hastighet vid t ex plöjning
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Viktorputts

#2594 » 17:31:00, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:@Bacon
Som du vet påverkar inte CO2 temperaturen. All forskning visar att temperaturen kan styra CO2. Även andra orsaker finns. Utan korrelation, ingen kausalitet. Ett exempel på avsaknad av korrelation här.

Bild

Människan och våra verksamheter kan inte påverka temperaturen. Vad som verkligen och påvisbart styr redovisas i denna video.
https://youtu.be/PpoWJpBDAME?feature=shared

Vet att vi inte ska diskutera klimat här, men kan inte låta bli att redovisa fakta. Fortsätter dock ingen polemik här.

Med det sagt, så kommer det ändå finnas plats för elbilar för vissa uppgifter. Det bästa är att låta marknaden finna rätt nivå, utan politiska pekpinnar.


Slutade temperaturen att mätas i USA i november 2011?
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Mats i Myrhult

#2595 » 17:39:04, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:
Slutade temperaturen att mätas i USA i november 2011?


Nej, men som du vet håller det fortfarande som bevis. Ser likadant ut nu.
Kurvan för stigande CO2 som NOAA förfalskat genom att splica ihop data från Siple med data från Mauna Loa har väl ökat något.
Siple mäter historiska nivåer från iskärnor i Antarktis, Mauna Loa är en aktiv vulkan på Hawaii där man började mäta 1958. Det är absolut no-no att blanda äpplen och päron på det viset i vetenskap.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bonnen513 och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se