Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Gammal automatolja

41 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

tronde

#16 » 18:36:12, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Men efter 10000 mil är det nog ändå lämpligt att rengöra oljefiltret i en automatlåda, och det brukar i vilket fall innebära oljeavtappning.

Du gjør nok ikke for mye galt da, i alle fall ikke hvis det er en automat fra ZF.


Bild

Hele dokumentet:
ZF_Lubricant_Brochure_TE-ML_11_sec_wat.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



robin.gustavsson

#17 » 18:37:19, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Man ser ju ganska bra på oljestickan hur det står till med oljan, så frågan är om man behöver byta den även om den fortfarande är som ny efter 10K mil:???:
Dom flesta bilar jag ägt som är tillverkade på 2000-talet har inte ens haft en oljesticka till automatlådan.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

dc_lindberg

#18 » 19:03:48, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finnarna löste problemet med SAAB växellådor som rasade på löpande band i Sverige. De höll i Finland!
Skillnad?
Finnarna halverade bytesintervallstiden/-sträckan.

"better safte, than sorry!"
8000-12 000 mil låter orimligt mycket.
På vad för sorts fordon sitter de lådorna?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

meken49 (trådstartaren)

#19 » 19:15:02, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:
torbjorn_forsman skrev:Men efter 10000 mil är det nog ändå lämpligt att rengöra oljefiltret i en automatlåda, och det brukar i vilket fall innebära oljeavtappning.

Du gjør nok ikke for mye galt da, i alle fall ikke hvis det er en automat fra ZF.


Bild

Hele dokumentet:
ZF_Lubricant_Brochure_TE-ML_11.pdf


Min Opel Zafira är från 1999 och har en Aisin AF 17 växellåda. Hade tänkt byta filter i den, men det är inte så lättvindigt. Filtret sitter inte så lättåtkomligt precis, då lådan måste tas isär för bytet. Men har det fungerat till dags dato, får man hoppas den håller tills rosten har käkat upp karossen :smile: .
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Michael Meier

#20 » 19:35:45, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tippar då i ny olja när jag plockar ur motor av någon anledning, osett om den har gått 10, 20 eller 30000, utgångsläge vid påfyllning är tom på olja via avtappningspluggarna och turbinen tom, oljesticka är inte nödvändig då heller.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

tronde

#21 » 20:19:23, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Finnarna löste problemet med SAAB växellådor som rasade på löpande band i Sverige. De höll i Finland!
Skillnad?
Finnarna halverade bytesintervallstiden/-sträckan.

"better safte, than sorry!"
8000-12 000 mil låter orimligt mycket.
På vad för sorts fordon sitter de lådorna?

Saab...
I alle fall de eldre utgavene fra ZF.
Pluss mange andre europeiske biler.

Et stort problem har vært at folk ikke leser bilens bruksanvisning og (edit; det skal være med et ikke her) ikke låser automaten når de drar henger eller campingvogn.
Senast redigerad av tronde 21:46:57, 17-09-2021, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#22 » 20:28:42, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...å jag körde ved mm... dragkrok men inget släp.
Lastade nog... 1.5 ton eller så... å hur mkt -fick- man lasta i VW transporter? 900kg?
= "skyldig", ja, till att arkivera alla viktiga dokument ss bruksanvisning. Endast fruntimmer läser manualer! En -man- behöver inte läsa sådan trivialt svammel! En riktig man -kan- (jmf "kvinnor kan")!
...det är därför en riktig man låter sin fru läsa manualen o har henne som sufflös... :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Anders.B

#23 » 21:17:27, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick rådet på 80 talet av en av Sveriges på den tiden mest meriterade mercamek att oavsett vad som sägs byta oljan varje 10-12000 mil och det gör jag än i dag (själv gicetvis) oavsett bil eller körstil, småpengar i sammanhanget och flera av dom har rullat +30000 mil utan några problem eller störningar.
Har för skojs skull även testat med 6000 mil intervall på subaru och redan då är det klart märkbar skillnad.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

a.Holm

#24 » 22:32:24, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På temat "olja behöver inte bytas" enligt tillverkaren själv.

Volvos Haldexenhet.
Behöver inte servas enligt Volvo.
Jojo, såhär ser sugsilen på hydraulpumpen ut när dom gått 12-15k mil.
Bild

Likaså med bakre diff, finns ingen avtappningsplugg.
Det behöver aldrig bytas menar dom...
Xc70 -11

4 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

David, Luleå

#25 » 07:54:55, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
meken49 skrev:Det är lite konstigt att biltillverkarna inte rekommenderar oljebyte när man ser hur oljan ser ut.

Inte alls. Om gamla bilar inte blir utslitna och skrotas finns det ingen marknad för nya bilar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_%C3%A5ldrande
Planerat åldrande eller inbyggt åldrande är inom industridesign den medvetna process som syftar till att göra en vara obsolet för att hålla konsumtionen uppe. Det innebär att en varas livslängd begränsas genom att den går sönder efter en viss tid, eller att den annars, t.ex. genom omdesign, inte längre anses önskvärd, även om den fortfarande skulle fungera felfritt.[1]

Begreppet planerat åldrande går tillbaka till åtminstone 1932 då Bernard London skrev Ending the Depression Through Planned Obsolescence[2] (känt som planned obsolescence på engelska) där han föreslog att alla produkter skulle förses med ett bäst-före-datum och alla konsumenter genom lag skulle vara tvungna att lämna tillbaka eller skrota produkten före det datumet, även om produkten fortfarande fungerade. Förslaget var menat att motverka den ekonomiska depressionen.

Planerat åldrande är ett samtida fenomen, men ett välkänt historiskt exempel på planerat åldrande är den s.k. Phoebuskartellen som systematiskt ägnade sig åt att tillverka glödlampor som hade en medvetet förkortad livslängd med hjälp av inbyggt åldrande.[3] Syftet för kartellen var att maximera företagens vinst.[4] Glödlampor kunde vid den här tiden prestera så mycket som 2,500 timmar men kartellen lyckades få lamporna att hålla bara 1,000 timmar.[3]



En liten film om planerat åldrande och bilar. .


2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Michael Meier

#26 » 09:03:24, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scratching the surface, som han uttrycker det, han höll sei helt klart på ytan :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mattias_E

#27 » 09:38:57, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag skulle säga att sedan ca 20 år så finns det varken avtappningsplugg utifrån möjligheter att byta några filter, då lådorna är "livstidssmorda", vilkens livstid kan man ju då undra? Antagligen växellådans... Jag bråkade med Peugot om detta i runt 2008 då jag ville få bytt olja i automatlådan på min då 4 år gamla 406:a.

Hittade en firma som renoverar växellådor i Trelleborg som åtog sig arbetet med att skölja lådan och fylla på med ny olja medelst avsedd maskin för arbetet. Efter då ca 20 000 mil så var oljan inte vacker och de gav lådan max 5000 mil till att leva med ny olja. Den fungerade fortfarande när bilen såldes vid ca 35 000 mil. Oljans status gick inte att lätt kontrollera då det inte fanns någon oljesticka, den var ju "livstidssmord" så det behövs ju inte....

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

torbjorn_forsman

#28 » 09:43:57, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas att Ford var tidigt ute med att avskaffa avtappningspluggarna på manuella växellådor och kanske även bakaxlar. Åtminstone många Sierra från 80-talet saknar avtappningsmöjlighet på växellådan.

Min Peugeot 307 '08 har avtappningsplugg på växellådan (manuell). Jag tror det är någon variant av BE3, alltså i grunden samma växellåda som satt i t ex Citroën BX och Peugeot 309/405 med XU- och XUD-motorer på 80-talet. De äldsta av de växellådorna (eller det kanske var föregångaren BE1) hade dock ingen nivåplugg, så enda möjligheten att kolla oljenivån var att tappa ur oljan, mäta hur mycket man fick ut och sedan fylla i oljan igen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SK Racing

#29 » 17:35:31, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer, det går dock att lösa, vilket jag gjort på mina Sierror :)

Ja detta med oljor o byten delar människor i två läger, dom som inte byter o dom som gör det.

Jag byter motorolja när den blir mörk, mil o tid bryr jag mig inte om, i växellådorna(manuella) byts det årligen, ja, inte på typ min SSS som i år gått ca 30 mil. bakaxel så byts det ju årligen, ja inte på min SSS av förklarliga skäl.

Jag har med hört talas om dessa mirakeloljor o div lådor o axlar som tydligen skall vara helt friktionsfria så inget slitage på olja o rörliga delar förekommer, vill någon tro på dessa sagor så är det fritt fram, men OM dessa mirakeloljor, lådor o axlar fanns så lovar jag att konstruktörsteamet skulle få Nobelpriset i fysik då dom löst problemet med friktion o därmed problemet med slitage o värmeutveckling :)

Men vad begriper jag? En nolla med 2.0 i betyg i grundskolan, men ingen motor, låda eller axel har skurit i min ägo, ännu, vill säga.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

nimrod_pro

#30 » 17:53:52, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skitig olja och lite metalskimmmer i en gammal automat är helt normalt och fastnar ofta på magneten i oljetråget. Varje gång lameller eller band ansätts och lossar sker det lite slitage på dessa och de stålytor de trycker emot. Blir värre om man ständigt drar tungt eller har en tung gasfot.
Ju mer en låda slits desto sämre gällande tolleranser blir det. När pumpen i lådan inte klarar att leverera tillräckligt tryck så får man problem med växlingar och slirande låda som bränner upp lådans friktionsmaterial vilket ofta genererar en illaluktande missfärgad olja. Lågt tryck kan även härledas till oljefilter som inte bytts i tid, finns ofta ingen bypass på dessa då de är en del i sugsystemet från oljetråget. Man kan även tappa smörjning i lådan med start längst bort från pumpen vilket kan leda till rasade lager. Därför man måste ha motorn igång när man bogserar en automat längre sträckor.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se