Manuell
växellåda eller automat?
Hur ser dieselinsprutningen ut? Är det rent mekanisk dieselpump, mekanisk pump med nån slags elektronisk
styrning, eller common rail?
Om det finns elektronik inblandad: Har du läst av felkoder?
Och om det är en mekanisk pump, så gissar jag att det finns en anordning för att höja tomgången vid kall motor, det kan t ex röra sig om en vaxtermostat som påverkar gashävarmens tomgångsstopp via en vajer. I så fall kan det vara lämpligt att börja med att kolla om allt som har med den mekanismen att göra är rätt justerat enligt anvisningarna i VHB. Var uppmärksam på ev lösa låsmuttrar, plomberingar som har skramlat sönder och ramlat bort, eller liknande saker. Vaxtermostaten själv kan också bli konstig när den blir gammal, ofta finns det en tabell eller diagram i VHB som visar hur mycket vajeränden ska sticka ut vid olika temperaturer. Man kan värma den i en kastrull tillsammans med en termometer för att prova den.