Sida 44 av 175

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 08:38:46, 17-06-2021
av Murre o2
Det där med brand i el bilar kommer nog att bli ett problem i framtiden med sin giftiga rök. .https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... utfardades.

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 09:11:21, 17-06-2021
av SK Racing
Men dom är så miljövänliga när dom körs så det går nog jämt ut... :vissla: :mrgreen: :lmao: I synnerhet om dom laddas med ström från Karlshamsverken när det är kallt o folk damsuger o lagar mat vid fel timmar på dygnet... :hurra: :thummar:

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 09:28:47, 17-06-2021
av Alexn72
Skönt att brinnande fossilbilar är en friskvind att inandas :vissla:

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 13:54:06, 17-06-2021
av Göran Ekman
Det som sägs vara ett problem att det är svårt att släcka den typen av batteri bränder. I det här fallet kan man fundera lite över varför börjar en parkerad bil att brinna.
Göran i Björnarbo

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 15:44:43, 17-06-2021
av Murre o2
Står den på laddning så är det inte så konstigt, känsliga grejor de nya batterierna. Ser det på mina modellflygs ackar, trots avancerade balans laddare som som skall se till att ingen cell överladdar har jag flera batteripaket som svällt, så de är farliga att fortsätta använda. Skall man packa in så mycket energi som möjligt i ett paket så så blir marginalerna för fel små. För bilar så ökar man väl marginalerna men går det snett så är det inte lätt att stoppa. Mina batterier laddas ju i en säkerhets påse för att inte sätta huset i brand om det går fel men det är ju värre med fullskala bilar :grin: Men jag skulle nog inte våga ladda en elbil i ett garage som är inbyggt i huset...

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 20:52:35, 17-06-2021
av magloman
Bränsleceller kommer lösa batteriproblemet. Dels går det fort att ladda, sen inget farligt om det brinner. Sen går det inte åt någon ström för laddning.

Med detta finns inga direkt negativa sidor kvar med elbilar.

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 23:35:00, 17-06-2021
av Alexn72
Murre o2 skrev:Står den på laddning så är det inte så konstigt, känsliga grejor de nya batterierna. Ser det på mina modellflygs ackar, trots avancerade balans laddare som som skall se till att ingen cell överladdar har jag flera batteripaket som svällt, så de är farliga att fortsätta använda. Skall man packa in så mycket energi som möjligt i ett paket så så blir marginalerna för fel små. För bilar så ökar man väl marginalerna men går det snett så är det inte lätt att stoppa. Mina batterier laddas ju i en säkerhets påse för att inte sätta huset i brand om det går fel men det är ju värre med fullskala bilar :grin: Men jag skulle nog inte våga ladda en elbil i ett garage som är inbyggt i huset...

Nja... njo... men det är inte riktigt samma.... du kör väl med lipo

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 07:49:05, 18-06-2021
av SK Racing
I vår lokaltidning läste jag att räddningstjänsten i Karlskrona sa tvärnej till laddare i parkeringsgarage under en byggnad i staden, just för risken för brand o dess i princip omöjlighet att släcka den samma på en elbil.

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 08:11:08, 18-06-2021
av Holger
Ja, man behöver ju inte ta risker tycker jag. Laddare och elbilar under jord skulle jag nog undvika.
Man kan ju installera laddare på parkeringsplatser ovan jord med god ventilation, öppna parkeringshus osv

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 09:07:23, 18-06-2021
av torbjorn_forsman
Nu verkar det ju som om risken för bränder i litiumjonbatterier inte nödvändigtvis är som störst just under laddning, utan det vanliga är att om batteriet har utsatts för en svår påfrestning (t ex mekanisk skada i en bilolycka, djupurladdning, högt strömuttag i sträng kyla eller något sånt), så kan det börja brinna från några timmar till några månader senare.
Jag känner till ett fall där man hade gjort prov med litiumjonbatterier som startbatteri, kylt ner ett batteri till -35 grader och sedan utsatt det för några stötströmsprov. Det batteriet började brinna under natten efter.
Om det börjar brinna under laddning så rör det sig troligen om elfel i laddaren, som antingen gör att laddaren tar eld eller att batteriet utsätts för svår överladdning och börjar brinna av den anledningen.
På Renault elbilar från 90-talet var det en serie laddare där nästan alla brann pga fabrikationsfel på en kondensator. Dock var de laddarna så väl kapslade att branden aldrig spred sig utanför laddaren och det blev inga följdskador på resten av bilen.

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 09:13:56, 18-06-2021
av Holger
Tycker inte man behöver chansa. Laddare och elbilar behöver inte vara i underjordiska garage under större byggnader. Det är bäddat för katastrof.

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 09:53:44, 18-06-2021
av nimbus
Hur ser statistiken ut över bilbränder? Batteribilar får ju en väldig fokus när dom brinner. Brinner en så brinner alla typ.
Batterier till radiostyrt är av den betydligt ostabilare polymer typen Lipo. Trots det har man lyckats ha den i mobiltelefoner

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 10:02:24, 18-06-2021
av Holger
Nja, en elbil som brinner är en lite annan dimension än om en fossilbil brinner.

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 15:25:27, 18-06-2021
av Murre o2
Alexn72 skrev:
Murre o2 skrev:Står den på laddning så är det inte så konstigt, känsliga grejor de nya batterierna. Ser det på mina modellflygs ackar, trots avancerade balans laddare som som skall se till att ingen cell överladdar har jag flera batteripaket som svällt, så de är farliga att fortsätta använda. Skall man packa in så mycket energi som möjligt i ett paket så så blir marginalerna för fel små. För bilar så ökar man väl marginalerna men går det snett så är det inte lätt att stoppa. Mina batterier laddas ju i en säkerhets påse för att inte sätta huset i brand om det går fel men det är ju värre med fullskala bilar :grin: Men jag skulle nog inte våga ladda en elbil i ett garage som är inbyggt i huset...

Nja... njo... men det är inte riktigt samma.... du kör väl med lipo

Jo det är sant. Men även om marginalerna är större i elbilarnas batterier så är det inte längre lågspänning som gäller där, utan höga volt och amper tal. Så går det snett så går det fort.

Elbilar är ju framtiden men det gäller att ha de nya riskerna de medför under kontroll. Vätgas är en bra grej men förlusterna som uppstår när man skall göra vätgas med el istället för att ladda batterierna direkt med elen gör det lite mindre ekonomiskt så att säga för mindre bilar.

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 17:35:22, 18-06-2021
av tronde
Holger skrev:Nja, en elbil som brinner är en lite annan dimension än om en fossilbil brinner.

Slik ser det ut når det begynner å brenne i en Opel Zafira 2005...


Bild

https://www.vg.no/nyheter/i/Wb2GeL/samm ... -tidligere

Bild
https://www.nrk.no/rogaland/brann-i-par ... 1.14850091

Problemet med flytende drivstoff er at er er nettopp flytende. Når det går hull på dristofftanken og det brenner, går det fort galt. Her brant rundt 300 biler, og alle var over bakken.