*pettson* skrev:Galne skrev:En maskinellt jag pratade med som är/varit peugot specialist tycker det är konstigt att när motorn sitter i en peugot är de nästintill odödliga, men hamnar de i en Volvo går allt möjligt sönder...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag håller definitivt inte med.
Dom är i princip slut när dom är runt 25000 mil gamla, oavsett vad dom sitter i.
Det finns absolut exemplar som rullat uppåt 45000, t.ex gamla taxibilar. Men när man öppnat en sån motor, så funderar man på vad som hållit den fungerande.
Det vanliga ger upp minst en, innan. Dvs ett turboaggregat, ett partikelfilter, minst en
spridare, även en högtryckspump.
Det är så att 109-115 hk med ett inte allt för katigt vridmoment, är inte särskilt smart att stoppa i bilar som väger runt 2 ton lastade och klara, om man konstruerar för lång livstid.
Men det är inte livstiden man konstruerat för.
Man har endast konstruerat för låg bränsleförbrukning och därmed låga avgifter vid deklarationen.
tror det beror lite på hur man sköter dom!! motorn som sitter i trådskaparens bil är från den 307a jag haft som gått minst!! runt 25000... den efter och den jag har nu hade/har gått runt 29000... visst... bytt turbo och skiftat nåt partikelfilter!!
men det är ganska billiga grejer!! och enkla att byta!!
till skillnad mot det dom gömt på baksidan på motorn...
men nu när man rivit dom några gånger så går det ganska fort att komma åt baksidan också!!
men som SK så får jag erkänna att jag föredrar gamla bilar!! just nu byter jag blockpackning på en v8 i en Discovery!! där går betydligt bättre att komma åt!!
sen vill man ju inte betala en massa skatt!! så därför har jag ju ett par bilar med partikelfilter!! (Alfa 159 och som res. en Peugeot 307)
men om ett tag så blir min Peugeot 405 och min D1a med 200tdi skattefria!! så då...
(om inte staten hittar på nåt dumt!) får leva på hoppet!!
sen har jag ju 2 som redan är skattebefriade!! (en Range Rover med 200tdi & en Chevapu. med 6,2dieseln)
men dom måste ju fixas!! och är ju det här med tid...