Sida 58 av 175

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 18:12:00, 29-10-2021
av torbjorn_forsman
I en hybrid behöver ju förbränningsmotorn inte ha högre effekt än vad som motsvarar den medeleffekt bilen förbrukar under en längre körning (typ medelvärdet under 10-20 km körning). Variationerna i effektbehov både uppåt och nedåt jämnas ut av elmaskineriet och batteriet.

Tänk på att avgasreningskraven blir lättare att klara ju mindre motorn är, en liten och välbyggd motor kan tänkas uppfylla alla krav utan någon direkt synlig tilläggsutrustning, man kan ha löst problemen bara genom noggrann konstruktion och väl utprovade inställningar för insprutningspump, spridare mm.

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 19:11:44, 29-10-2021
av SK Racing
Pratade med en Åf för Hq, tydligen går dagens tvåtaktare så magert för o klara avgaskraven så livslängden har blivit bra mycket kortare, pga minskad smörjning och högre värmeutveckling, så fler sågar osv kommer i omlopp o man undrar ju då hur miljötänket fungerar då all nytillverkning påfrestar jorden...

Så säljaren tyckte jag skulle hålla hårt i mina gamla Hq grejer, för dom nya var han helt övertygad om att jag inte vill ha.

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 20:00:10, 29-10-2021
av Viktorputts
Jonas Willaredt Husqvarna Group har sagt att ca 85% av en motorsågs CO2 kommer från användning.
Tror att vi snart får ett genombrott för batterimotorsågarna.
Det jag gillar med nya Husqvarnasågar är att dom är lättstartade :thumme:

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 20:24:41, 29-10-2021
av torbjorn_forsman
Nja, på en tvåtaktsmotor löser man inga utsläppsproblem genom att magra ut bränsleblandningen. HC-utsläppen, som är det stora miljöproblemet hos en tvåtaktare, finns där oavsett om motorn får korrekt eller mager blandning. Om man försöker magra ut så leder det bara till att kväveoxiderna (NOx) ökar. Om Hq moderna motorer har kort livslängd så beror det nog på något annat än bränsleblandningen. Kanske man har försökt spara vikt mer än vad som är hälsosamt i längden?

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 20:38:40, 29-10-2021
av SK Racing
Oavsett vad så håller jag hårt i mina gamla grejer, min 346XPG går ännu o hoppas den gör det framöver med :)

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 20:50:35, 29-10-2021
av Murre o2
SK Racing skrev:Oavsett vad så håller jag hårt i mina gamla grejer, min 346XPG går ännu o hoppas den gör det framöver med :)



Min går också fint :grin:

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 21:23:27, 29-10-2021
av SK Racing
Dom kommer tydligen in ibland o kostas på kolv o cylinder o div andra delar då många anser att det är en väldigt, väldigt bra såg :)
Min såg är enligt Åf slutkörd, därför fick jag den, o visst med nyfilad kedja dödar jag den, men dess efterföljare kör slut på mig :grin: Då jag provade hans nya huggarsåg då han var här o hjälpte mig o ta ned några manliga träd :grin:

Jag hugger ju bara ved med min, men visst, jag fäller ju träd med över en meter i dia med den o det tuggar den ju i sig ännu :grin: Trots att den enligt Åf inte håller måttet på en "huggar" såg, oavsett med välfilad kedja så blir spånhögen ännu påtaglig :mrgreen:

Är väl som med en Sierra, snökvasten blir längre än motsvarande på en "miljöbil" när en åker ställ :lmao:

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 05:34:04, 30-10-2021
av Bengt Erik Eriksson
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 10:00:37, 30-10-2021
av Göran Ekman
BEE. det där var lite klurigt.
Det som blir en liten utmaning är att lösa laddningen vid fler familjs bostäder i äldre bostads områden är det brist på parkeringsplatser, å andra sidan på sådana ställen är väl ofta kollektivtrafiken välfungerande.
Göran i Björnarbo

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 10:15:08, 30-10-2021
av torbjorn_forsman
Bengt Erik Eriksson skrev:på "gula " maskiner finns en nedre gräns för avgasareningskravet. kan inte detaljerna såhär spontant..


För maskiner där ECE-reglemente nr 96 är tillämpligt, går gränsen vid 18 kW. https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/m ... 096r3e.pdf

Men det finns ju som sagt andra regelverk för andra maskin- och fordonstyper också. Även mopeder har t ex avgasreningskrav på sig sedan åtminstone 20 år.

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 13:18:48, 30-10-2021
av VolvoBM 1976Turbo
Jag köpte en 1,5 år begagnad Mitsubishi PHEV i sommar, känns bekväm o stabil, jag var egentligen på jakt efter en SUV diesel, men råkade se den var rejält nedsatt, och fick bra för min Passat diesel. Anser att politiker och beslutsfattare blivit lurade av Elbils lobbyister. Som pensionär kan jag planera körningen, och köra 70 % på el, när färddator visar 2 l/100 km, så är det tyvärr filmvisning, när 70 % av sträckan är El. En annan ej miljövänlig sak är tyngden 2Ton, vilket gör att El-bilar sliter mer däck mm sägs ungefär 30 % mer, och många väger 2,3 Ton, och då kan man inte dra en husvagn/ större Släp utan BE-körkort. Värme/ defroster i Cupen är dålig när den går på el ( El värme = drar mer ström, men ändå dålig vid +-0) Som pensionär kan jag ha värmt upp med motor/Cupevärmare före körning, och den står inte på en arbetsplats en hel dag.
Jag har "tur" eftersom jag kan tvinga igen att gå på El via en knapp, och även stänga laddningen av batteriet till jag kommer hem = ingen belastning på motorn för laddning, det kom 2018

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 19:48:19, 01-12-2021
av QV_
millgard skrev:Fordonsbeskattningen i framtiden går ju aldrig att sia om men än så länge har vi 2,5 miljoner fossilbilar och några tiotusentals elbilar, så det är ingen vågad gissning att anta att elbilar kommer att vara gynnade ganska många år ännu, och absolut alltid vara gynnade i jämförelse med fossildrivna bilar...


c:a 30 tusen nya elbilar registrerade hittills i år.
26% av nyregistrerade bilar i november var rena elbilar.

Min gissning är att "ganska många år" har sjunkit kraftigt i antal.
2020 fanns det 55 tusen elbilar av 5 miljoner. Alltså drygt 1%. Det är ju ett litet antal men snabbt växande..

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 09:37:26, 02-12-2021
av Göran Ekman
Beskattning av bilar . Idag beskattas bilar med förbränningsmotorer av dels en fast summa per år samt att en viss del via skatter på bränslet.
Elbilar har väl också en fast skatt såg någon uppgift på 360kr/år. Sedan är det väl skatt på elen också.
Så funderingen vilken är skillnaden i vad man betalar i skatt per körd km med en elbil mot en bil med förbränningsmotor.
Idag ger fordons flottan en viss mängd skattekronor per år. På något vis vill man nog ha in dessa slantar i en framtid också.
Någon som har sett hur det är tänkt?
Göran i Björnarbo

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 11:15:51, 02-12-2021
av Bengt Erik Eriksson
Ja det lär nog jämna ut sig men inte fullt ut. Detta är väl ett skäl för att passa på att skaffa elbil medan det är maximalt förmånligt inte bara sitta på rumpan med armarna i kort osh säga "vad var det jag sa" när det väl är ett faktum. .

Re: Det där med elbilar/hybrider

InläggPostat: 11:49:59, 02-12-2021
av Krister W.
"Förare överger sina elbilar på E6 i snöyran: "Får bärga en hel del""
https://sverigesradio.se/artikel/forare ... en-hel-del

Nytt snöområde drar in över Göteborg:
"Stillastående elbilar på E6
...
– Det är helt enkelt så att batteriet tar slut när de står stilla så lång tid. De måste behålla värmen i bilen."
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.60527538

Inte så kul med Teslan längre!? :razz: :razz:
Avundsjuk!?, nä inte jag! :mrgreen: :lmao: :mrgreen: :lmao:
Men jag var extremt nöjd med Lexusen igår kväll när jag var ute och körde runt i göteborg, i värsta snöstormen på säkert ett decennium!
4WD, 3.0 V6 bensin... Varmt och gött var det också! :grin: :hurra:

(sorry, kunde inte låta bli! :smile: )