Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Wallboxar

67 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bil-teman här

Holger (trådstartaren)

#16 » 10:59:52, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En e-Golf kan bara laddas med 7,4kW då den interna laddaren inte klarar mer. Men wallboxen såldes till mig som en 22kW-wallbox. Och som sagt, jag måste ha en som klarar 11kW för att få statligt bidrag till den (900 Euro).
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Michael Meier

#17 » 15:47:40, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att jag börjar förstå vad du menar Holger :) det är inte lätt att göra sei förstådd.. :rock_on:
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger (trådstartaren)

#18 » 15:57:15, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lämnar tillbaka EVBox Elvin nu.
Det blir nog en easee eller VW original ("Connect").
Nackdelen med VW Connect är att den har en fast kabel.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

lellemars

#19 » 17:13:28, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/la ... arger.html

Jag ser nu att priset är 5500kr här i svedala! Som jag sa i mitt inlägg ovan tycker jag efter fyra månader med ovanstående laddare med fast sladd att det funkar helt problemfritt då det är många olika personer här hemma som ska laddda och avsluta laddningen med skrikande barn i bilar och barnvagnar i bakluckan där sladden ligger. Vi har använt bilens sladd två ggr, en gång i vintras vid en lite längre resa då den fick sig en gratisskvätt i västerås och en gratisskvätt på ikea en gång!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

Bygert

#20 » 19:14:16, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då undrar jag, vad gör de där laddboxarna egentligen? Finns det nån vettig anledning till att inte integrera vad de nu gör i bilen så man bara kunde plugga i en vanlig skarvsladd?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

fretchi

#21 » 19:19:18, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

lellemars

#22 » 19:39:23, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Då undrar jag, vad gör de där laddboxarna egentligen? Finns det nån vettig anledning till att inte integrera vad de nu gör i bilen så man bara kunde plugga i en vanlig skarvsladd?
En av de viktigaste grejorna med ”laddarna” är väl att det inte är nån ström i kontakten (den är ju inte petsäker) förrän burken får rätt signal från bilen att slå på strömmen så det är rejäl kontakt innan belastningen slås på och att den har avkänning för diverse felströmmar typ likspänning från bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

Magnus Isakson

#23 » 19:46:10, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Då undrar jag, vad gör de där laddboxarna egentligen? Finns det nån vettig anledning till att inte integrera vad de nu gör i bilen så man bara kunde plugga i en vanlig skarvsladd?
Trefasanslutna (åtmintone vissa) laddare kan också kopplas mot strömavkänning vid huvudsäkringarna och anpassa hur mycket ström laddningen tar från varje fas så att man inte riskerar att förbruka mer än vad huvudsäkringarna klarar.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

tronde

#24 » 21:01:24, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:https://www.youtube.com/watch?v=RMxB7zA-e4Y&t=1288s



Filmen er absolutt verdt å se.

Mye tyder på at 900 Euro i støtte er god butikk for dem som selger slike, men det er vel typisk for all ny teknologi som "ingen" vet hva egentlig inneholder.


Bild
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Holger (trådstartaren)

#25 » 09:41:02, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver man den lösa sladden överhuvudtaget?
Är inte el-mackarna utrustade med sladd? Eller behöver man egen sladd?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Bygert

#26 » 09:53:39, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedär, då blev man återigen lite klokare. En snygg strömbrytare huvudsakligen alltså. Med en funktion för att berätta för bilen hur mycket ström den får dra i sig. Och dessutom, såvitt jag förstår, i den sladd jag har dessutom en jordfelsbrytare. Jag ser ju inte att det hade varit några större svårigheter att få in de där funktionerna i bilen också när det som ju egentligen borde vara värt att kalla laddare redan sitter där. Men ok, är nu detta en standard så kan man ju leva med det.

Däremot kan man ju fråga sig om man ska behöva leva med att nåt som inte innehåller mer än det där ska kosta åtskilliga tusenlappar. Det känns som rena rånet. Fördelen med standard är ju då att snart nog lär väl nån komma på att här finns en marknad där man kan tälja guld med lödpenna.

En annan sak må vara om det ska in nåt som sopar ihop ström från tre faser till en och dessutom ska prata med huvudsäkringarna om hur mycket ström det är läge att dra just nu. Då är det ju faktiskt komponenter som kostar nån krona. Men det borde ändå finnas rätt bra marginal för att få ner priset även där.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Holger (trådstartaren)

#27 » 10:09:52, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

NATURLIGTVIS är det rena Klondike för dessa tillverkare just nu! Men så är det ju alltid när en ny grej kommer och stater har pistolen på bröstet att nå vissa mål!
Men det är inget jag kan ändra.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

torbjorn_forsman

#28 » 10:10:27, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De laddare som sitter i dagens elbilar är ju utan undantag switchade, och bör alltså fungera lika bra om man matar dem med likström som med 50 Hz växelström. Vill man få jämn belastning på alla faser vore ju det enklaste att sätta en trefas likriktarbrygga i laddboxen på väggen, den kostar inte många kronor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#29 » 10:11:32, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Behöver man den lösa sladden överhuvudtaget?
Är inte el-mackarna utrustade med sladd? Eller behöver man egen sladd?


Det varierar, jag har sett offentliga laddstationer både med och utan sladd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Holger (trådstartaren)

#30 » 10:19:12, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då behöver man en (kortare) för säkerhets skull.
Då går tendensen mot
- VW Connect med 7,5m sladd och en separat 3-4 m sladd
eller
- easee med separat 7,5 m sladd

Fördelen jag ser hos easee är att den har ALLT
- upp till 22kW
- 4G inklusive
- strömmätare
- utbytbar kåpa
osv osv osv
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se