Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Subaru: byta koppling ensam på vedbacken/i fält

139 inlägg • Sida 2 av 10
Diskutera bil-teman här

PerÖ83

#16 » 19:31:52, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja! hålet för sprinten är inte helt centrerat med splinesen! Det "går" att få i sprinten när det sitter fel :uupps: men det är väldigt jobbigt :laes_detta: de! lärde jag mig den hårda vägen :vissla:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45



raggsockan (trådstartaren)

#17 » 19:48:39, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

okay tack :shake_hands:

jag hade ingen rörsprint elr lås ring på min driv axel som höll , suprise surpise när man skulle ta däna driv knuten
fick hela axeln i nävarna och olja som sprutade ur hålet :ohnej:
lite full panik så lyckades jag och få i axeln igen för och dämma igen all olja om rann ur , trodde de vart rätt efter som splines matchade , men de förklarar varför de var obra
ska köpa en ny axel för du kan gissa hur kul de var och få lös knut'n efter 10k mil som driv axeln har ståt och slått i den :huh:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

kimmen

#18 » 20:52:33, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En koppling havererar väl inte bara så där.. Har du inte märkt någon förvarning
Kopplar den inte ur, eller drar den inte
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

kimmen

#19 » 21:17:59, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:En som tydligen inte gör annat: https://youtu.be/QT3Qt482j2I

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


Han glömde en viktig sak, han smorde inte splainsen för lamellcentrumet , jag kanske såg fel hoppas jag, för det får man inte glömma..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

raggsockan (trådstartaren)

#20 » 23:27:52, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo förvarning vart de , slirade lite på 1 an vid start och stopp
tänkte att de kanske behövdes och justeras och tänkte ta det efter bes hos en verkstad , då den bara gått 10k mil sen den var nybytt så slog aldrig tanken in på att de var kopplings ras i göringen
å andra sidan så har man kört hem 25-50 kubik ved på ett år så den var väl fått slita hunn
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

kimmen

#21 » 08:13:09, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slirade den inte mer på feman
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Zukram

#22 » 12:56:43, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är lite för högt växlade för att dra tungt tycker jag. Det var nog anledningen att min också dog lite i förtid.
Dubbelmass-svänghjulet gick också åt fanders... Fast det märkte jag inte förrän jag hade isär.

Jag gillar inte såna där dubbelsvänghjul.

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Murre o2

#23 » 14:28:33, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om dubbel svänghjul och samma sak med balans axlar. Är bra när bilen är ny men dyrt och jobbigt att fixa när det börjar bli slitet. Ju mindre som kan krångla på en bil, ju bättre tycker jag.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Zukram

#24 » 09:56:38, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån gång ska jag testa steloperera ett sånt svänghjul på nån gammal rishög som inte är värd ett nytt.
Som vanligt är svårigheten att spänna upp det rakt och få balans i alltihop. Men det borde gå att bara svetsa ihop eländet, så länge man inte råkar härda slitbanan.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

PerJohansson

#25 » 11:09:55, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Nån gång ska jag testa steloperera ett sånt svänghjul på nån gammal rishög som inte är värd ett nytt.
Som vanligt är svårigheten att spänna upp det rakt och få balans i alltihop. Men det borde gå att bara svetsa ihop eländet, så länge man inte råkar härda slitbanan.



Kanske lättare att få till ett skruvförband?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

osla

#26 » 19:38:24, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:En koppling havererar väl inte bara så där.. Har du inte märkt någon förvarning
Kopplar den inte ur, eller drar den inte


Har faktiskt fått en lamell att fullständigt explodera på en Volvo 240, bilen var en lekbil som konstant fick stryk och plågades. Men kopplingen slirade aldrig på den trotts konstant dumpa de av koppling och fullgas växlande men vid ett förarbyte på gårdsplan så hann bara kompisen som tog över förarsidan starta lungt på 1,an sen koppla ur lungt och fint och i med 2,an men då drev det inte något alls, skorrade inte ens lite om man växlade utan koppling. Och när vi rev isär den så såg det ut som bomull inuti sprängkåpan, allt friktionsmaterial i lamellen var borta från centrumet och löst som bomull.

Jag själv hade inte trott på det om jag bara fick höra/läsa det, men jag var med då den rasade och vid rivningen
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

raggsockan (trådstartaren)

#27 » 02:04:32, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Slirade den inte mer på feman


nej inget på 5 an
bara på ettan vid start och stopp
gick igenom 2 besiktningar ( 1 månad isär , olika stationer och företag ) utan att dom anmärkte nått på kopplingen
men nu så driver den inget , ingen skillnad alls på vilken växel man vill lägga i , provat och ljusterat så långt som min intelligens räcker tilll , utan framgång
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

kimmen

#28 » 08:34:28, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du nog inte fel på kopplingen, den slirar alltid mest på högre växlar, knappt inget på ettan

Kolla om drivaxlarna roterar med växel ilagd. Detta gäller samtliga axlar, både fram och bak
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

5 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#29 » 15:17:35, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:
kimmen skrev:En koppling havererar väl inte bara så där.. Har du inte märkt någon förvarning
Kopplar den inte ur, eller drar den inte


Har faktiskt fått en lamell att fullständigt explodera på en Volvo 240, bilen var en lekbil som konstant fick stryk och plågades. Men kopplingen slirade aldrig på den trotts konstant dumpa de av koppling och fullgas växlande men vid ett förarbyte på gårdsplan så hann bara kompisen som tog över förarsidan starta lungt på 1,an sen koppla ur lungt och fint och i med 2,an men då drev det inte något alls, skorrade inte ens lite om man växlade utan koppling. Och när vi rev isär den så såg det ut som bomull inuti sprängkåpan, allt friktionsmaterial i lamellen var borta från centrumet och löst som bomull.

Jag själv hade inte trott på det om jag bara fick höra/läsa det, men jag var med då den rasade och vid rivningen


Har sett ett liknande fall på en Peugeot 205. Men där var det bara belägget på ena sidan av lamellen som hade exploderat. Den bilen hade en längre tid haft problem med att 2:ans växel hoppade ur, och kopplingshaveriet inträffade när den var utlånad till en ovan förare som inte vågade dra länge på 1:an utan istället slirade innan han lade i 3:an. Han lär ha fått kopplingen att rasa på sina föräldrars Volvo 360 också.
I samband med kopplingsbytet på Peugeoten sattes en friskare växellåda från skroten dit.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

raggsockan (trådstartaren)

#30 » 21:07:07, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Då har du nog inte fel på kopplingen, den slirar alltid mest på högre växlar, knappt inget på ettan

Kolla om drivaxlarna roterar med växel ilagd. Detta gäller samtliga axlar, både fram och bak


:uupps:
kan de vara så enkelt att jag satte ena driv axel fel fram och de gjorde så de vart nån vajsing med resten ?
vänster fram var jag och kludda på
men om ingen driv axel rör sig så måne de ju vara kopplingen ? elr är de då centrum diffen som har rasat ?

raggsockan skrev:okay tack :shake_hands:

jag hade ingen rörsprint elr lås ring på min driv axel som höll , suprise surpise när man skulle ta däna driv knuten
fick hela axeln i nävarna och olja som sprutade ur hålet :ohnej:
lite full panik så lyckades jag och få i axeln igen för och dämma igen all olja om rann ur , trodde de vart rätt efter som splines matchade , men de förklarar varför de var obra
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se