Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Problem med bak bromsar Transit mk2 -83

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

Murre o2

#31 » 15:31:30, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen fabrik vill vara låst till en enda leverantör av ingående delar. Det ställde till det för oss när jag jobbade med utveckling av nya produkter, flera bra produkter kom aldrig ut på marknaden då det bara fanns en enda leverantör av en viktig ingrediens. Om den leverantören höjde priset eller lade ned tillverkningen av den så var ju produkten dödsdömd...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



SK Racing

#32 » 19:41:47, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lärt mig att en river först o mäter, sen kollar man vad som finns o köpa, för jag har liksom tidigare inlägg märkt att det kan sitta vad som på bilen en skruvar med enligt div listor, så även original listorna, då blir det huvudvärk.

Men vet man bara vad man har, tex diameter på hjulcylinder, trumma o dess bredd, då har man en god förutsättning att hitta rätt, sen vet man ju inte om det man river bort är original/std för någon kan ju skruvat innan, så neee, det är inte lätt, sen kan det skilja på anslutning på tex handbromsvajern beroende på vilken back som sitter på bilen osv, så ja... inte helt lätt alltid.

Men oavsett, kul du fått ordning på bilen.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Göran Ekman (trådstartaren)

#33 » 10:17:38, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte ta på mig äran för något som funkar på bromsarna, den äran får M.Forsberg på Björnarbo Garage ta på sig. Nästa projekt blir att stoppa i en något starkare motor.
Det projektet ligger också på Björnarbo Garage.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

PerJohansson

#34 » 10:27:38, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju gott om plats under huven på en Transit för att få dit något roligare. :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Göran Ekman (trådstartaren)

#35 » 13:53:48, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väldigt gott om plats under huven . Nu finns det en donator bil. Vad är en rolig motor? I Transiterna satt det V6or dels engelska 3liters, samt dom senaste med V6a var det tyska 2.8 eller 2.9. Dom är jag lite tveksam till om dom är roliga.
I Australien byggdes dom med en rak sexa. I min värld är en rak sexa en rolig motor. Har läst om någon som stoppat i en Mercedes rak diesel sexa med turbo.
Av en anledning ligger 70km/timme rakt upp på hastighets mätaren, någon ansåg på -80 talet att en lagom hastighet var just 70km/timme. Kommer man över 85km/timme börjar det kännas obehagligt gungigt, påbyggnaden är 3,2m hög och 2,2m bred hela bilen väger nästan 3,5 ton. Har man bråttom ska man åka något annat. Vi har inte bråttom. Idag är vi ett ganska påfrestande inslag i trafiken. I uppförsbackarna orkar den 60km/timmen. Så motor bytet är tillviss del för att glädja våra med trafikanter. Nuvarande motor lider av syrebrist, jag är övertygad om att diesel motorer bör ha andnings hjälp.
Den tilltänkta motorn är en 80 hästars 2,5liters turbo fyra från en Transit -96a, den enda gången den är roligare än något annat alternativ är när man får bränsle räkningen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

PerJohansson

#36 » 13:58:38, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju en -80 flakbil med tvåliters bensinare på 77 hk. Effekten räcker till tycker jag, men lite törstig och varvar en del med fyrväxlad låda. Har tänkt mig nån gång, förmodligen när jag är bortåt 100 år gammal att transplantera in nåt modernare. Funderar på om man skulle köpa på sig nåt gammalt BMW-lik eller så med nån av de mindre fyrcylindriga motorerna på 1,8-2 liter, då får man ju med en låda anpassad för bakhjulsdrift och det borde inte vara så mycket krångel att få dit.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Göran Ekman (trådstartaren)

#37 » 14:30:47, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som ställer till det är att turbodieslarna har mer vridmoment än vilket gör att det inte går att byta lagligt. Min tanke är att det förhoppnings vis skulle slinka igenom nåls ögat på bilprovningen. Vet inte hur det blir om man går från en bensinare till en diesel?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: torposkar och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se