Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

AC Honda bil.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Murre o2 (trådstartaren)

#1 » 10:05:35, 03-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade besök av min svåger Björn i går för att han behövde hjälp men en icke fungerande AC. Inga problem tänkte jag men...Hittade hittade ingen orsak, allt mätte som det skulle :???: Till slut tog jag en trä pinne och knuffade till på kompressorns koppling och då började den driva :uupps: Nu fungerade ACn. Men stängde av motorn och startade igen, ingen drivning av kompressorn innan man ger magnetkopplingen en liten tryckare innåt, antar att det är för mycket spel i den? Inneget jag kunde fixa i går så B tog käppen med sig i bilen för att kunna starta AC vid behov och körde hem till Göteborg i en kall bil. Men första gången jag sett den varianten :grin:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



torbjorn_forsman

#2 » 11:13:52, 03-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte helt ovanligt, och ofta går det att justera spelet i magnetkopplingen genom att ta loss den yttersta delen med den fjädrande friktionsskivan och byta till ett tunnare shims innanför den.
Felet kan dock också orsakas av något spänningsfall eller dålig kontakt som gör att magnetspolen inte får full spänning.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Wizzman

#3 » 11:50:35, 03-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ganska vanligt, jag schimsade spelet på min gamla V70 från -99. Det var trångt som f-n med kompressorn på plats minns jag :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

MaChrill

#4 » 23:41:39, 03-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligt fel på riskokare, även andra, precis som TF nämnt, dra av kopplingen, plana ytorna, ta bort shims, så det precis går fritt o-kopplat, sen kopplar den igen.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.
 
Födelsedag


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ivar Risslén, Ludde eriksson och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se