Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Innerbelysning Jeep ZJ

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

JD400 (trådstartaren)

#1 » 12:02:10, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Eftersom det verkar finnas en del Jeep kunniga här tänkte jag kolla upp om någon har ett stalltips på varför min Jeep ZJ från 98 inte släcker innerbelysningen längre?

Jag har inte omställaren på instrumentbrädan i läge "ständig belysning" så det är inte det klassiska misstaget. Jag kan se på färddatorn (VIC) att den reagerar på att jag trycker in brytaren i dörren så den verkar funka (däremot vet jag att dörren inte riktigt stänger men det är ett annat problem att ta tag i). Även om jag håller inne brytaren så släcks inte innerbelysningen. Nån som har nåt tips? Det här drar ju ur batteriet rätt omgående så det är irriterande. Är det så illa att det är BCM som krånglar tro?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



torbjorn_forsman

#2 » 12:31:05, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan kolla till veckan när jag är på samma ställe som min VHB och elschemor för ZJ.

Jag minns inte om VIC har något direkt med innerbelysningen att göra, men det är vanligt att det samlar sig fukt på kretskortet till den (liksom på elektronikenheter placerade ovanför vindrutan på alla andra bilar), vilket kan ge krypströmmar och diverse underliga fel. Så i väntan på logisk felsökning föreslår jag att du plockar loss och isär den, och kollar att allt ser torrt och fint ut, inga tecken på ärg eller krypströmmar osv.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#3 » 18:00:45, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste att brytarna i dörrarna ska vara självjusterande. Någon som vet om det går att justera ut brytarna på nåt sätt? Brytarnas centrum sitter olika långt ut i olika dörrar och längst in på förardörren som stänger långt ut. Vore bra om det gick att få ut brytaren lite, se bilderna.

Är ju ett välkänt fel på dessa att dörrarna är för tunga för sitt eget bästa och pajar sprintarna i gångjärnen.

Bild

Bild
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#4 » 19:31:33, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du säger det, så ... på min jeep har jag en dörrströmbrytare som inte slår från pålitligt. Jag har löst problemet med en fasttejpad pappskiva på dörren (vänster bak).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#5 » 22:02:39, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är ju fulmek varianten som jag själv körde med ett tag. :grin: Men nu tänkte jag försöka göra det lite mer seriöst.

En ny brytare är ju ett alternativ. Om man tittar på den här filmen: https://m.youtube.com/watch?v=bl7TLgDSjbk

Så ser man hur långt en ny brytare sticker ut. Tydligen justeras den sedan in automatiskt när man stänger dörren. Vore ju najs om man kunde få ut den till ursprungspositionen och kunde justera in den på nytt så den hamnade längre ut.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

frippis

#6 » 08:44:47, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstigt, samma här, vänster bak. Har lagt ett mellanlägg jag med. Hur är den kopplad? Kanske det räcker att dra ur kabeln?
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

JD400 (trådstartaren)

#7 » 09:55:27, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag konstaterade lite snabbt på min brytare i förardörren att kretsen är sluten med brytaren opåverkad. Då borde det väl funka att bara plocka bort brytaren men man kommer aldrig få någon innerbelysning utan bilen kommer alltid tro att dörren är stängd.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#8 » 10:02:22, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en annan "självjusterande" strömbrytare i bilsammanhang (närmare bestämt bromsljuskontakt till Audi A3), så gick det att återställa den genom att lirka ut tryckstången medan man vred den fram och tillbaks. Men jag har inte kollat hur det är med dörrströmbrytarna till Jeep. Borde ha ett par likadana liggande från en skrotad Chrysler Voyager, om jag hittar dem kan jag ju ta en titt på dem.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bert, Blommas, Hymax och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se