Har funderat läääänge på att skaffa en lyft av någon form som kan användas för diverse mek i verkstaden.
Har tittat efter lyftbord osv men inte hittat något som också klarar en bil på vettigt sätt. Vill heller inte binda upp en plats för en stationär två-pelare eller saxlyft och de mobila enpelarna kändes "vingliga" (utan att ha provat).
Så, tillslut blev det en sån här från danska Nimalift och är grymt nöjd än så länge.
Känns gedigen och rejäl, klarar 2700kg, ca 130cm högt och någorlunda flyttbar...dock väger den sina modiga 450kg så en av de första förbättringarna får bli göra den lite enklare att flytta runt. Tanken är att man krokar i kärran där motorn sitter i ena kanten på lyften och sen drar runt den som en palldragare. Funkar bra om är Eddie Hall, mindre bra om man är en spenslig IT-kille Dra den går väl an men att putta den framför sig är då helt omöjligt..
Nåväl, till frågan jag hade. Jag tycker inte att lyftpunkterna i trösklarna känns sådär lämpliga att lyfta direkt på, det är ju bara ett "karossveck" dock markerat som lyftpunkt men tex på min C4 så är dessa redan helt till knycklade av tidagare ägare och nästa helt sönderrostade.
Hur gör man för att lyfta på vettigt sätt med tex en 2-pelare?
Just nu lägger jag träskivor i mellan för att sprida ut kraften lite men har då aldrig sett nåt sånt hos bilmeken
/Daniel