Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

E-NV200 2.0

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Hobbyist (trådstartaren)

#1 » 15:47:13, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var nummer två köpt, första i inbyte. Den köpte jag 7 maj 2020 för 119 tusen pengar, kört ganska precis 3000 mil och fick 100 000 i inbyte med godkända sommardäck bak och övriga slut, sommar som vinterdäck. På den ny..are satt det originalfälgar på istället för båda uppsättningarna 16" 185/65 i bra skick. Jag muttra lite över 16" först men den går bättre på vägen med dom, spinner inte lika lätt (däckslitage) och magiskt mycket lättare upp för backen hemma.

Kommer presentera lite bättre när jag får lite tid, snart hoppas jag.

Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt



Hobbyist (trådstartaren)

#2 » 20:54:55, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite inställningar och data från Leaf spy pro under våldsamt långsam laddning:

Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#3 » 08:26:26, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På morgonen hade laddningen letat sig upp till 91% vilket var nytt rekord för den nya, bara slösladdat med 10A ännu.

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/L6K5Y1DK/20210619-065946.jpg


Längs vägen till servicedepån har jag groupies som följer minsta tut man gör..



Väl framme imponeras jag av den lilla förbrukning jag kostat på.

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/fRMb5Q18/20210619-074047.jpg


Jaha vad ska man hitta på då en morgon som denna.. hade inte tid för några större utsvävningar utan ville mest kolla status på nyförvärvet men en nyjusterad p-broms är väl alltid trevligt.

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/qvN5PNfq/20210619-075852.jpg


Sist jag var på en sånhär justering med gummituta som skydd lyckades jag fippla in gummit och fick riva ner allt, blixtsnabbt för att rädda situationen. Denna gång visste jag bättre. Chansade på att kuggen skulle mejslas uppåt vilket visa sig korrekt på båda sidor = sett bakifrån ska justeringen skruvas medsols på vänster sida (förarsidan) och motsols på höger (inte förarsidan).

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/NjZzBQY4/20210619-080335.jpg


När jag innan suttit och planlöst knappat omkring i menyerna i kupén insåg jag att skåpan levt sitt liv runt Österundstrakterna, gick att läsa ut gamla laddplatser i gps-magin och jag kände mig som värsta CSI-agenten, undercover.. minst. Inte mindre än 9 sat-eliter håller koll på mig framgick det även. Sopade således förmodligen bort endast skogsfriskt damm och smuts från bromsoket och däromkring, viktigt att lätta för bästa energibesp...

(bara en snäll nylonborste så jag inte får skäll o jävel från gummitätningsförbundet och dess vänner)

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/Zq3DqX5h/20210619-081237.jpg


Smorde med lite vanligt smörjspray efter att ha borstat rent, hjulpinnarna, anliggningsytan på skrivtrumman, luftnipplar, rörliga delarna på oket samt det klassiska japanska inplastade inte hela vägen bromsröret. Eller spottade jag bara på den tvi fan? Faktiskt riktigt dåligt av biltillverkarna att inte lägga på en loska rostskydd på dessa, skulle kosta noll och femti och kan rädda liv.

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/V6FSzLy0/20210619-083006.jpg


Original felvänt reservhjul, enklare om det går att pumpa på plats eller; varför verkstäder inte genomför punkten att kontrollera ringtrycket i reservhjul vid service. Kan väl tänka mig att bilfabriken tänker att ventilen och utsida fälg skonas bättre i detta läge men men.

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/wMf7sfj6/20210619-083527.jpg


Precis som på min 2015 har dom först monterat batteripacket för att sedan rostskydda och inte vågat ? rostskydda där bakom.. törer. Blir rostskydd även på denna innan vintern och då styr jag upp det, kanske är dom rädda för att skapa en massa för ev. infästningspunkter vilket är big no no precis som vid dragkroksmontering = är det inte plåtrent (ja lack går bra, inte body dock) kommer det att lossna förr eller senare, helst senare.. utan last. Skruven till det lilla fästet i nedre mitten på bild sitter inte centrerat i hålet och ser slarvigt ut, kommer justeras till.

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/WpXDK36Q/20210619-083547.jpg


Det här plåtschabraket ser ut som skräp och gjorde även så på den andra innan rengöring och rostskydd, fungerar nog mest som någon form av krashbarriär ändå.

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/m2kcGsmh/20210619-083623.jpg


I övrigt ser det bra ut, inga stökiga bromsar, jämt slitage runt om och mycket kvar. Ser fräsch och fint ut utan rost, tack norrland, risken med sämre vägnät är såklart fjädringen men alla dämpare spiral och bladfjädrar såg ut som nya. Ska iofs mycket till att mörda bladfjäder, ja såvida man inte kör vw förstås.. sämsta jag sett var en Caddy med 4000 mil någonting, kan ha varit närmare 5 men ändå och brusten bladfjäder. Frågade föraren om han kört 2 kubik kakel eller vadå? Han svarade att han måste gått upp i vikt för skåpet är mest tomt hela tiden.

Sämst.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

2 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#4 » 15:17:16, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en liten inverter installerad i skåpet, pure senilius och allting.. tror det bara är 200W men denna var snålare än jag kunde tro. Kan ju inte komma med varm glass när jag hälsar på syskonbarnen :cool2:

Blev populärt i dagens 29.8°C, minsann:

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/rwvqk5r9/20210620-142940.jpg
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

4 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#5 » 14:32:00, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagen efter glass var det lika bra att hårdtesta installationen tyckte jag, kyl & frys jobbar väl ihjäl sig om tomma men jag hade i fyra påsar iskuber istället för kylklampar jag inte hade med mig. Bilen skulle stå mest hela dagen med inkopplad slöladdning.

Temp på skåp efter några timmar

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/QN7b00wg/Sk-ptemp.jpg


Handtaget lite svartare..

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/L6dyprL0/handtagtemp.jpg


Kallaste punkten jag hitta i boxen men termometern på visade endast -8°C, får förmoda att den mäter lufttemp

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/vHW0H3v8/frystemp.jpg


Glassboxen elanslutning

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/FHpG0zq2/elintemp.jpg


Sinustemp

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/76GVvV6k/sinustemp.jpg


Snigelladdtemp

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/QMnbnPjm/laddtemp.jpg


Laddaretemp

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/MTCYzQMj/laddaretemp.jpg


Shukotemp
Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/jjjccKYC/shuckotemp.jpg


Kupétemp
Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/9QCJ4Zxd/kupetemp.jpg


Batteriet hölls i schack och pendlade mellan 12.96V-13.04V

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/Prn00ctX/battemp.jpg


DC-DC verkar inte jobba ihjäl sig heller, överlag nöjd med dagens testresultat fast när den blir fulladdad tror jag den skiter högaktiningsfullt i 12V-batteriet och invertern är förhoppningsvis den som räddar dagen, då.

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/qB39b0HD/dcdctemp.jpg
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Fluffy

#6 » 15:27:25, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gillar du bilen? Funderar på att köpa in en sån till jobbet. Troligtvis en 24 kw isåfall. Nåt att tänka på inför köp?
Fluffy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:26, 13-07-2018
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Neuson 3800WD
BM 400 1966

Hobbyist (trådstartaren)

#7 » 15:30:50, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skojs! Just nu håller jag på att brinna upp i värmen men återkommer snart när jag hittat en ac på det här bygget :myzsko:
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#8 » 16:46:45, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I.o.m. att du tittar på beg och det handlar om llb typiskt hantverkarskåp så skulle jag vara noga med exteriöra och interiöra skicket = dom går inte helt sällan hårt över buller och brak som du kanske är väl medveten om. Eftersom det sitter ett någorlunda delikat batteripack där under vill man helst gärna ha möjlighet att se skicket på underredet. Jag har väl chansat lite och inte hissat innan köp men o andra sidan båda skåpen köpta av handlare och då är man rätt safe som konsument om man inte råkar ut för någon renodlad klåpare förstås. Jag tar dock alltid på mig oömma kläder och bra ficklampa, något att knacka med om det är äldre/mer mil behövs inte på dessa lågmilade förstås.

Leafspy är en app till dessa där man kan bläddra igenom en del data och ställa in lite, finns en gratisversion men jag använder betald app. I bilens egna meny, den vid instrumentet finns en indikator som ser ut som ett vanligt batteri med 12st ribbor om jag minns rätt. Om någon ribba slocknat innebär det tappad kapacitet som troligtvis aldrig kommer tillbaka, minns inte procenten men kan har varit att första försvinner när den varit under 85% en viss tid men ta mig inte på orden. Nissan lämnar åtminstone idag 8 års garanti (ev. miltal har jag inte i huvudet) och återigen har jag för mig att garantin gäller om det blir mindre än 9 ribbor under garantiperioden så kliver garantin in. Tydligen lämnas ingen vagnskadegaranti på llb, iaf inte från Nissan men däremot gäller förlängd nybilsgaranti så den är 5 år nu för tiden iaf och gäller åtminstone på min nuvarande som är en 2019.

Service? Bra fråga, bromsvätska sägs man inte kunna byta själv då en dator måste till men övrigt är ganska basic, bytte kupéfilter själv på förra och det köper jag inte två gånger av Nissan för det var bra dyrt för ett veckat enkelark till filter. Jag har inte lämnat in någon av dom för något men får väl kolla upp vad som gäller för denna och garantin, någon mjukvaruuppdatering kan såklart vara intressant ändå.

Vad jag vet om så finns det ungefär 3 olika utrustningsnivåer även om det säkert finns lite variationer där emellan men första jag hade var basic med radio/cd/blåtand = ingen display att prata om. Blåtanden fungera hyfsat buggfritt, stereon basa på förvånansvärt bra, klimatanläggningen klart godkänd och det går att fjärrstyra den med nyckel eller inbyggd timer men bara värme tror jag. Sen fanns dom äldre med enklare gps men den var ganska sorglig på den jag provkörde, det som var bra att den går att koppla upp så man kunde styra värmaren med mobilen och likaså laddningen eller ta ut status typ med ett mejl eller sms. 24kWh får inte ha dragkrok = ingen registrerad dragvikt.

Denna jag har nu är "premium" och det är inget herrejösses men funktionellt o bra, lite bätte display med diverse funktioner för att på gps'n se räckvidden (med eftertanke), laddstationer och lite sånt. Backkamera som är ok, bättre inställd än bildkvalité men duger gott för mig, regnsenor, automatiska lysen som går att ställa in känsligheten på hur petiga dom ska va vilket jag ser fram emot att testa i ex. dimma där merparten på marknaden misslyckas. Jag har aldrig sett dom med annat än vanliga halogenlampor till halv/helljus och det sitter H4 i dessa. Jag har inte testat Nissan connect EV ännu så kan inte säga så mycket om det men som tidigare beskrivet på ett ungefär. Denna med 40kWH har en dragvikt om 450kg registrerat så jag får se om jag orkar skruva dit en för det, skulle vara fint med en flänskrok med högt kultryck så man kan ställa en cross eller så direkt på men jag får se. Lastvikten är endast 405kg på min, var 455kg på 24kWh men kan kanske skilja sig beroende på någon utrustning.

24kWh känns lite rappare än 40kWh med inrett skåp, effekten är densamma 80kW/108.8hk och oavsett känns en elskåpa bra mycket piggare än mycket annat men registrerad toppfart 123km/h = anledningen till dess kvickhet vilket är tänkt visa 135km/h på mätaren, farthållaren sträcker sig till 130km/h.

Spindelleder i fram (finns inga i bak) är lite ökända och glappar upp från ca 5000 mil beroende på, extra fett är en bra grej om än lite pyssel. Bromsar är bra att gå igenom på elbilar eftersom det inte behövs bromsas lika mycket, skivbromsar runtom med kombinerad trumma för p-broms. Hjullager såg jag en som skulle byta på sin i bak, var vid 12 eller 14 tusen mil men vill minnas att det var kompletta nav = basic även det.

Gillar den för att det är just så enkelt och bra, viss bladfjädring ger bara någorlunda komfort om lastad men är man med vid broskarvarna så =) Passagerarstolen går inte att justera i längsled svankstöd är mer eller mindre obefintligt så jag har någon lidl-dyna som varit över förväntan.

Kommer inte på mer just nu men fråga om det är något du undrar, snabbladdning uppgår till 50kWh vilket i praktiken blir lägre men det går fort på en 24kWh oavsett. Sladdarna du har själv är 220V till mode 1 och mode 2 är normal standard så ingår det inte köper man en mode 2 till 1 så kan man ladda där sådan krävs men ganska många har mode 2 med kabel på laddaren och då måste man ha en adapter men det har jag inte testat själv. 24kWh kan ha antingen endast 3kW långsamladdare eller en 3 och 6 (komma något?) vilket du kan se i displayen där den då antingen visar endast tid till full laddning eller två olika och på så vis vet du vilka möjligheter den har. Det går att läsa på motorn/konvertern men var ett helsike att komma åt att se.

Fråga på annars =)
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Fluffy

#9 » 21:44:54, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett utförligt svar!
Fluffy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:26, 13-07-2018
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Neuson 3800WD
BM 400 1966

Hobbyist (trådstartaren)

#10 » 13:48:39, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första rimliga förbrukning och räckviddsberäkningen genomfördes igår och idag. Nu har jag iofs inte loggat hur många kWh batteriet tar emot men enl. datan som presenteras så:

Mestadels motor/landsväg med 70-90-100km/h och jag har följt trafikrytmen mest från högerfilen, normalkört och bara ett par hundra meters kökörning. Detta snitt skulle enl. siffrorna ge en räckvidd på 22.6 mil

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/wBY89xGS/20210622-111313.jpg


OBD-uttaget säger dock att displayen filtrerar lite för att vara på den säkra sidan om batteritorsk, kan man tro:

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/HnxF6rr7/Screenshot-20210622-111855-Leaf-Spy-Pro.jpg


1.59kWh per mil säger även instrumentet men eftersom jag inte läst ut totalen blir den svår att räkna mot.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#11 » 10:11:50, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stabil balans, 54 snabbladdningar och 353 långsamma kan man även läsa ut på den bilden. Vill minnas att motsvarande på 24kWh var typ under 10 snabba och över 2000 långsamma på lägre miltal = under 2000 mil. Även handhavande dock, stoppar man i sladden i bilen först räknar den en laddning, sen i väggen så räknar den en till för samma laddningssession.

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/d0Mkx8zD/20210623-084500.jpg


360V nominell, ska det vara.

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/SxYYdZ1w/Screenshot-20210622-201932-Leaf-Spy-Pro.jpg


38.2kWh trycker den i alltså

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/dtxT8M62/Screenshot-20210622-201950-Leaf-Spy-Pro.jpg
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#12 » 23:55:59, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får jag se vad handlaren går för, batteriet var urladdat när jag skulle hämta skorven, vi gissa att rekonden poppst musik men om strul med 12V-batteriet så skulle han ordna det.

Strul:

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/MKycjZhX/20210623-234940.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/BnpXMYZ0/20210623-185518.jpg
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#13 » 14:50:16, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nissan åf nr 2 kunde iaf leverera sådär kvart i midsommar.

Byta utan att bryta.

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/fbP7BjPV/20210624-140220.jpg

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/5ydBM9b1/20210624-141133.jpg


440A av 420A får väl duga.. fast % räknaren måste vara trasig.

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/bJ2xMSX3/20210624-141142.jpg
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

tronde

#14 » 17:28:57, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvorfor bruker de et startbatteri i en elbil? Det burde være mer fornuftig med et som tåler dyputlading når det ikke noen stor startstrøm. Dette batteriet skal jo bare holde 12V-systemene i gang, og gjerne sørge for at fremdriftsbatteriet koples inn ved start. Er det feil batteritype som gjør at mange el-bilister må ha starthjelp på grunn av tomt 12V batteri?
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Hobbyist (trådstartaren)

#15 » 18:35:12, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut fast lithium som är närmast till hands har sina egenskaper som dåliga kallstartsegenskaper och att det är både dyrt och platskrävande till jämförbara Ah.

Denna har rullat i norrland som sagt + ev. hårt liv med invertern, kanske =) Ett blysyra bra skött kan som vi vet klara sig bra många år o kostar kaffepengar i jämförelse.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se