Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Peugeot 206 Går ej upp i arbetstemperatur

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

Aron99 (trådstartaren)

#1 » 15:14:49, 28-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan maskinister!
Har problem med en kompis bil som vägrar gå upp i arbetstemperatur. Bil: Peugeot 206- bensinmotor- gått c.a 12000mil- Årsm. 2006

Felbeskrivningen från början var att bilen vid vissa tillfällen varnat för hög motortemperatur- och att personen i fråga, efter stängt av motorn i några minuter- problemfritt kunnat köra vidare på en sträcka av c.a 4 mil.
Vid prokörning med kompisen uppkom aldrig felmeddelandet- däremot märkte jag att arbetstemperaturen gick aldrig över 50 grader (enl. mätare och felkodsläsare), inte heller när bilen pressas hårdare och körtid på c.a 20 minuter.
Funktionstestade tempgivarn- dess värden är korrekta.

Misstänkte såvida termostaten och bytte denna. Efter bytet går temperaturen upp i 70 grader- upp till c.a 85 grader om man pressar hårt- men sjunker lika fort igen.
Termostaten ska ju öppna vid 90 grader. Misstänkte luft i systemet, satte slangklämmaslang mellan termostat/ kylare- körde och upp värmen till c.a 100- 110 grader för att försöka tvinga ut luft- men utan resultat- Temperaturen vill ligga på 70 grader.
Kan tillägga att kylvätskan byttes ut i samband med termostatbytet.....
Kan även tillägga att felmeddelandet för hög motortemp. inte uppkommit efter termostatbytet (som gjordes för c.a 4 veckor sedan).

Frågan är om någon haft liknande bekymmer, att arbetstempen är svår att uppnå på dessa bilar, vart bör min felsökning fortsätta?
Mvh. Aron
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700



torbjorn_forsman

#2 » 15:36:13, 28-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir övre kylarslangen (och kylaren) varm även då motorn inte kommer upp i normal temperatur?
Sjunker motortempen ytterligare om man kör värme och kupéfläkt för fullt, jämfört med om man har dem avstängda? Eller gör det ingen skillnad?

Har du kollat att tempgivaringången i styrdonet mäter rätt? T ex genom att koppla in fasta motstånd motsvarande tempgivarens resistans vid olika temperaturer, och se vad du får ut för tempvärden via OBD?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Aron99 (trådstartaren)

#3 » 21:34:38, 28-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå torbjorn!
Angående kylarslangen och kylaren har jag inte kontrollerat detta- när jag tvingade upp bilen i 90 grader- blir däremot dessa komponenter varma.
Skall kontrollera detta imorgon när vi ska ut på provsväng.

Angående kupefläkten, är detta testat- märker ingen skillnad på full värme/ blås, när tempen står stadigt på 70 grader, så håller sig den där.

Angående tempgivarn har jag inte testat med några fasta motstånd. Kokade en kastrull med vatten och la givaren i den med digital termometer. OBD- läsaren och termometern följde varandra perfekt medan vattnet sjönk i temperatur- detta borde väl duga som funktionskontroll? Även mätaren i instrumentet följde korrekt.

Kan tillägga att jag haft kontakt med kompisen idag- det senaste har bilen lyckats uppnå 80 grader på lite längre sträckor- och hållt sig där. Kan det ha och göra med att det inte är lika kallt nu/ sätter lägre temperatur till cupen och varmare väder? Sist vi provkörde var det mellan 10- 15 minus och full värme till cupen......
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

torbjorn_forsman

#4 » 21:48:15, 28-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den borde ändå klara att hålla temperaturen uppe om man inte kyler ut motorn alltför mycket genom att värma kupén.

Förresten, den har inte möjligen samma dumma lösning som Ford Escort LX från 80-talet? Där sitter motortempgivaren i en ficka i gjutgodset i änden av toppen, utan direkt kontakt med kylvattnet. När det är riktigt kallt och man kör med full fart på landsväg, kyls givaren av fartvinden så att tempmätaren visar något mycket lägre än den verkliga motortempen. Lösningen på det brukade vara att göra ett vindskydd för tempgivaren av en avskuren K-spritflaska.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Aron99 (trådstartaren)

#5 » 23:33:44, 28-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej i detta fallet är Givaren i kontakt med kylvätskan- placerad direkt efter termostaten.
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

torbjorn_forsman

#6 » 10:39:54, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara något fel på den nya termostaten, eller att den är felmonterad så att kylvattnet kan passera förbi den?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#7 » 13:15:53, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda tänkbara orsakerna är att antingen är termostaten defekt så den inte tätar ordentlig stängd eller så är den inte riktig monterad. Grundfelet från början var ju helt klart defekt termostat men den nya tycks läcka förbi lite när den skall hålla stängt.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Iznogoud

#8 » 13:33:16, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Enda tänkbara orsakerna är att antingen är termostaten defekt så den inte tätar ordentlig stängd eller så är den inte riktig monterad. Grundfelet från början var ju helt klart defekt termostat men den nya tycks läcka förbi lite när den skall hålla stängt.
Intressant vore att veta historiken innan historiens 1a termostat.
Om den också varit bytt, och felaktigt monterad kanske?

Att motorn varit överhettad för att efter bara några minuter avstängd gå som vanligt finner jag lite märkligt också.
En överhettad motor brukar sällan/aldrig nå normal temperatur på några minuter med motor avstängd, snarare förvärras om cirkulationen avstannar.

Korrekt nivå på kylvätskan?

1 eller 2 temp,givare på motorn?
Ofta är det separata givare till PCM och instrumenthusets temp,visare.

Finns elfläkt?
Går den alls, eller hela tiden?

Ska det vara en tätning på termostaten?
Är den rättvänd? ( brukar oftast inte gå vända den fel i.o.f.s )

Mätt motortemperaturen med separat mätare typ infraröd?
Väldigt användbart för att se temperaturer på olika ställen i ett kylsystem och kontrollera temp,givare/mätares funktion/visning.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Aron99 (trådstartaren)

#9 » 18:58:13, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå igen. Igår var jag med på en provsväng med bilen igen och kunde konstatera följande:
-Övre kylarslang och kylare kändes väldigt varmt när motorn är uppe i 70 grader.......tyder detta på att termostaten öppnar för tidigt?
-Kylvätsketempen påverkas inte av kupefläkten på full sula/ värme.
- Den nya termostaten sitter komplett i hus och går såvida inte att vända fel.......men kanske inte omöjligt att det är fel på nya termostaten- för övrigt inhandlad på skruvat.se så inte org. del.....

Iznogoud:
-Kylvätskenivån är korrekt.

-Sitter 1x givare (i min kännedom)- hur som helst följer sig instrumentets tempmätare- med diagnosverktyg, skulle det vara separata givare och någon var felaktig borde det väl gått att utläsa med diagnosverktyget?

-Elfläkt finns och startar när kylvätsketempen är strax över 90, så det är väl korrekt....
-Tätning finns mellan termostathuset och motorblocket, men ser inte att där skulle infinnas ett problem?

-Separat mätning ej genomförd- tillgång till det på jobbet, så lutar mot att låna bilen dit för att kunna göra en ordentlig kontroll.

Som tilläggsinformation kan jag meddela att om bilen fått uppnå temperatur på 70 grader- får stå på tomgång c.a 5 minuter- för att sedan köras iväg- går tempen upp till 80 grader håller sig någon minut och återgår till 70 grader (om det nu säger er något i felsökningen....) Annars håller den sig konstant på 70 grader vid landsvägskörning.
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

torbjorn_forsman

#10 » 21:07:54, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir övre kylarslangen varm redan innan motortempen har kommit upp i 70 °C?

På en så pass ny Peugeot finns det säkert ingen särskild givare för tempmätaren, den får nog mätvärdet via CAN-buss från motorstyrsystemet. Peugeot/Citroën var tidigt ute med att fördela ut temperatursignaler för att inte behöva en givare för varje styrenhet, redan Citroën XM (och därmed troligen också Peugeot 605) hade omkring 1990 en enda motortempgivare och en fördelningsförstärkare som skickade ut ett analogt värde till alla styrenheter som kunde behöva det.

Den där termostaten från Skruvat, är den av något välkänt piratmärke eller verkar det kunna vara suspekt ursprung på den?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Aron99 (trådstartaren)

#11 » 22:41:04, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall undersöka detta

Nja, det är skruvats egna leverantör, så vet egentligen inte vem som är ursprunglig leverantör......
Artnr: 649749, Ifall någon skulle råka ha bättre ögon än mig......
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

Villez

#12 » 23:10:38, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är nog inte att anse som pålitlig, noname lågpris-pryl. Med det sagt inte heller garanterat dålig. Enklaste testet är att koka den och bevaka tempen i grytan.
Villez
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:39, 02-03-2020
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B25V

Murre o2

#13 » 07:56:49, 03-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Villez skrev:Den är nog inte att anse som pålitlig, noname lågpris-pryl. Med det sagt inte heller garanterat dålig. Enklaste testet är att koka den och bevaka tempen i grytan.

Jag testade det med att koka en SAAB termostat som gav motor larm en gång, den fungerade som den skulle i en glasskål med vatten men ändå så avhjälpte ny termostat felet, så metoden att koka och mäta vatten temp säger inte allt. På plats i motorn tillkommer saker som vattenpumpens flöde/tryck mm.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Iznogoud

#14 » 09:03:12, 03-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Villez skrev:Den är nog inte att anse som pålitlig, noname lågpris-pryl. Med det sagt inte heller garanterat dålig. Enklaste testet är att koka den och bevaka tempen i grytan.
Just skruvats prylar är jag inget fan av alls.
Försökte flera gånger montera kunders egeninköpta skruvatprylar under verkstadstiden med väldigt blandade resultat.
Även om jag så gott som alltid handlar det billigaste alternativet på ebay så har jag aldrig blivit besviken på passform/funktion på dom reservdelarna.

Jag skulle själv ha mätt tempen med en infraröd termometer först för att säkra övriga mätvärden, sedan om så nödvändigt bytt termostat och givare för att se om skillnad i temperatur kan noteras. Både givare och termostat är ju att se som förbrukningsvaror, och kostar inte många kronor.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#15 » 09:21:31, 03-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:
Villez skrev:Den är nog inte att anse som pålitlig, noname lågpris-pryl. Med det sagt inte heller garanterat dålig. Enklaste testet är att koka den och bevaka tempen i grytan.

Jag testade det med att koka en SAAB termostat som gav motor larm en gång, den fungerade som den skulle i en glasskål med vatten men ändå så avhjälpte ny termostat felet, så metoden att koka och mäta vatten temp säger inte allt. På plats i motorn tillkommer saker som vattenpumpens flöde/tryck mm.


Om man provkokar en termostat så bör man syna den noga strax under förväntad öppningstemperatur. Ofta blir stommen skev, så att det blir en liten glipa på ena sidan om ventilbrickan långt innan termostaten förväntas öppna. Och den glipan kan räcka för att släppa fram tillräckligt mycket vatten till kylaren för att motorn inte ska bli ordentligt varm.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se