I.o.m. att du tittar på beg och det handlar om llb typiskt hantverkarskåp så skulle jag vara noga med exteriöra och interiöra skicket = dom går inte helt sällan hårt över buller och brak som du kanske är väl medveten om. Eftersom det sitter ett någorlunda delikat batteripack där under vill man helst gärna ha möjlighet att se skicket på underredet. Jag har väl chansat lite och inte hissat innan köp men o andra sidan båda skåpen köpta av handlare och då är man rätt safe som konsument om man inte råkar ut för någon renodlad klåpare förstås. Jag tar dock alltid på mig oömma kläder och bra ficklampa, något att knacka med om det är äldre/mer mil behövs inte på dessa lågmilade förstås.
Leafspy är en app till dessa där man kan bläddra igenom en del data och ställa in lite, finns en gratisversion men jag använder betald app. I bilens egna meny, den vid instrumentet finns en
indikator som ser ut som ett vanligt
batteri med 12st
ribbor om jag minns rätt. Om någon ribba slocknat innebär det tappad kapacitet som troligtvis aldrig kommer tillbaka, minns inte procenten men kan har varit att första försvinner när den varit under 85% en viss tid men ta mig inte på orden. Nissan lämnar åtminstone idag 8 års garanti (ev. miltal har jag inte i huvudet) och återigen har jag för mig att garantin gäller om det blir mindre än 9 ribbor under garantiperioden så kliver garantin in. Tydligen lämnas ingen vagnskadegaranti på llb,
iaf inte från Nissan men däremot gäller förlängd nybilsgaranti så den är 5 år nu för tiden iaf och gäller åtminstone på min nuvarande som är en 2019.
Service? Bra fråga, bromsvätska sägs man inte kunna byta själv då en dator måste till men övrigt är ganska basic, bytte kupéfilter själv på förra och det köper jag inte två gånger av Nissan för det var bra dyrt för ett veckat enkelark till filter. Jag har inte lämnat in någon av dom för något men får väl kolla upp vad som gäller för denna och garantin, någon mjukvaruuppdatering kan såklart vara intressant ändå.
Vad jag vet om så finns det
ungefär 3 olika utrustningsnivåer även om det säkert finns lite variationer där emellan men första jag hade var basic med radio/cd/blåtand = ingen display att prata om. Blåtanden fungera hyfsat buggfritt, stereon basa på förvånansvärt bra, klimatanläggningen klart godkänd och det går att fjärrstyra den med
nyckel eller inbyggd
timer men bara
värme tror jag. Sen fanns dom äldre med enklare gps men den var ganska sorglig på den jag provkörde, det som var bra att den går att koppla upp så man kunde styra värmaren med mobilen och likaså laddningen eller ta ut status typ med ett mejl eller sms. 24kWh får inte ha
dragkrok = ingen registrerad dragvikt.
Denna jag har nu är "premium" och det är inget herrejösses men funktionellt o bra, lite bätte display med diverse funktioner för att på gps'n se räckvidden (med eftertanke), laddstationer och lite sånt. Backkamera som är ok, bättre inställd än bildkvalité men duger gott för mig, regnsenor, automatiska lysen som går att ställa in känsligheten på hur petiga dom ska va vilket jag ser fram emot att testa i ex. dimma där merparten på marknaden misslyckas. Jag har aldrig sett dom med annat än vanliga halogenlampor till halv/helljus och det sitter H4 i dessa. Jag har inte testat Nissan connect EV ännu så kan inte säga så mycket om det men som tidigare beskrivet på ett ungefär. Denna med 40kWH har en dragvikt om 450kg registrerat så jag får se om jag orkar skruva dit en för det, skulle vara fint med en flänskrok med högt kultryck så man kan ställa en cross eller så direkt på men jag får se. Lastvikten är endast 405kg på min, var 455kg på 24kWh men kan kanske skilja sig beroende på någon utrustning.
24kWh känns lite rappare än 40kWh med inrett skåp, effekten är densamma 80kW/108.8hk och oavsett känns en elskåpa bra mycket piggare än mycket annat men registrerad toppfart 123km/h = anledningen till dess kvickhet vilket är tänkt visa 135km/h på mätaren, farthållaren sträcker sig till 130km/h.
Spindelleder i fram (finns inga i bak) är lite ökända och glappar upp från ca 5000 mil beroende på, extra fett är en bra grej om än lite pyssel. Bromsar är bra att gå igenom på elbilar eftersom det inte behövs bromsas lika mycket, skivbromsar runtom med kombinerad trumma för p-broms.
Hjullager såg jag en som skulle byta på sin i bak, var vid 12 eller 14 tusen mil men vill minnas att det var kompletta
nav = basic även det.
Gillar den för att det är just så enkelt och bra, viss bladfjädring ger bara någorlunda komfort om lastad men är man med vid broskarvarna så =) Passagerarstolen går inte att justera i längsled svankstöd är mer eller mindre obefintligt så jag har någon lidl-dyna som varit över förväntan.
Kommer inte på mer just nu men fråga om det är något du undrar, snabbladdning uppgår till 50kWh vilket i praktiken blir lägre men det går fort på en 24kWh oavsett. Sladdarna du har själv är 220V till mode 1 och mode 2 är normal standard så ingår det inte köper man en mode 2 till 1 så kan man ladda där sådan krävs men ganska många har mode 2 med
kabel på laddaren och då måste man ha en
adapter men det har jag inte testat själv. 24kWh kan ha antingen endast 3kW långsamladdare eller en 3 och 6 (komma något?) vilket du kan se i displayen där den då antingen visar endast tid till full laddning eller två olika och på så vis vet du vilka möjligheter den har. Det går att läsa på motorn/konvertern men var ett helsike att komma åt att se.
Fråga på annars =)