Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bil/MC+amatör+oscilloskop lika med fiasko ?

68 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bil-teman här

Towil

#16 » 17:23:40, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då forsätter vi med old school.
Gäller att bli av med DC tänk.


Alla kablar blir transmissionslinje vid icke DC.


En vågs uppbygnad. Frekvensen är är inte bara grundfrekvensen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



QV_

#17 » 17:50:29, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kopplar en 1:20 dämpare i serie med ytterligare en 1:20 dämpare så kommer de att dämpa 20 x 20 = 400 alltså 1:400
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

tronde

#18 » 18:46:09, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Appropå kapacitiv klämma så har jag hittat denna info. Har inte vågat mig på att prova, känns en aning riskabelt ifall tändkabeln t.ex. har kass isolering och gnistan hoppar ut till klämman istället för att hamna där den ska vara och bara mätas kapacitivt.

Her er originalartikkelen som dine bilder bygger på.

Scope-test-your-car_Electronics-Today-1977-02.pdf


Det ligger en slik probe til høyre for Picoscopet i det første bildet i tråden. Jeg har en liknende, og den funker forsåvidt, men den var lastet så hardt at det ble veldig lav spenning ut. Jeg endret litt på min. Skal se om jeg finner den igjen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#19 » 19:09:03, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

G-son

#20 » 19:21:50, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:Gjorde tabben att köpa Hantek CC-65 AC/DC efter att ha kollat alla recensioner om att de inte håller nollningen utan vandrar skulle jag lagt till lite och köp Picos variant.

Tror att alla likströmstänger har en viss drift från nollningen. Dom mäter ju magnetfältet omkring kabeln för att beräkna strömmen, och yttre faktorer (t.ex. jordens magnetfält) påverkar mätningen. Detta gör att dom inte är så lämpliga för mätning med hög noggrannhet över lång tid, medan noggrannheten bör duga utmärkt för mer kortsiktiga mätningar och när exakt ström inte är det man behöver veta.
Vill man veta exakt ström över lägre tid (t.ex. undersöka varför bilar drar ur batteri när någon dator lämnar standbyläget gång på gång) kan man få mycket högre noggrannhet genom att sätta en strömshunt (resistor, generellt lågt motstånd, hög strömtålighet) i serie och använda oscilloskopet för att mäta spänningsfallet över den. En del klabb när man behöver bryta kretsen för att koppla in shunten... men det är smällar man får ta, tängerna är det smidiga alternativet för alla gånger när det inte är såpass noga.

Angående att koppla dämpare etc. i serie så fungerar det, men tänk på att även sådana grejer har sina begränsningar. 20:1 ihop med 20:1 dämpar signalen 400:1, MEN de grejerna har också en maximal spänning dom är avsedda att användas vid - t.ex. för att de motstånd & kondensatorer dom är byggda av kan vara gjorda för att tåla några hundra volt eller liknande. Instruktioner/datablad till såna grejer bör nämna max spänning dom är avsedda för. Annars kan det vara lätt att tro att 400:1 skulle få en 8000 volts signal att bli 20V som oscilloskopet kan hantera, i teorin kan det stämma men blir det överslag i dämparen på grund av för hög spänning blir det kanske oscilloskopsgrillning istället. :svettas:
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

kimmen

#21 » 19:29:54, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var med när det fanns tändkablar och en tändspole på bilarna
Vid felsökning hade man oscilloskop kopplat till tändsystemet
Kurvan som syntes i oscilloskop innehöll mycket information, det var liksom en
”Fysisk” kontakt med motorn, man var inte så intresserad av värdena, mera av utseende på kurvan som syntes. Man såg höjden, bredden, längden, hacken, svängningarna, spänning
Man jämförde cylindrarna, man viste hur en rätt kurva skulle se ut, då gick bilen bra
Minsta justering man gjorde, då syntes det på kurvan
Sen försvann tändkablarna och då också oscilloskopet och ersattes med tråkiga siffror och döda staplar i datorn
Kan du koppla så du kan se tändkurvan tror jag man kan se och nästan känna hur dagens bilar fungerar
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

G-son

#22 » 19:37:00, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Jag var med när det fanns tändkablar och en tändspole på bilarna
...
Sen försvann tändkablarna och då också oscilloskopet och ersattes med tråkiga siffror och döda staplar i datorn
Kan du koppla så du kan se tändkurvan tror jag man kan se och nästan känna hur dagens bilar fungerar

Man kan se detsamma även på moderna "coil on plug" tändspolar, antingen man kan koppla in sig på primärsidan av tändspolen om det inte finns elektronik i spolen som gör det omöjligt (samma vågform som på sekundärsidan, men mycket lägre spänning), eller med en mätprob som i princip känner av störningarna omkring tändspolen, tror att en sån visats tidigare i tråden.

Verkar som du säger finnas massor av nyttig info att hämta där. COP har bara gjort att man behöver göra lite annorlunda för att få se samma saker.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

tronde

#23 » 19:50:03, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pico har COP-probe.
https://www.picoauto.com/products/ignit ... gnal-probe

Alternativt søk etter "diy cop probe".
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#24 » 19:58:11, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:Pico har COP-probe.
https://www.picoauto.com/products/ignit ... gnal-probe

Alternativt søk etter "diy cop probe".


Ja, där är kurvan, kul att se den igen. Oj vad den sa mycket, men man måste kunna jämföra cylindrarna
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Fuskmek (trådstartaren)

#25 » 20:21:14, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ju ett billigt alternativ,,, om man törs prova :klia:
https://www.youtube.com/watch?v=8EWDaIHmOts

1 person gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

tronde

#26 » 20:42:32, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:Här är ju ett billigt alternativ,,, om man törs prova :klia:
https://www.youtube.com/watch?v=8EWDaIHmOts

Det kan du vel gjøre.
Prøv først uten å ta av kapslingen på releet. Den kan faktisk være gunstig, for du får en definert avstand. Finn et rele uten motstand. Han kalte den "capacitor", men det er feil.

Du kan aldri være sikker på at de vil lese korrekt spenning med disse kontaktløse metodene, men hvis du måler på flere sylindre samtidig, og alle probene er like, vil du jo se om noen skiller seg ut.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#27 » 20:47:50, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:
tronde skrev:Pico har COP-probe.
https://www.picoauto.com/products/ignit ... gnal-probe

Alternativt søk etter "diy cop probe".


Ja, där är kurvan, kul att se den igen. Oj vad den sa mycket, men man måste kunna jämföra cylindrarna

Det problemet er litt mindre nå som man kan lagre hver måling, og se på dem i ettertid. Da kan man måle hver sylinder separat.

Du må gjerne dele mer av dine erfaringer. Det elektroniske er kurant, men selve forbrenningsprosessen er mer "black magic". Det ser ut som om ny-utdannede mekanikere heller ikke har mye kunnskap om den.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#28 » 20:50:34, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara nog att bara bara koppla ihop jordledningen på proben med probspetsen så har du skapat dig en envarvs pickup spole.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

tronde

#29 » 21:40:03, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dette er min probe. Står Hantek på den, men kan like godt være noe helt annet. Det er enkle produkter som er populære å klone.

Som jeg nevnte, var min kraftig lastet ned så det kom lite ut. Jeg husker ikke helt, men enten 4,7 nF eller 10 nF er sannsynlig. Jeg endte opp med 690 pF.
Kapasitansen i ledningen kommer i tillegg, så det nytter ikke å si en bestemt verdi på dette.


Bild



DIY.
Har aldri gjort den ferdig, men ser ikke noen grunn til at det ikke skal fungere. Laget fire stykker som har lik kapasitans sett fra scopet. Planen var å måle alle fire sylindrene samtidig.


Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#30 » 21:53:10, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad säger kurvan? Ja det va ett tag sedan. Men höjden på stora stapeln är den tändspänning som går åt för tändförloppet, höjden och bredden på stapeln talar om hur lättantändlig blandningen är, bredare är längre gnista och en fetare blandning. Smal var höga nitrösa gaser och mager blandning, bred var mycket co-oxid, lagom va bäst ( sköter sonden i dag)
Sedan utläste man konditionen, slitage, komponentfel, det såg man på kurvan att något var fel
Tror första hacket och svängningen var laddning, sedan väntetid, urladdning, reserv, tömning, så går det runt. Det här är som jag kommer i håg
Med att jämföra cylindrarna såg man olika komponet svagheter, ex, luftläckage, kompression, mm
Allt det här finns värden i siffror och koder i dagens datorer. Men med den här kurvan känner man av systemet på ett annat sätt, man kan läsa av i verkligheten, och jämföra med rätt och fel
Någon annan kan fylla i så kommer kanske mitt minne och tipps tillbaka :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: inli12, odd.vang och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se