Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

bromsar Subaru Forester

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Edlund (trådstartaren)

#1 » 18:18:17, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ibland tror jag det spökar. Alla maskiner och bilar falerar samtidigt :huh: Vittra, tomtar eller småtroll :sad: men jag behöver hjälp att tänka annars får jag tokbryt. Bytte bromsok höger fram på Forestern. Lögn att lufta efter byte. Det var som att bromspedalen gick i tommen. Lessnade efter ett tag provkörde och pedalen kändes svampig. Tokbromsade och det klockade till ungefär som att ABS gick in. Körde hem och ser att luftnippeln inte var åtdragen - bromsvätska över all. Drog åt nippeln fyllde på vätska och parkerade bilen och nästa morgon inga bromsar alls - pedalen i botten och inga bromsar. Nu har jag försökt lufta enligt manualen utan att det funkar. Försökt pumpa bromsvätska bakvägen fungerar på bytta oket och bakhjulen och när jag kommer till vänster ok fram så kommer inte en droppe när jag öppnar nippeln och det går inte heller att pumpa bakvägen - jag förstår ingen ting - det spökar Hjälp mig att förstå annars behöver jag själavård.
Edlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:01, 22-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 640
Ford 5600
IH 414B m halvband o Simsonkran
BM 35



rospigg

#2 » 18:37:42, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangen till oket kan ha en skada, så att vätskan bara går ena vägen. (blir som en backventil)
Nya oket, en dum fråga - sitter luftnippeln överst? (det har förekommit att bromsok hamnar på fel sida, allt passar, men att luftnippeln pekar nedåt är det ingen som tänker på. Luft samlas som bekant ovanför vätskor........)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Edlund (trådstartaren)

#3 » 19:09:17, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jodå alla nipplar sitter där de ska o slangar ser ut att vara oskadade.

1 person gillar det här inlägget.
Edlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:01, 22-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 640
Ford 5600
IH 414B m halvband o Simsonkran
BM 35

torbjorn_forsman

#4 » 19:13:03, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fabrikationsfel på luftnippeln? En kompis råkade ut för en gång att en originalmonterad luftnippel på en japansk bil saknade det lilla tvärgående hålet längst ned, så det gick inte att få ut någon bromsvätska alls ur den. Hur luftningen på fabriken hade gått till är ett mysterium. Det var en hjulcylinder till bakbroms (trumbroms) på en Nissan Bluebird, tidigt 80-tal.

En annan möjlighet är att något har gått sönder i huvudcylindern i samband med att pedalen trampades i botten, kanske för första gången på mycket länge.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Edlund (trådstartaren)

#5 » 19:49:14, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

det kommer inget när jag skruvat bort nippeln - inte en droppe
Edlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:01, 22-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 640
Ford 5600
IH 414B m halvband o Simsonkran
BM 35

magloman

#6 » 19:56:27, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kan du se att slangen är oskadad inuti?

Har du inte bytt slang på 10 år så byt den
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#7 » 21:00:59, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stopp i kanalen till luftnippeln i bromsoket? Kommer det ut någon bromsvätska där om du trycker tillbaks kolven i oket?

Annars är det vanligt att gamla bromsslangar sväller igen då de plötsligt utsätts för ny och fräsch bromsvätska, om de sitter på ett fordon där man inte har bytt vätskan regelbundet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valberga

#8 » 21:24:15, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som ett ABS fel abs en skall ju bromsa olika hjul om det behövs. Kan det vara så att den har låst det hjulet som du nämner att det inte kommer ut någon bromsvätska ?
Vad händer om absenheten har luft i sig ?
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Edlund (trådstartaren)

#9 » 21:59:48, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjulet är inte låst och då jag lossade slangen från oket så rinner det för fullt - får kolla på oket i morgon - men förstår inte om det är fel på ett ok varför försvinner alla bromsar - får fundera på detta med ABS som jag inte kan nåt om - tror i alla fall att det är oknytt :???:
Edlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:01, 22-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 640
Ford 5600
IH 414B m halvband o Simsonkran
BM 35

Murre o2

#10 » 07:50:49, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det nybytta oket, vad är det för ett? Piratdel? Dags att ta isär det och inspektera det invändigt, något måsta vara fel i det om det inte går att lufta det. Sedan kan du fått följdfel , vanligt att huvud cylindern ger upp i samband med luftning men har man otur så kan även ABS enheten ge upp. Då blir det dyrt och besvärligt :???: Om du av garanti skäl inte vill ta isär ett nytt ok kan du lossa slangen och luftnippeln och testa att köra bromsvätska eller tryckluft åt båda hållen för att se om det är fullt flöde i båda riktningarna och inget skräp som far runt. Något oknytt har jag aldrig stött på, brukar finnas en naturlig orsak, gäller bara att hitta den :smile:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#11 » 08:26:22, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge ABS-styrdonet inte aktiverar någon av magnetventilerna i ventilblocket, så är det fri passage åt bägge håll för bromsvätskan genom det. Normalt ska man inte behöva bekymra sig om det i samband med luftning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

*pettson*

#12 » 14:22:58, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Slangen till oket kan ha en skada, så att vätskan bara går ena vägen. (blir som en backventil)
Nya oket, en dum fråga - sitter luftnippeln överst? (det har förekommit att bromsok hamnar på fel sida, allt passar, men att luftnippeln pekar nedåt är det ingen som tänker på. Luft samlas som bekant ovanför vätskor........)

Jag tänker på ett par uppmuntrande dagar när mina elever bytte bromsok bak på en saab 9000.
En timmas teori om bromshydraulik, luftning etc. Sen ut till bilen.
Dom fick ett problem med stående luft..
I god ordning så tog vi många lektionstimmar och dom spånade om var problemet kunde sitta. (Oken tydligt märkta R och L och satta på motsatt sida med luftnipplarna nedåt).
Dom glömmer det aldrig, det lovar jag.

5 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

*pettson*

#13 » 14:24:35, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edlund skrev:ibland tror jag det spökar. Alla maskiner och bilar falerar samtidigt :huh: Vittra, tomtar eller småtroll :sad: men jag behöver hjälp att tänka annars får jag tokbryt. Bytte bromsok höger fram på Forestern. Lögn att lufta efter byte. Det var som att bromspedalen gick i tommen. Lessnade efter ett tag provkörde och pedalen kändes svampig. Tokbromsade och det klockade till ungefär som att ABS gick in. Körde hem och ser att luftnippeln inte var åtdragen - bromsvätska över all. Drog åt nippeln fyllde på vätska och parkerade bilen och nästa morgon inga bromsar alls - pedalen i botten och inga bromsar. Nu har jag försökt lufta enligt manualen utan att det funkar. Försökt pumpa bromsvätska bakvägen fungerar på bytta oket och bakhjulen och när jag kommer till vänster ok fram så kommer inte en droppe när jag öppnar nippeln och det går inte heller att pumpa bakvägen - jag förstår ingen ting - det spökar Hjälp mig att förstå annars behöver jag själavård.

Luften står antagligen i ABS enheten. Det bör finnas en luftningsprocedur som ska följas, tack vare ABS systemet.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

torbjorn_forsman

#14 » 17:07:53, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

*pettson* skrev:
Edlund skrev:ibland tror jag det spökar. Alla maskiner och bilar falerar samtidigt :huh: Vittra, tomtar eller småtroll :sad: men jag behöver hjälp att tänka annars får jag tokbryt. Bytte bromsok höger fram på Forestern. Lögn att lufta efter byte. Det var som att bromspedalen gick i tommen. Lessnade efter ett tag provkörde och pedalen kändes svampig. Tokbromsade och det klockade till ungefär som att ABS gick in. Körde hem och ser att luftnippeln inte var åtdragen - bromsvätska över all. Drog åt nippeln fyllde på vätska och parkerade bilen och nästa morgon inga bromsar alls - pedalen i botten och inga bromsar. Nu har jag försökt lufta enligt manualen utan att det funkar. Försökt pumpa bromsvätska bakvägen fungerar på bytta oket och bakhjulen och när jag kommer till vänster ok fram så kommer inte en droppe när jag öppnar nippeln och det går inte heller att pumpa bakvägen - jag förstår ingen ting - det spökar Hjälp mig att förstå annars behöver jag själavård.

Luften står antagligen i ABS enheten. Det bör finnas en luftningsprocedur som ska följas, tack vare ABS systemet.


I så fall står den tydligt i VHB för bilen. För övrigt kan det bara komma in luft på olämpliga ställen i ett ABS-ventilblock, om ABS:en har fått arbeta medan det fanns luft i systemet. I annat fall, kan man räkna med att det inte kommer att ställa till några särskilda problem.
De "särskilda procedurerna" är ofta inte tänkta för normal luftning, utan för fall då man vill göra ett fullständigt bromsvätskebyte och även få all gammal bromsvätska som gömmer sig i ventilblockets hydraulpump m fl ställen bytt. Jag har märkt att vissa biltillverkare (bl a Chrysler) skriver mycket om sådana i sina VHB, medan andra tillverkare inte har några särskilda rutiner fastän ABS-ventilblocket är exakt likadant. Exempelvis kan man hitta ATE Mark 20 på både Chrysler/Jeep, europeiska Ford och VAG-bilar, av dem är det bara Chrysler/Jeep som har ett särskilt serviceläge som kan startas via OBD. Och det verkar i praktiken aldrig behövas på dem heller.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bacon

#15 » 17:41:36, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På moderna bilar måste man nästan använda bromsluftare, alltså tryckluft ejektor-pryl. Jag får inte till det med normal luftning längre iallafall.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se