Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Baklucka går ej att stänga

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

JD400 (trådstartaren)

#1 » 21:23:25, 24-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en Skoda Superb 2011 med elektrisk baklucka. Luckan har varit lite konstig, inte gått att stänga, inte öppnat helt osv. Samtidigt har det varit mycket korta resor på sistone och batteriet har dragit ur vid ett par tillfällen så vi har fått hjälpstarta. Mätte batteriet och det låg på 12,4 - 12,5 även efter att det hade laddats över natten och man hade kört en längre sträcka (6-7 mil). Så jag antog batteriet var dåligt, är ju rätt mycket el på bilen med dieselvärmare, elstolar mm. Dock använder vi värmaren mycket sparsamt.

Hur som helst. Har skaffat ett nytt batteri och efter jag hade stoppat i det testade jag bakluckan. Funkade hur bra som helst. Laddade batteriet över natten. Men idag sa frugan att luckan dummade sig igen. Det går att öppna men när man sen ska stänga händer inget. Man skulle kunna tänka sig att det är kablaget till luckan som gått av eller kanske fel på knappen.

Men det som känns lite mysko är att varje gång detta hänt, kanske 5-6 gånger, så har det funkat direkt när man startat bilen och tryckt på knappen. Är det bara en slump? Tycker att om knappen eller kablaget krånglar så borde det inte vara nån skillnad om bilen är igång eller ej.

Kan tillägga att jag inte har läst några felkoder. Tveksam om mina billiga generiska läsare kan få ut nåt vettigt.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



RD350

#2 » 23:32:24, 24-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte så att det går att ställa "vändläget"? Alltså där luckan stannar i öppetläge. Bör stå i instruktionsboken, vet att dom blir knas om något blir klämt i luckan.... Annars kolla felkoder.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

JD400 (trådstartaren)

#3 » 08:00:45, 25-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, så är det nog. Får kolla i instruktionsboken. Men problemet här är inte att vändläget blir fel. Luckan öppnar som den ska men sen när man ska stänga händer inte nåt alls när man trycker på luckans stängknapp. Hoppar man då in i bilen och startar och sen går ur och trycker på knappen har det funkat varje gång. Det fick mig att tro att det berodde på dåligt batteri, men så verkar det inte vara.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Michael Meier

#4 » 08:51:32, 25-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byter den matning efter att generatorn börjar ladda-trigg?
Något som är underdimensionerat, lär vara en konstantström från batteri, förbi dom flesta brytarna.

Ett relä borde finnas eftersom enheten drar rejält md kräm, är det fjärröppning också?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 11:06:13, 25-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät batterispänningen (eller ännu hellre spänningen någon annanstans i elsystemet, t ex i cigguttaget eller i säkringsdosan vid någon säkring som har ständig matning) precis då bakluckan behagar krångla, det kan avslöja ett och annat.

Om du har tillgång till OBD-kabel av lite bättre sort (VCDS, någon Autocom- eller Delphi-klon eller liknande) så kan du läsa av mätvärden på batterispänningen från diverse olika styrenheter i bilen. Kolla att de är överens, både med varandra och med det du kan mäta upp själv med multimeter. Kolla i all synnerhet vad de styrenheter som kan tänkas ha något med bakluckemanövreringen (centrallås, karossdator mm) säger.

Det är knappast troligt att något är underdimensionerat i elsystemet, då borde ju felet ha visat sig långt tidigare än efter 10 år.

Tänk på att om batteriet har varit dåligt laddat, så räcker det inte med en körning på 6-7 mil (alltså någon timme) för att få upp laddningstillståndet. Det behövs minst ett dygns sammanhängande körning.

Kolla också om det står något i instruktionsboken om särskilda åtgärder när bilen har varit strömlös (eller inför att den ska göras strömlös vid t ex batteribyte). På en del bilar ska man ju göra någon form av manuell ominlärning av klämskydd för elfönsterhissar mm , på andra måste man stryka karossdatorn medhårs på rätt sätt INNAN man kopplar bort batteriet, osv osv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#6 » 12:12:48, 25-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Byter den matning efter att generatorn börjar ladda-trigg?
Något som är underdimensionerat, lär vara en konstantström från batteri, förbi dom flesta brytarna.

Ett relä borde finnas eftersom enheten drar rejält md kräm, är det fjärröppning också?


Ja, det finns fjärröppning. Din andra fråga kan jag inte svara på tyvärr. Då skulle man behöva ett elschema och kolla i och nåt sånt har jag inte dessvärre.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Guggemugge79

#7 » 15:55:36, 16-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Fick du någon lösning på problemet? Jag hade nämligen samma problem. Verkstaden bytte armarna då det blev felkod på dom men felet kvarstår.

Vänligen

Guggemugge
Guggemugge79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:55:46, 16-11-2022
Sverige
Maskintyp: Lastbil

braha

#8 » 08:10:35, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer ni ihåg hur det var på den gamla goda tiden med veteranbilar?
När armarnas muskelkraft skötte om både öppning o stängning.
Ack ja...

5 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

JD400 (trådstartaren)

#9 » 19:48:58, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Guggemugge79 skrev:Hej.

Fick du någon lösning på problemet? Jag hade nämligen samma problem. Verkstaden bytte armarna då det blev felkod på dom men felet kvarstår.

Vänligen

Guggemugge


Nej, tyvärr inte. Jag har levt med problemet sedan inlägget gjordes. Luckan funkar sporadiskt på den inre knappen och numera sporadiskt även på yttre knappen som annars funkade länge. Så om du har någon lösning är jag mycket intresserad! Antar att det kostade en slant att byta kolvarna?

Vill ju undvika att byta saker på måfå. Det skulle ju kunna vara någon kabel i överföringen till luckan som gått av. Ett sånt fel hade jag på förardörren som var lättfixat när man väl hittade det. Men jag har inte lagt någon mer tid på det här.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Myhran

#10 » 00:26:27, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla händelseminne, om du tycker att dämparna är för dyra går det att montera vanliga manuella dämpare och koda bort elektriska,

1 person gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

JD400 (trådstartaren)

#11 » 13:12:51, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag kan nog tänka mig att betala för nya dämpare men vill ju helst vara säker på att det är där felet ligger först. En verkstad kan man tycka borde kunna göra rätt och ta ansvar för att de löser det grundläggande felet och inte bara byter delar på måfå.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Myhran

#12 » 13:20:09, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har den äldre typen av dämpare i bilen behöver båda bytas och ny programvara in i styrenheten, men förstår att du vill ha funktionen man blir lätt bortskämd :D är de bytt förut så går det att byta bara den dämparen som är trasig förutsatt att felet ligger i dämparen, men brukar gå att få händelseminne på dämparna, hos Skoda har jag för mig dämparna kostar ca 7000kr/st
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

JD400 (trådstartaren)

#13 » 21:47:36, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va!?? 7000 styck! :uupps: Det låter ju helt galet!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Guggemugge79

#14 » 07:19:25, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tog försäkringsbolaget kostnaden minus självrisken (elfel). Ja dra mig baklänges, byta dämpare inkl arbetskostnad 20 papp. Men byte av dämpare fungerade ändå inte, hahahaha. Verkstaden står handfallen. Nu skall de uppdatera mjukvaran hos orginalverkstad för att se om det hjälper. Gissar ändå på något kabelbrott eller givarfel trots att matningen av el verkar fungera.
Guggemugge79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:55:46, 16-11-2022
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bmsone, Mikkel, Pknack och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se