Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Audi A6 V6 2.6 (C4) motorproblem

143 inlägg • Sida 10 av 10
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#136 » 18:30:11, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man pumpa upp oljetrycket medan man kör på startmotorn och vill vara på den säkra sidan så bör man ha alla tändstift urskruvade, så att inte vevlager och kolvbultar belastas av kompressionstrycket innan oljan har kommit fram.
Koppla loss ledningarna från lågspänningssidan av tändspolen så det inte blir högspänningsöverslag nånstans då energin inte kan gå åt som gnista i tändstiften.
Vill man inte få fram en massa bränsle genom spridarna, så är enklaste sättet att ta ur det relä som matar spridarna (eller säkringen för bränslepumpen). Båda delarna bör gå att lokalisera med hjälp av elschemat tidigare i tråden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Stefan1972

#137 » 07:23:55, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog bara starta.....tror inte man behöver överdriva saker. Så länge pumpen har olja i sig och inte är snustorr så suger det ganska fort. Bör inte ta mer än nå sekunder och på den tiden händer ingenting med nåt som varit i drift den senare tiden.

Det ska väl dock påpekas att reduceringen oftast frilägger kanaler så det är väl och ska inte vara nåt tätande säte på dem? Det som oftast händer är ju att de fastnar öppna och inte går tillbaks och då brukar det märkas när de ska ur.....Löpte den fint och låg i botten så är det ju frågan om det ändå är lösningen på allt..........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#138 » 07:53:29, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reduceringsventilen öppnar endast en kanal till retur, om den är lite otät så läcker trycksatt olja genom ventilen och direkt till retur och då sjunker oljetrycket, varm olja så sjunker det mer.
Kolven kärvade lite men började gå lätt efter polering.

En kula tätar nog bättre än en kolv, så om kolven byts ut mot en kula så kan ventilen fungera bättre.

Hade ändå en tanke på att dra runt motorn med startmotor då alla oljekanaler är torra och motorn har stått utan oljetråg och droppat olja i flera veckor, och för att se om det blir något oljetryck med startmotorvarvtal.

Men går det lika bra att bara starta motorn som vanligt ?

För motorn är det väl inte värre än ett oljebyte.

Hursomhelst fick jag tag i ett annat lock där ventilen verkar vara tät och rör sig utan att kärva, återstår att se om det löste problemet.
Annars får det bli en elektrisk kompletterings oljepump som ger 4 bar hela tiden, eller motorbyte.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

nimbus

#139 » 08:04:01, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid en motor renovering vill man ha upp oljetrycket innan start för att allt skall vara smort på rätt sätt medans du endast haft ned tråget? Det är bara att starta
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#140 » 09:39:41, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, tråget och locket med oljekanaler och ventiler har varit nedmonterat.
Oljekanaler och filter är tomma på olja.

Så det är bara att starta ?
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#141 » 12:09:23, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering:

Startade motorn och oljetrycket kom omedelbart när motorn gick igång.

Hur ska man tolka det här ?
Oljeumpen måste kunna leverera ett bra flöde när allt fylldes upp omedelbart.

Nu är det största problemet att få bort luft ur kylsystemet, bytt termostat och oljekylare (se tidigare inlägg i denna tråd).

Motorn fick gå tills termostaten öppnade, sedan sjönk kylvattennivån så den varnade för det.
Nu bara vänta så det svalnar lite och fylla på.

Allt väl så här långt :thumme:

Uppdatering 2:

Testkört 3 mil, allt verkar fungera normalt, motortemp ca 91 grader, oljetemp ca 80 grader, bra värme inne i bilen :thumme:

Kanske snart dags att lägga på sommardäck, om det nu slutar snöa...

Uppdaering 3: 5/6-2021

Kört ca 250 mil, och allt verkar fungera normalt, motorn har inte tagit någon olja.
Enda problemet (som funnits tidigare) är att tomgången ibland vill gå på 1200 rpm även vid varm motor, stänga av och starta om så går den 850 rpm.
Sprayat med startgas men fann ingen vacuumläcka.

Bytte kompressorn och passade på att ta bättre bild på hur det ser ut där oljetryckskontakten sitter.
Kanske kan vara till hjälp för någon annan som behöver skruva i sin Audi.
Bild
Senast redigerad av VolvoBMNisse 15:37:00, 05-06-2021, redigerad totalt 1 gång.

4 personer gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Stefan1972

#142 » 08:14:19, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag menade med oljereduceringen var att de sällan har ett tätande säte utan det som tätar är toleransen i loppet. När sliden sen rör sig av tryckförändringen så frilägger den en kanal sidledes.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#143 » 08:37:18, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara för information...

Har jämfört mot en exakt likadan bil fast årsmodell 1995.

Oljetryckskontakten pekar framåt i fordonets riktning, i hålet som pekar bakåt sitter en plugg, hittar även här bara en enda kontakt.

Det betyder att oljetryckskontakten sitter på olika oljekanaler, jämfört mellan 1995 och 1997.

Se bifogad bild.

Bild
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se