Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Pajero 2,8td blåryker ibland vid start

46 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

kimmen

#16 » 17:10:02, 27-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En teori, oljereturröret från turbon är delvis igensatt, därför inte fritt flöde hela tiden, kanske också dålig vevhusventilation, returoljan stoppas upp i bland av allt gegga i röret, och då tränger oljan ut från turbinaxeln ( axeln har inga direkta rätningar på en vanlig turbo, hur din är vet jag inte)
Oljeröken som blir, påverkar lambdasonden och sätter styrenheten i link home läge som kanske är ca 1500 varv
Jag bara spånar lite...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



Murre o2

#17 » 17:35:39, 27-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny turbo eller inte, jag skulle ändå börja med att kontrollera den.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

mattiaz (trådstartaren)

#18 » 18:54:49, 27-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbon är kollad, inga glapp.

Oljereturen har jag iofs inte kontrollerat men det är en rätt rejäl rör/slang rakt ner i tråget. Den gjordes rent när jag lagade upp motorn. Men jag ska kika på den.
Nån lamda finns det inte på denna. Det är en mekanisk pump av gammalt snitt.

Jag skulle kunna testa med öppen vevhusventilation ett tag och se om det försvinner.

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

BM 4 ever

#19 » 19:10:10, 27-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju testa med låg oljenivå i motorn också. ( så låg som du vågar) Eller prova med att ha i för mycket olja, och se om det blir värre.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

torbjorn_forsman

#20 » 19:31:00, 27-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var ju det här en diesel som är så gammal att den hade stått avställd i 10 år innan den togs i bruk igen. Bilen måste alltså vara från någon gång på 90-talet, och då är det knappast tal om något som är så intelligent att det kan ställa sig i limp-home-läge, utan mest troligt en rent mekaniskt styrd insprutningspump.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#21 » 19:42:52, 27-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Returröret måste vara helt tycklöst från oljetryck, därav den rejäla dimensionen så att oljan kan rinna på kanterna i röret ner i tråget
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

BM 4 ever

#22 » 20:09:03, 27-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja returröret måste va trycklöst och då måste ju även vevhuset vara trycklöst. Min gissning (utan att ens ha sett en pajeromotor ) är ändå att det har något med vevhusventilationen att göra och att motorn är sliten/ otät i loppen.
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

mattiaz (trådstartaren)

#23 » 21:11:05, 27-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna är från -97 härlig befriad från all elektronik!

:off_topic: Jag är faktiskt förvånad hur välbyggd och genomtänkt den är. Väldigt lättskruvad och logiskt uppbyggd. Tycker dessutom den är betydligt mer komfortabel än vad jag hade räknat med. Jag gjorde en dagsresa på 140mil utan några som helst kroppsliga problem, det brukar annars krävas en Citroen XM för att jag ska tycka det är ok. Fjädrade framstolar t.o.m. På nyss nämnda resa så hämtade jag hem en reservdelspajero som stod på trailer bakom och den orkar med bra. Inga problem att ställa in farthållaren på 90 med 5:ans växel i. Det märkligaste av allt är att precis allt fungerar! Även de inställbara stötdämparna :grin:

:back_to:
BM 4 ever skrev:Du kan ju testa med låg oljenivå i motorn också. ( så låg som du vågar) Eller prova med att ha i för mycket olja, och se om det blir värre.

Vad skulle i så fall det säga mig? :klia:

Att det är dåliga lopp och därmed otät är jag helt övertygad om. Men kan det bli sånt jädrans övertryck så att det inte tillåter oljan att rinna tillbaka från turbon? Borde inte oljestickan fara ur då?

Det jag tycker är skumt är att det inträffar så sällan :klia:

Vad tror ni om att köra med öppen vevhusvent? Ev leda ner den i en oljefälla av nåt slag bara för att se om det blir mycket gegga.

Vad tror ni om oljetrycket? Skulle en kärvande reduceringsventil kunna göra så att det trycker ut olja i turbon?

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Murre o2

#24 » 21:58:04, 27-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underligt att motorn går bra ibland och kraftlös ibland. Måste väl gå att enkelt koppla in en tryckmätare efter turbon och se hur den laddar under körning för att ringa in problemet.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

kimmen

#25 » 22:35:28, 27-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den går som en kratta och på bara 1500 varv, har nog inte med turbon att göra
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

BM 4 ever

#26 » 22:40:48, 27-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut värt att prova med öppen vevhusvent, ner i en burk. Det där med oljenivån: Gamla slitna VW slog igång på vevhusgaserna om dom hade hög oljenivå mycket lättare mot om oljenivån var låg. Dom skenade helt enkelt. Det som talar emot i ditt fall är ju att den skramlar och tokryker enbart när motorn är kall om jag förstår rätt ?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

mattiaz (trådstartaren)

#27 » 23:15:53, 27-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att vara tydlig.

Det har hänt tre ggr sedan renoveringen (av många starter) bara vid kallstart och det startar när man kör iväg och håller på i 0,5-1min.
Den startar hur lätt som helst även kall, den smäller igång direkt.
Inga missljud öht.
Inga tendenser till att skena

En sak som skulle kunna testas är att rycka slangen från turbon och se om den börjar gå ordentligt.

Egr?

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

SK Racing

#28 » 01:45:31, 28-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte gamla oljerester o skit i intercolern?
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

BM 4 ever

#29 » 02:33:09, 28-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara hänt tre gånger.. Konstigt. :klia:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

MN

#30 » 09:01:21, 28-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så att pumpen fastnar i ngt startläge med backad tändning?
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dexxas och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se