torbjorn_forsman skrev:Det hann ju inte tillverkas så många NG900 innan modellen döptes om till 9-3.
Gräver man ner sig i detaljer ser man däremot desto mer likheter mellan Volvo och Saab. Det är ingen tvekan om att ingenjörerna på båda fabrikerna hade läst på samma högskolor och att samma nasare från Bosch och andra underleverantörer gick som barn i huset på båda ställena och sålde in liknande lösningar.
Hade ju en tidig NG 900, listan med problem på de första var armslång. Hands fack luckor som gick i baklås och kopplings vajrar som gick av/trasig själv justering, multiremmar som förlängde sig och hoppade av, värst av allt rost i underkanten på dörrarna. Sedan var det AC ledningar som oxiderade i kopplingarna och läckte och fjäderbrott fram, för att bara ta några av barnsjukdomarna jag råkade ut för. Vissa gick på good vill/förlängd garanti men aldrig med SAAB sade jag. Hade tidigare en OG 900 som frugan körde, enda problemet jag hade med den var när tänd modulen gav upp men sedan hittade en energisk bilprovare rost i främre länkarmarna, han högg på tills det small till och framvagnen rasade ihop
Fanns inte nya delar att köpa och trångt att komma åt så det blev skroten för en i övrigt fin bil.