Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Audi A6 V6 2.6 (C4) motorproblem

143 inlägg • Sida 8 av 10
Diskutera bil-teman här

nimbus

#106 » 13:29:08, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först hade jag bytt olja och satt dit ett orginalfilter så slipper man tänka på ev felkällor ang filtret.
Låter som det är något fel med tryckregleringen, typ övertrycks ventil som hänger sej. Har du kollat den?
Alternativ2:
Vevhus ventilationen, ventilen är tät vilket ger ett mottryck i vevhuset som påverkar oljetrycket?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"



torbjorn_forsman

#107 » 13:41:58, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tryck som ett stopp i vevhusventilationen möjligen kunna ställa till med, är så lågt i förhållande till normalt oljetryck i motorn att det knappast kan ha någon betydelse alls i sammanhanget. Packboxarna i axeländar, ventilkåpepackningar mm kommer att tryckas ut, oljestickan hoppa upp, slangar utan slangklammer lossna från nipplarna osv långt innan vevhustrycket blir så högt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#108 » 13:52:54, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Först hade jag bytt olja och satt dit ett orginalfilter så slipper man tänka på ev felkällor ang filtret.
Låter som det är något fel med tryckregleringen, typ övertrycks ventil som hänger sej. Har du kollat den?
Alternativ2:
Vevhus ventilationen, ventilen är tät vilket ger ett mottryck i vevhuset som påverkar oljetrycket?


Har inte funnit någon övertrycksventil.

Vet ej om övertrycksventilen sitter i oljefiltret, backventil finns där i alla fall.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

nimbus

#109 » 14:24:45, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade oljetryckslampan tänds på tomgång hade jag trott mer på tät vevhusventilations ventil då oljetrycket är lägre
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

torbjorn_forsman

#110 » 15:09:28, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

VolvoBMNisse skrev:
nimbus skrev:Först hade jag bytt olja och satt dit ett orginalfilter så slipper man tänka på ev felkällor ang filtret.
Låter som det är något fel med tryckregleringen, typ övertrycks ventil som hänger sej. Har du kollat den?
Alternativ2:
Vevhus ventilationen, ventilen är tät vilket ger ett mottryck i vevhuset som påverkar oljetrycket?


Har inte funnit någon övertrycksventil.

Vet ej om övertrycksventilen sitter i oljefiltret, backventil finns där i alla fall.


Tryckregleringsventilen (övertrycksventilen) kan inte sitta i oljefiltret, eftersom det måste finnas fri retur från den till oljetråget. De enda ventiler som kan förekomma i ett oljefilter är en överströmningsventil som ska släppa olja förbi filtret om det är igensatt eller oljan för seg för att ta sig genom det, samt eventuellt en backventil.

Vanligtvis sitter tryckreglerventilen i anslutning till en av de längsgående borrade oljekanalerna i motorblocket. Exakt plats bör synas i VHB eller sprängskiss i reservdelskatalog.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#111 » 07:32:37, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är fortfarande nyfiken vad det är för motor........som jag indikerade tidigare så ser det ut som det skulle vara en motor från 98 och uppåt och då är det troligen ingen abc motor. Eller är bilen byggd sent så det är modellår 98 egentligen?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#112 » 08:30:45, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ABC enligt tillverkaren om den inte är utbytt
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stefan1972

#113 » 08:46:09, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Det är ABC enligt tillverkaren om den inte är utbytt


jo fast abc motorn har ju ett skruvat adapterblock till tryckgivaren vilket inte ts verkar ha. Så den biten är ju fortfarande lite luddig. Bilderna på hur det ser ut indikerar ju mer på motorer från 98
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#114 » 09:41:10, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kunde ju vara intressant att få se både en bild på bilens utrustningsskylt och en bild på den skylt med motorkod mm som brukar finnas på kamremskåpan eller något annat lämpligt ställe. Det brukar stå något i stil med "Bei Prüf- und Einstellarbeiten bitte Kennbuchstaben xxx beachten".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#115 » 13:31:03, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorkoden brukar stå på toppen/tooparna. Vilket betyder att blocket kan skilja något fastän det är samma motorkod. Som jag skrev tidigare så har denna motorn suttit i många olika karosser och under en lång tid så man kan vara säker på att det finns variationer.
Skisser ur reservdelssystemet är ofta genereliserade oxå som redan nämnts. Dock brukar artnr stämma.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stefan1972

#116 » 15:12:03, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Motorkoden brukar stå på toppen/tooparna. Vilket betyder att blocket kan skilja något fastän det är samma motorkod. Som jag skrev tidigare så har denna motorn suttit i många olika karosser och under en lång tid så man kan vara säker på att det finns variationer.
Skisser ur reservdelssystemet är ofta genereliserade oxå som redan nämnts. Dock brukar artnr stämma.


Förvisso men det som gör det hela intressant är ju fortfarande det att årsmodell 97 har två oljetrycksgivare på det skruvade fördelningsblocket. 98 har en givare bara vilket stämmer med ts bilder...........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#117 » 15:31:56, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och elschemat jag hittade, som ska gälla för '97 års modell, visar ju också bara en oljetryckskontakt (dock med tecken på att en ytterligare oljetryckskontakt ev kan ha funnits inritad från början men retuscherats bort). Det vore intressant att leta på de kontaktstycken jag nämnde tidigare, och se om den där extra ledningen slutar blint i verkligheten på samma sett som i schemat, eller om den fortsätter ut i motorkabelstammen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#118 » 18:58:23, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn är ABC, har kvar papprena sedan bilen var ny, registrerad första gången 1997-02.
Den måste ha hamnat precis där Audi förändrade oljetråget så det bara finns en kontakt, det gör det svårt att veta hur allt ser ut och vilka delar som behövs.

Det finns plats för fler kontakter, en i vä topp, och en vid oljefiltret mittemot den kontakten som finns där, fast den har anslutningen framåt, båda dessa hål är pluggade med en M10x1 skruv, finns inga lösa kablar där omkring.

Har tagit loss ventilkåporna och rengjort undersidorna, här var det en hel del beläggningar men inget som täppte igen vevhusventilationen.

Jag funderar fortfarande på om det är säkrast att byta ut oljepumpen då de verkar kunna gå sönder, men frågan är om det löser problemet.
En ny oljepump kostar ca 2700 kr, ej original då de har utgått. :klia:
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

torbjorn_forsman

#119 » 20:20:16, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utrustningsskylten kan nog vara intressant för en med god tillgång till VAG-dokumentation ändå. På den finns det ju listat en rad av optionskoder, det kan ju finnas någon sådan som säger nåt intressant i detta fall.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#120 » 13:45:05, 23-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provar med ny motorolja (10W-40) och filter, måste även byta oljekylaren då den läcker kylarvatten.
Bytt ut oljeventilerna i topparna mot nya, kontrollerat att oljekanalerna är öppna
Rengort vevhusventilationen och alla slangar.
Monterar ihop och provar om det fungerar, ska även mäta oljetrycket igen.

Någon som vet vad det är för ventiler, 1 och 2 inringade på bilden ?
Motoroljan sugs upp i det stora hålet, silen sitter i locket.

Bild

Tog foto på motorkod och typskylten i bagaget.

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se