Problemet är välkänt bland diverse bilmärken och enkelt att åtgärda. Visst händer det att det är en dålig jordfläta bland annat, men inte ofta.
Anledningen till att en bil inte går att starta med fungerande
startmotor, men på rull, är att startmotorn tar alldeles för mycket
ström. Vi talar om att det slukar rejölt med extraström.
Du får då ner spänningen i resten av startkretsen under start, och får därmed problem med att upprätthålla gnista på äldre, och problem med att hålla styrdonet till motorn igång under startögonbicket på nyare. Det här gäller oavsett förkopplingsmotstånd eller liknande
koppling på äldre.
På äldre kan du ofta se en gnista, men den är helt enkelt för svag tack vare spänningsfallet.
På nyare modeller får man noll gnista, och noll koder, vilket brukar förbrylla.
Ja nästan allt brukar ju ge felkoder på nyare bilar.
Problemet återfinns i samma form på opel, bmw, vag gruppen, volvo, ford... ja listan är längre, och lösningen exakt densamma.
Lösningen är således att renovera eller byta ut startmotorn mot en ny eller nyrenoverad.
Den måste helt enkelt gå lättare.
På t.ex 850/70 serien med många många fler märken och modeller, så är det till att öppna startmotorn. Tvätta av lager och ev planetväxlar som en del har integrerat, fetta in samtliga glidlager och planetväxlar. Sen fila av kontaktytorna för
jord, dvs kanten på blocket, kanten på startmotorn.
Plocka ihop startmotorn och prova mot
batteri, då hörs varvtalsskillnaden tydligt ( före och efter uppsmörjning). Samt att man kör in fettet ordentligt.
Sen montera och njuta av att det fungerar som tänkt.
Förlåt om jag tar volvo som referens igen, men dom kom faktiskt på ett mycket enkelt kriterium att använda vid
felsökning. Vilket mpnga mekaniker, liksom jag använder som diagnosmetod på dom flesta bilar, om man är osäker.
Bygla så halvljuset står på vid starten.
Om det mer än flimrar LITE i ljuset under starten, så tar startmotorn för mycket ström.
Detta problemet jag nämner är alltså ett mycket gammalt problem som fortfarande är aktuellt.
"Diagnosmetoden" är faktiskt sedan volvo introducerade volvo 140.. och den gäller ännu.
Hoppas det hjälper.