Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

2625 inlägg • Sida 174 av 175
Diskutera bil-teman här

treaser2

#2596 » 23:34:37, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
toker skrev:Det tror inte jag heller men är nog första gången nån försöker övertyga mig om att automat skulle vara roligare eller i alla fall lika rolig att köra.

Men på ett "tivoli" är det ju roligt att kör elektrisk steglöst autmatväxlad radiobil...
Hela den här diskussionen om vad som är roligt eller inte kan ni lägga ner. Det hör inte hemma i tråden att argumentare dettadå smaken är som baken, delad...
Jag tycker det är "jätteroligt" att köra ekonomiskt och bekvämt. Kommer aldrig mera att köpa ett nyttofordon med koppling mauell växellåda då jag tycker att det är o-roligt... Men det är jag det och ingen kan övertyga mig eller försöka övertyga mig om att manuellväxling är "roligt", men det kan i vissa fordonstyper var nödvändigt t ex en jordbrukstraktor som behöver gå på en konstant hastighet vid t ex plöjning


Haha berättar för andra att de inte får tycka och tycker sedan till själv :skratta3:
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b



akkamaan

#2597 » 00:24:03, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:Haha berättar för andra att de inte får tycka och tycker sedan till själv :skratta3:

Tycka får man väl göra. Men att tycka nåt är "roligare" angående växelådsval är ju att ganska svagt och barnsligt argument varför man ska välja en viss typ av växellåda. Verkar som det är ett argument man tar till när man saknar relevanta tekniska/ekonomiska argument, som egentligen borde vara det som argumenteras...
Jag har kört osynkad 10 växlad lastbilstranssmission i drygt 10 år så kanske det ligger bakom att jag vill ha bekvämlighet när jag kör bil på ålderns höst.
Det gläder mig dock att du fick något att "skratta åt"
Jag gillar att "köra", har över 1500000 km kors och tvärs och från kust till kust på USAs vägnät, men det har aldrig varit "roligt" att växla manuellt även om jag var ganska bra på det. Ska dock erkänna att det gav ett visst välmående när jag kunde "flyta in" växlarna utan skorrning på dreven i lastbilarnas växellådor och endast använda kopplingen nåt halvdussin gånger per arbetsdag. Det var ett tecken på att jag kunde mitt yrke samt att jag hade haft en riktigt bra dag bakom ratten...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

treaser2

#2598 » 12:51:38, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och du fortsätter hålla på, håll dig till trådämnet :grin:
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

magloman

#2599 » 13:58:39, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

…och du måste ha sista ordet likt en femåring
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Bacon

#2600 » 09:55:54, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utsläppstakten verkar ha fyrdubblats de sista 50 åren, ändå stiger co2-halten förhållandevis linjärt. Är inte det lite märkligt? Antar att havet tar upp mycket och då sjunker pH vilket inte är bra. Men en del tas upp av växter och det måste man ju anse vara en fördel. Märkligt hur svårt det är att få fram riktig info om en såpass viktig fråga.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#2601 » 10:00:50, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt havsforskare som Gösta Walin är haven så väl buffrade att pH inte påverkas. Kranvatten påverkas, men inte haven. Vatten i naturen är inte rent vatten, det är alltid mer eller mindre soppa.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

torbjorn_forsman

#2602 » 10:03:33, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är väl, som i så många andra sammanhang, att det är svårt att hitta fakta som är trovärdigt presenterade på en lagom detaljerad och "ingenjörsmässig" nivå. Allt man hittar är antingen sönderförenklat och nerkokat till kvällstidningsrubriker och tweets, eller också finns det i svårgenomträngliga forskningsrapporter och doktorsavhandlingar som man måste ha frågorna till heltidssysselsättning för att kunna ta till sig.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mats i Myrhult

#2603 » 10:06:29, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns forskare som kan förklara enkelt. Men om den som frågar har en agenda att sprida kanske den inte vill ta till sig ett svar som går emot agendan.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Mikkel

#2604 » 11:12:44, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon bra sammanställning vad de olika typerna av elbilar innebär?
Såg nu tex begreppet "Mildhybrid", vad är det? :klia:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

SK Racing

#2605 » 11:39:07, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller frågor och svar i alla ämnen så finns det ju hur många svar som helst, både rätta o felaktiga, lägger man sen till olika ekonomiska maktfaktorer och dessutom politiska maktfaktorer, ja då börjar det ju bli koko på riktigt, sen tillkommer ju div självutnämnda "mästare" på/i ämnet, både på regional och lokal nivå o nu börjar det bli koko på riktigt.

Riktigt illa blir det dock när div trädkramare o fågelskådare nästlat sig in i maktens korridorer o gör egna tolkningar på div miljökontor osv.

Så jag skiter i miljöfrågorna på så vis,för jag orkar inte lyssna på idioterna som slåss om kameratid, däremot om någon normalbegåvad vill dela sina tankar o idéer över en öl eller 10 så pratar jag gärna, men dom jag ser på tv osv, nej tack.

Jag drar dock mitt strå till stacken, renoverar gamla grejer istället för o köpa nytt, kastar inte ut flaskor från bilen, dumpar inte skräp i naturen osv, utan beter mig helt enkelt.

Sen så är det ju tyvärr ett måste o köpa saker o ting som är gjorda i linglonglandet, för ofta så finns det helt enkelt ingen tillverkning i Europa på dom grejerna, men men.

Nehe, nu ska jag byta ut en växelgrunka på grabbens cykel o livstidsförlänga den, istället för o köpa en ny cykel.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Alexn72

#2606 » 12:02:46, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Finns det någon bra sammanställning vad de olika typerna av elbilar innebär?
Såg nu tex begreppet "Mildhybrid", vad är det? :klia:



Enkelt förklarat så är det hur mycket bensinmotor kontra elmotor som bilen har.

Vissa drivs helt av elmotor med en bensingenerator som laddar batteri.
Vissa har en elmotor istället för generator och startmotor på en vanlig bensinmotor.

Vissa hybrider kan ladda från elnätet och andra måste ladda från bensinmotorn


Tyvärr är det inte så enkelt som ett enkelt namn.
Beroende på hur batteriet används så blir de helt oanvändbara i vissa situationer och fantastiska i andra..

1 person gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

magloman

#2607 » 12:27:13, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar ju finnas hybrider bara för att det ska bli billig skatt och för att suga ut ev statlig subvention osv

Finns ju nån hybrid som inte går att ladda från vägguttag utan laddar sig när du bromsar eller nåt sånt. Vilket trams!
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mikkel

#2608 » 12:38:17, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, har googlat lite mer nu. Frågan som är intressant för mig med nuvarande bilkörning skulle vara någon form av laddhybrid, åker några resor om 2 x 40 = 80 kvm resa i veckan och sedan en eller två 2 x 150 = 300 km / resor.

Men men, nu är min Opel Astra 2002, 39.000 mil nybesiktigad med ny kamrem, nytt avgassystem med nya lamdasonder, nya bromsrör, skivor och ok, så det är ingen panik med ny bil, men jag förbereder mig. Valet stod mellan att satsa ca 20 tkr på Opeln som jag vet vad jag har eller att byta bil, Opeln fick en chans till men om några år så.........
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel

#2609 » 12:41:06, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Verkar ju finnas hybrider bara för att det ska bli billig skatt och för att suga ut ev statlig subvention osv

Finns ju nån hybrid som inte går att ladda från vägguttag utan laddar sig när du bromsar eller nåt sånt. Vilket trams!


Mildhybriden, har jag nu lärt mig, är just en sådan som inte kan laddas med sladd utan bara av bensinmotorn vid drift.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Holger

#2610 » 12:47:45, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi börjar från början.
En hybrid är en bil med två framdrivningssätt.
Vanligtvis är det bensin och el (batteri).
Toyota/Lexus är en tillverkare som sedan väldigt länge har haft hybridbilar i programmet. Jag skulle tro att de har haft hybridbilar i över 20 år.

Bensindelen fungerar som vanligt, du tankar bensin och kör.
Eldelen kan vara olika:
antingen kan du ladda via externt uttag, dessa kallas Plugin-In Hybrid (du pluggar i en sladd för att ladda)
eller så har du en hybrid som laddas medan du kör, via bromskraft eller via en generator som laddar batteriet under färd, dessa kallas Mildhybrid
Hybridbilar har vanligtvis inte så lång räckvidd i ren eldrift, de brukar ligga på max 8 mil i dag. Och de flesta kan bara laddas väldigt långsamt (1-fas).

Hybridbilar var en bra ide i början, men har sedan egentligen bara utvecklats för att sänka tillverkarnas genomsnittsförbrukning, sett över hela modellutbudet. Tillverkarnas genomsnittsförbrukning är ju som förmodligen alla vet jubelsiffror.

Hybrider släpar naturligtvis med sig vikten av bägge systemen, vilket jag personligen tycker gör dem ointressanta. Kör man MYCKET så tror JAG att genomsnittsförbrukningen är högre än för en ren bensinare.
MEN, det finns användningsområden som kan fungera. Svärföräldrarna kör en Toyota RAV4 Plug-In Hybrid, rör sig aldrig längre än 4 mil från hemmet, och laddar sedan hemma. De tankar bensin kanske 3-4 gånger per år.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se