Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Gammal automatolja

41 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 21:19:16, 16-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill visa hur gammal olja i en automatlåda ser ut efter 10 tusen mil. Den svarta är den gamla. Den byttes 2017 i min Opel Zafira när den rullat 28 tusen. Nu har den passerat 38 tusen . Den växlade bra innan bytet, men jag tänkte att det är bättre att byta innan problem uppstår. Det är Mobil 1 Syntetic ATF i båda flaskorna. Lite metallspån, mer som ett metalldamm fanns på magnetpluggen, men det är nog normalt efter så många mil. Det är lite konstigt att biltillverkarna inte rekommenderar oljebyte när man ser hur oljan ser ut.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



dc_lindberg

#2 » 21:27:30, 16-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en ny slutväxel när jag bytte i VW Caraveller från 1986 - min olja var mörkare än din... 2004 flyttade min till Afrika, östkusten. Då hade den Omega 690 80W/90 i sig ;-)

Bytte nog 2 om inte 3 gånger -innan- Omega oljan hälldes i. Var nog Castrol 75W/90 som jag "tvättade" med - i gösses vad -skitigt- det var!
Oljetråget hade ca 1cm -gugga-!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

bmrobban

#3 » 00:21:48, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte olja i automatlådan på min Volvo 760 som gått 22.000mil.
Den såg nästan ny ut, ingen missfärgning eller spån.
Oljan kan ju vara bytt någon gång iochförsig.
Det har suttit extra oljekylare på bilen sen den var ny.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Murre o2

#4 » 08:08:07, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ser ju ganska bra på oljestickan hur det står till med oljan, så frågan är om man behöver byta den även om den fortfarande är som ny efter 10K mil:???:

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

dc_lindberg

#5 » 09:47:54, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljans egenskaper ändras av värme-kyla och mekaniska påverkan.
=> oljan "slås sönder", viskositeten ändas och EP egenskaperna ändra (båda till sämre)

Den främsta orsaken är dock inte det, utan att oljan blir "flytande sandpapper".
Filtret tar inte alla parktiklar... => de som blir kvar blir en flytande slipmassa...

Oljefiltren (nu talar jag VW automat 1986) skulle -bytas- vid minst vart annat oljebyte, o då var oljebytena 1800mil vid -lätt- belastning och betydligt kortare intervall med tung belastning...
Jag använda Omega 699 och gjorde -exakt- samma misstag som du beskriver dig vara på G att göra; oljan såg ut och uppfattades som riktigt fräsch vid 3000mil vid 4000mil... så skar lådan ihop...
Att automatlåta på VW bara håller ca 10 000 mil är en "egenskap" hos dem... så, den var nog på G i alla fall, men, när jag tog ned oljetråget och såg allt "slipmedel" som samlats i gegan där plus alla fina "svarv spån"...
På Avataren gjorde jag samma misstag... Omega 690. Fräsch fin. Toppenskick. Kört... 3-4000mil då tappade hypoiden i slutväxeln en tand... mm oljan som kom ur... "slippasta"... Original anmodar byte var 1500mil... jag kom fram till 500:mil var "lagom" med ex., Castrol standard 75W/90 hypoid. Att byta var 1500mil med omega 690 var lagom då (+/- 0 i oljekostnad; stort + för att inte nöta i onöda på gängor och spar 2 oljebytesarbeten/tid), men 4000... "vad tänkte jag med?!"

"better safe than sorry" - som Jänkarne säga!

Om du undrar/funderar över, så är det skäl nog att!
Bara just det att det uppstått ett tvivel/undran kan man tolka som att man fått en "uppmaning", "föraning", osv

Detta med att olja binder "slipmedel" kommer du -inte- att bli upplyst om av verkstäder, oljebolag osv. Det är något du själv måste komma på genom att få se det och analysera det själv. (Finns säkert många andra som precis som jag fått ynnesten att lära mig detta - men jag har inte träffat någon, än)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

osla

#6 » 11:08:30, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Man ser ju ganska bra på oljestickan hur det står till med oljan, så frågan är om man behöver byta den även om den fortfarande är som ny efter 10K mil:???:

Skulle nog säga att oljan oftast ser bättre ut på stickan mot för vad den egentligen är iomed att det är så tunnt med olja på stickan

3 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#7 » 12:06:55, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Man ser ju ganska bra på oljestickan hur det står till med oljan, så frågan är om man behöver byta den även om den fortfarande är som ny efter 10K mil:???:


Om den inte bara ser ut som ny, utan också luktar som ny olja och känns som ny olja om man gnuggar den mellan fingrarna, så kanske man inte behöver byta den. Men efter 10000 mil är det nog ändå lämpligt att rengöra oljefiltret i en automatlåda, och det brukar i vilket fall innebära oljeavtappning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#8 » 13:37:10, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått rådet för min Tourqeflite att sätta ett magnetiskt oljefilter på ledningen till oljekylaren så att spånen samlas upp.

Billig lösning för att slippa slita ut en låda i onödan.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Michael Meier

#9 » 14:18:13, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den större mängden slitande partiklar i automatlådeoljan passerar en magnetfälla.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

David, Luleå

#10 » 14:19:35, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är både filter och magnet.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Michael Meier

#11 » 14:24:38, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.. lättare att acceptera om du skriver ut allt :) :thumme:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

G-son

#12 » 14:59:48, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Det är lite konstigt att biltillverkarna inte rekommenderar oljebyte när man ser hur oljan ser ut.

Inte alls. Om gamla bilar inte blir utslitna och skrotas finns det ingen marknad för nya bilar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_%C3%A5ldrande
Planerat åldrande eller inbyggt åldrande är inom industridesign den medvetna process som syftar till att göra en vara obsolet för att hålla konsumtionen uppe. Det innebär att en varas livslängd begränsas genom att den går sönder efter en viss tid, eller att den annars, t.ex. genom omdesign, inte längre anses önskvärd, även om den fortfarande skulle fungera felfritt.[1]

Begreppet planerat åldrande går tillbaka till åtminstone 1932 då Bernard London skrev Ending the Depression Through Planned Obsolescence[2] (känt som planned obsolescence på engelska) där han föreslog att alla produkter skulle förses med ett bäst-före-datum och alla konsumenter genom lag skulle vara tvungna att lämna tillbaka eller skrota produkten före det datumet, även om produkten fortfarande fungerade. Förslaget var menat att motverka den ekonomiska depressionen.

Planerat åldrande är ett samtida fenomen, men ett välkänt historiskt exempel på planerat åldrande är den s.k. Phoebuskartellen som systematiskt ägnade sig åt att tillverka glödlampor som hade en medvetet förkortad livslängd med hjälp av inbyggt åldrande.[3] Syftet för kartellen var att maximera företagens vinst.[4] Glödlampor kunde vid den här tiden prestera så mycket som 2,500 timmar men kartellen lyckades få lamporna att hålla bara 1,000 timmar.[3]
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

MekJan

#13 » 15:11:44, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm .Glödlampor, lanthandlaren i grannskapet sålde glödlampor som hette popp en kort period och det stämde till punkt och pricka för dom flesta gångerna man skruvade i en sådan lampa sa det ....... POPP , sen var det mörkt igen ! Men billiga var dom . :lmao:

5 personer gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

David, Luleå

#14 » 15:37:33, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vem kan verifiera de 15000 timmar en LED-lampa ska hålla? Vid halva tiden är redan alla kvitton och minnen om när den monterades borta.

4 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Mattias Petterson

#15 » 18:28:36, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Och vem kan verifiera de 15000 timmar en LED-lampa ska hålla? Vid halva tiden är redan alla kvitton och minnen om när den monterades borta.

Kolla exakt vad det innebär, det är typ att 80 % av ljuspunkterna ska lysa med minst 70% .. Dvs typ 50% av ursprunglig ljusstyrka. ... :huh:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se