Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ac rör o slang till Volvo V70 MK1

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

SK Racing (trådstartaren)

#16 » 13:41:31, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde Volvo, den fanns, dom har nu en mindre i lagersaldo då jag beställde en, ingen annan har den slangen, Speedparts hade slut på den pga Coronan o hade inget lev datum alls o ge.

Kommer på Fredag om allt går väl, så i helgen ska det skruvas Ac, hoppas jag.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)



SK Racing (trådstartaren)

#17 » 17:44:29, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var o hämtade slangen o frågade då ang mängd olja i systemet då den värdelösa handboken(Haynes) återigen anser att jobbet är för en expert eller sakkunnig alt en Volvoverkstad, så ja, då är jag således en "expert" då eftersom jag gör detta jobbet.

Frågade reservnasaren på Volvo o fick prata med en mek, vid tomt system så ska det fyllas 2dl olja i systemet, skriver det här om någon i framtiden söker informationen, Volvo i sitt system listar en mängd olja för varje komponent som en byter, men det ville jag inte be/störa om, utan totala volymen, i o med att jag byter slangar, kondensor och givetvis torkfiltret.

Typen av Pag olja styrs av typen av köldmedie som är i, i detta fallet R134a, den infon framgick inte heller i boken men nu vet jag tack vare trevliga meken på Volvo :) Allt detta är ju säkert helt uppenbart för dom som jobbar med det, men för mig är det nytt, men jag lär mig och gör noteringar :)

Så ikväll blir det troligen någon öl o lite skruvande :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

QV_

#18 » 18:16:42, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pag är den normala oljan man har i r134a system.

I mitt fall så har jag komponenter som har haft r12 i sig.
Då r12 rester och PAG är en mycket dålig kombo så finns det ytterligare en olja till r134a som tål r12 rester.
Oljan vars namn jag inte kommer ihåg just nu är den som jag då har i Amazonen. Ester?
Det var inget jag ville ha (har tvättat de gamla detaljerna) eftersom den är mycket mera fuktupptagande än PAG

Det jag märkte under min tid som "AC installatör" i Amazonen var att nästan ingen vet någonting. "Alla" som jobbar med AC använder tumregler som de lärt sig på jobbet.
Eftersom de inte förstår tumreglerna utan bara använder dom så svarar de inte på några frågor....
Det är iallfall min elaka tolkning av de som jag pratade med.
Men delar kan de byta, fylla och tömma systemen så naturen blir glad osv. Men funderingar på storlekar och varför, det fick jag inga svar på.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

SK Racing (trådstartaren)

#19 » 22:38:12, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kortfattat kan man dela in ac folk i två grupper.
1. Dom som gått utbildning i miljö o paragrafer och kan koppla upp bilen med sin ac maskin på firman och som lärt sig o lura den o fylla systemet även vid mindre läcka.
2. Dom som har tuben, vågen, vakuumpumpen, kvävgasen osv och som faktiskt kan något.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

SK Racing (trådstartaren)

#20 » 21:09:02, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag tänkte avsluta denna tråden med att jag och en god vän fick ihop ac systemet, kylde fint men kylfläkten startade inte utan systemet byggde värme till osunda nivåer, vi hade inga mätvärden på div givare osv så bilen fick lämnas på Volvo, tyvärr, ingen annan firma ville ta i bilen då jag skruvat med ac själv o det är ju tydligen riktigt hemsk o göra så.

Volvo konstaterade efter hela förra sommar att högtrycksgivaren var defekt och att elementet inne i bilen var det läck på, väl där så gjorde jag misstaget att be dom åtgärda felen, det skulle jag aldrig gjort.

Men men, är erfarenheten rikare att jag är helt klart en bättre mekaniker än dom som ränner runt på Volvo, inte minst nu efter att jag monterat inredningen med rätt skruv o rätt klipps, o ville avsluta tråden med att det var högtrycksgivaren som gjorde att kylfläkten inte startade.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se