Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Subaru Forester 2,0 -07 Luftpump "alternativ lösning el "

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 17:32:09, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick i förra helgen lysande motorlampa och en av de beryktade felkoderna om luftpumpen. Hade hoppats slippa detta men det ingår visst i dessa bilars liv. Har surfat runt på diverse forum för att leta info om lämplig åtgärd, lite magert resultat dock. Men hittade lite bilder på någon Tysk sida tappade tyvärr adressen men har kvar bilderna. Behöver lite hjälp att tyda detta och gärna info om vilka delar som jag ska köpa. Helst om de finns på Elfa då det är enklast att köpa där. Jag har ingen vana med elektronikkomponenter men löda ihop något tror jag att jag ska klara.
Är detta kopplingsschema trovärdigt att kunna fungera tro ? Det jag är lite fundersam på är reläet, bör det inte vara ett med något motstånd för att släcka ev spik vid frånkopplingen ?Skulle ju helst ha ett mindre relä som går att löda fast direkt på ett kort för att sedan gömma i säkringsboxen
Hoppas på lite tips om detta eller om det går att köpa en färdig burk för att koppla bort skräpet.
Bild
Bild
.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



kimmen

#2 » 18:26:45, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det som på Volvo, där känner lamdasonden av om luftpumpen fungerar, och då blir det problem att koppla bort den
Alltså sonden känner av vid kontroll att pumpen blåser in luft, om ingen luft, tänds lampan
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Fuskmek (trådstartaren)

#3 » 18:46:15, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte att den känner av det på dessa. Om det stämmer vad folk har skrivit på forumen så ska en sådan här lösning fungera men jag vill inte riskera att "bränna" datorn.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Karl-Erik Lindberg

#4 » 19:00:03, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har haft samma problem med min forester-07. Flera verkstads besök och många tusenlappar , gick några månader sen var det samma igen. Efter en hel del googladen kunde jag se, om man har en turbo modell så kan en del verkstäder mappa bort problemet. Men jag har en vanlig 2.0 bensinare. En kille från Heby hjälpte mig han mappade om min har gått problemfritt sen dess. Kontakta Hannes Fredriksson han har programvara för att fixa detta. Det är ju ett kasst system som ska gå i ca 20sek vid kallstart.

2 personer gillar det här inlägget.
Karl-Erik Lindberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:29:53, 07-05-2010
Ort: Fagersta Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350, Fiat helbandare 411ösa utrustad
med en focokran. Valmet 705.

kimmen

#5 » 19:47:23, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror också att mappa bort luftpumpen är enda lösningen, och låta pumpen sitta kvar för ev. besiktning
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#6 » 20:34:50, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vågar nog påstå att det inte finns någon risk alls att förstöra något styrdon i bilen genom att prova med den där relälösningen. Praktiskt taget all bilelektronik är byggd så att ingångarna är skyddade mot spänningar på minst 12 V och utgångar är kortslutningssäkra mot både batterispänning och jord - inte minst med tanke på klåparmekaniker som gärna felsöker med provlampa och summer.

Reläspolen ska ju enligt texten kopplas in till pumpmotorns matning. Och en elmotor i sig är ju kraftigt induktiv och ger spänningsspikar ifrån sig vid frånslag, så skydd mot detta finns säkert redan i det relä eller den styrenhet som styr pumpen. Om du vill vara på den säkra sidan, så lägg ett motstånd ungefär lika med reläspolens resistans (t ex 220 ohm) parallellt med relät.
Lämpligt relä kan vara nästan vilket litet relä som helst med 12 VDC manöverspänning. Något kretskortsmonterat relä man hittar i t ex ett blinkrelä eller intervalltorkarrelä från bil, linjerelät från en gammal telefonsvarare eller fax, etc etc.
Att köpa 10-varviga trimpotar är onödigt dyrt. Alla motståndsvärden som anges är ju standardvärden, använd vanliga metallfilmmotstånd med 1 % tolerans istället.

Sen kan man ju faktiskt också plocka isär luftpumpen och se om det går att reparera den.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#7 » 20:58:19, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Volvo sitter den så till att den fylls med vatten och rostar fullständigt sönder även reläet rostar sönder
Pumpen blir oreparerbar
Finns inga säkringar, bara en motståndskabel

Subaru kan inte ha en så korkad placering som Volvo, därför tror jag du kan reparera pumpen om det bara är lite rostskador. För utsliten blir den aldrig på det här århundrandet
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Fuskmek (trådstartaren)

#8 » 21:26:58, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för all a förslag och info . Jag var lite dum då jag inte la den exakta felkoden på minnet. Har sett att det ofta är någon eller bägge ventilerna som havererar pga kondens. Jag ska nog göra ett försök framöver med denna koppling innan jag försöker plocka isär ventiler eller pump. Lägger in resten av bilderna från det andra forumet men tvekar då det kanske inte uppskattas av upphovsmannen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#9 » 21:32:29, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till det där systemet är att det ska hålla ner utsläppen av oförbrända kolväten (HC) under första minuterna efter kallstart, då motorn måste få anrikad blandning (alltså inte gå lambdareglerat) för att gå jämnt, och dessutom katalysatorn inte har kommit igång.
Har man en bil som kallstartas sällan och körs långa sträckor efter varje start, så tycker jag man med gott samvete kan vara utan den där luftpumpen. I synnerhet om bilen mest körs i glesbygd. Hade det däremot varit en bil som går i kortkörningar i storstad och startas halvkall flera gånger om dan, skulle man kanske tycka att man gör mer rätt för sig om man har luftpumpen i ordning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Fuskmek (trådstartaren)

#10 » 21:04:27, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju förståelse att man försöker värna miljön men i detta fall tror jag att de jagar mygg med kanon. Tror jag orsakar betydligt mer miljöskador med min gamla tvåtakts utombordare eller för den delen motorsåg + röjsåg. Givetvis förstår jag att det inte gäller en bil utan mängden gör det. Denna bilen används enbart som söndagsbil med enstaka turer på skogsbilvägar och liknande,står stilla mesta tiden. Har en annan bil till vardagsbruk.
Åter till mina undringar, då jag tittar på vanliga motstånd så visst är de billiga per styck men då miniordern är 250 -500st så blir det dyrare ändå. Har försökt göra en inköpslista från Elfa på de saker jag tror skulle kunna användas men skulle gärna ha den kontrollerad om någon hade möjligheten. Det som fortfarande oroar är eventuell spik från reläet. Jag gissar att skyddet i original utförandet sitter i det reläet men det ska man ju plocka bort om jag förstått det rätt ?
Bild
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#11 » 21:24:51, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man handlar inte på Elfa längre, den firman har blivit hopplös sedan den togs över av holländarna. Behöver man enstaka småmotstånd så är ofta enklaste sättet att köpa ett sortiment hos t ex Kjell & co. Ska man handla hos renodlade elektronikgrossister så är det enklare och bättre att gå utomlands till t ex tme.eu , Conrad, RS Components eller Farnell nuförtiden.

Och, som sagt, den gamla fläktmotorn gav mycket värre spänningsspikar ifrån sig än vad reläspolen nu någonsin kan ge.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PerÖ83

#12 » 21:51:08, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag jobbade på subaru verkstaden, så kopplade jag "bort" systemet på några problem bilar :vissla:
Då plockade jag bort rören mellan ventiler och topparna och "pluggade" topparna. (två plåtbitar med skruvhål) (boxer!
Men då måste övriga systemet fungera...

Det sitter reedventiler i dom två ventilerna, som brukar läcka! och då går det in avgaser i luftpumpen som blir till kondens och rinner ner i motorn. Det sitter en liten skruv i botten på motorn som "kan" demonteras för längre livslängd på luftpumpen! Jag har sett motorer fyllda med vatten :uupps:

Dom som har luftpumpen på fjädertornet är mer drabbade. (vertikalt monterade)
Och dom som är monterade vid kamremskåpan är det sällan bekymmer med. (horisontellt monterade)

Som jag har fattat att systemet fungerar: fläkten startar, mäter trycket med stängd ventil/er, öppnar ventilerna och mäter trycket!
Om inte fläkten startar eller om inte tryck värdena är rätt blir det felkod!
Så det kan lika gärna vara stopp i kanalarena i topparna!

Det är bara den "stora" ventilen, den med 5-6? poliga kontakten som mäter. Den "lilla" 2-poliga är en slav och kan bara lösa säkringen om spolen blir kass.

Frågor på detta?
Nu är det några år sedan jag jobbade med detta :vissla: Så minnet kan svika :uupps:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

torbjorn_forsman

#13 » 09:31:02, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det slog mig två saker till när det gäller ombyggnadsförslaget:
1) Om det ska byggas på veroboard, kolla reläts hålbild före köp och välj ett relä där alla pinnar ligger i 2,54 mm raster.
2) I den här kretsen skulle det fungera precis lika bra med en optokopplare som ett relä. Den är billigare och det är absolut ingen risk att den ger ifrån sig några spänningsspikar. T ex en vanlig PC817 (4-pinnig som används för spänningsregleringen i nästan varenda datornätdel, switchad mobilladdare mm). Tänk bara på att lägga ett motstånd i serie med lysdioden i optokopplaren som begränsar till lämplig ström då den matas med 12 V. 1 kohm borde bli lagom.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Fuskmek (trådstartaren)

#14 » 10:00:47, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att svara och komma med förslag på mina undringar :buga: . Problemet för mig är att jag har ingen kunskap om elektronik så jag är tvungen googla på nästan alla uttryck ! Möjligen kan jag följa ett enklare elschema hjälpligt. Dock kan detta vara värdefull information för någon annan med större insikter i ämnet.
Om jag förstår PerÖ83,s inlägg rätt så är det så som detta reläsystem försöker imitera. Att ge ett volttal vid avstängd pump dvs inte inkopplat relä för att sedan då pumpen ska gå = reläet slutet ge ett annat som simulerar att givaren får ett godkänt tryck ?
Bild
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se