Oljebyte i en
växellåda, särskilt automatlå
dor, är inte riktigt som folk tror.
Många lådor HADE oljestickor, även min xc90 2004 har en.
Men när vi kommer till runt 2010 så finns dräneringspluggarna kvar, påfyllning sker ofta genom borttagning av en
skruv, plugg, eller
kontakt, för sticka saknas.
Men sen kom då tillverkarna på att man förlorar pengar på sådant som märkesverkstad, dvs att andra kan göra ett jobb.
Då infördes nya metoder.
Nu tappas oljan ut ur
bottenplugg, pluggen är tvådelad.
Stora pluggen för avtappning. I med stora delen, ur med innerdelen. In med
munstycke, pumpa in oljan.
Du pumpar in ca 0.5 liter mer än du tappar ur.
Dit med innerpluggen.
Varmkör lådan till EXAKT ( exempelsiffra) 55grader ( oljan ska då hålla 55 grader). Stäng av, öppna innerpluggen, låt oljan rinna ur.
Montera innerpluggen och provkör.
Ytterpluggen innehåller ett stigarrör som agerar kant för oljenivån. Det rinner alltså ur tills det nått kanten på inner röret. Den nivån är korrekt nivå i tråget.
Fel oljetemp=fel oljenivå.
För kall eller för varm ger fel nivå.
Det finns tusentals därute som växlar som skit, som valt att leva med det, eller har bytt låda.
Felet? Fel nivå..
Sen gick man ett steg längre.
Man skippade stigarröret.
Det är nu en
adapter du kan få köpa till det facila priset av runt 5000kr plus moms. Olika fabrikat på bil kan kräva olika adapters, alla har inte samma oljenivå.
(Adapterspriser är alltid sviniga, lite som med ate bromsluftarverktyg, 24000 för maskinen, 2000 extra per
lock. Och du använder minst 4 olika lock..)
Då ska du montera det, pumpa upp stänga, varmköra, tappa ur, och plocka bort pluggen utan oljeförlust, avsluta med en ny orginaltyps oljeplugg eftersom den förstörs när du tar bort den.
När man avslutat.. så är det på dom flesta bilmärken samma procedur. Dvs oljeräknaren ska nollställas och adaptionen ska göras om, då lådan själv räknar ut hur växlingstiderna ska ske, då den kompenserar för oljans ålder.
Fullkompenserad för gammal
olja, sen fylld med ny olja, det ger intressanta växlingar.
Såpass intressanta att man kan få köpa sej en ny växellåda på grund av det. Du kan få lådan att självförstöra sej.
Därför spolar dom flesta ( för omständigheten att göra ett oljebyte). Man kör ut 1-3 liter via oljekylen, fyller på 1-3 liter nytt. Sen pågår det till ren olja kommer ur kylen. Då ska oljenivån vara korrekt och filtret lär fått sej en sköljning.
En typisk volvolåda har då förbrukat 12-20 liter.
Därför är en "orginal" sköljning värdelöst. När man stolt deklarerar att det gått åt 5 liter. Ibland bara 3 liter..
Man behöver givetvis nollställa, även när man spolat.