Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Reservdelspriser

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

dc_lindberg

#16 » 22:03:24, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:fast ytterligheter kommer alltid att finnas. Fälgar till Belos är nog ingen storsäljare. Är ganska säker på att liknande situationer uppkommer i amerika också att de har europeisk utrustning där det helt plötsligt blev svindyrt att få hem det men många ggr kostar stillestånd också.


Toro/Hako är Generalagent för Gravely i Sverige... fälgarna ingår alltså i deras produktsortiment (vare sig de vill det eller inte)...
Det är där analogin kommer in... 1500-2000% påslag är -ocker- o de är dessutom -ökända- för detta!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Nemesis_turbo

#17 » 07:30:06, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:
Nemesis_turbo skrev:ja trodo är juh ingen svensk firma heller utan ägs ifrån polen i grunden, har ombud i flertalet länder som själva ansvarar för dem order som lägs ifrån respektive land och tar hand om returerna i det landet. skulle tippa på att dem flesta delarna hos trodo som hos många andra kommer ifrån polcar


Nä trodo är ett lettiskt företag. Mycket av delarna kommer dessutom från atoy, dvs som det svenska bds eller gamla APE.



rätt av dig jag som mindes fel land,, men många verkar tro att trodo är ett svenskt påfund och känner sig safe för att dem handlar med ett svenskt företag

vi på jobbet handlar en heldel med polcar och jag vet med säkerhet att många av trodos delar kommer via dem med, köpt endel delar själv på trodo och känner igen märkningarna ifrån leverantören

det smarta för företag som tex trodo autodoc mm är att dem har juh i stort sett bara en hemsida, ingen egen lagerhållning osv iaf inte i någon större omfattning, lokaler och lager kostar pengar
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

Stefan1972

#18 » 07:37:34, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Stefan1972 skrev:fast ytterligheter kommer alltid att finnas. Fälgar till Belos är nog ingen storsäljare. Är ganska säker på att liknande situationer uppkommer i amerika också att de har europeisk utrustning där det helt plötsligt blev svindyrt att få hem det men många ggr kostar stillestånd också.


Toro/Hako är Generalagent för Gravely i Sverige... fälgarna ingår alltså i deras produktsortiment (vare sig de vill det eller inte)...
Det är där analogin kommer in... 1500-2000% påslag är -ocker- o de är dessutom -ökända- för detta!...


jo men hur många säljer man då? Detta är ju klassiskt lagerhållningsproblem vilket gäller för alla som håller på med sånt. Artikeln i sig behöver inte kosta så mycket men sen ska det ekonomiska i övrigt uppfyllas också. Det kostar att binda pengar i lager hur gärna man än vill att det ska gå runt med 10% marginal. Det som säljer minst får mest påslag och oljefilter som rör på sig ganska mycket får små marginaler.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#19 » 09:56:56, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

VEM tror att Trodo är ett svenskt företag ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#20 » 10:22:39, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns nog en del med tanke på att de har bra svensk support, svensk adress och returer går till svensk adress.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#21 » 10:40:29, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ah, ok.

Ungefär som granngården då ? :) där är det svensk personal också.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Nemesis_turbo

#22 » 11:22:45, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Det finns nog en del med tanke på att de har bra svensk support, svensk adress och returer går till svensk adress.



japp men returerna går till en liten by i hälsingland, och dem hävdar lagerhållning sker i stockholm... och 08 nummer att ringa på. men är en bra snubbe här i bergsjö som sköter ruljangsen
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

torbjorn_forsman

#23 » 13:47:34, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och på Trodo-paketet jag hämtade ut härom dan, står en avsändaradress i Årjäng.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

*pettson*

#24 » 13:13:20, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Att priserna är höga från svenska grossister beror ju bara på tillgängligheten och enkelheten. De har typ 99% av alla delar i lager och man har dem dagen efter. De har flashiga lokaler, generösa rabattsystem gentemot verkstäder och tja det drabbar såklart bruttopriset på delarna. Svårt att komma ifrån. Skulle de sälja på samma sätt som alla reservdelshandlare på nätet så skulle det inte finnas nå mekonomen på samma sätt för de som köper reservdelar över disk och lagar själva är en försvinnande liten andel av allting. Den vanlige bilisten lämnar in och får ett kostnadsförslag och kostar det 8k kr för att få bilen rullande ett år till så accepterar man det och det är nog ganska normalt. Allting kostar idag.
De som lagar själva har sen massor med kanaler att köpa billiga delar om de vill det och det är ju bra. Men man kan inte på långa vägar tycka att svenska grossister ska börja vara lika billiga. Vad ska de då bekosta allting med?
Reservdelssäljarna på nätet har in-night från källan direkt och behöver typ bara en packavdelning. Inget mer. Autodoc brukar ha bilder från sitt "lager" men jag tror inte ett smack på detta. Inte med tanke på att man många ggr får vänta lite extra på även delar de påstår sig ha i lager. Men verkligheten är nog bara att de är knutna till lev lagersaldon och det är det man ser.

Som autoexperten verkstad har vi mellan 5-10%.
Priserna motiveras med att dom kan köras ut 3ggr per dag.
Notera.. inte ens 20% av dom dagliga delarna kan levereras samma dag. Butikerna har knappt nåt hemma.
Problem idag, måste beställas och kommer till butik över natt.
Ringer jag kl 15 och behöver en vattenpump som t.ex är fel levererad ( fel typ enligt deras lista) så får jag den tidigast 09.30 dagen efter.
Detta gör att du alltid måste ha en lyft mer än du normalt brukar, eftersom allt blir låst till lunch dagen efter.

Dom som tjänar pengar på reservdelarna är grossisterna. Dvs kg knutsson grossist och märkesimportör, tillika butikskedjeägare, debiterar butiken hårt för delarna, som i sin tur debiterar oss hårt. Då stannar pengarna i moderbolaget, där det räknas..

2 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Stefan1972

#25 » 07:56:22, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

*pettson* skrev:
Stefan1972 skrev:Att priserna är höga från svenska grossister beror ju bara på tillgängligheten och enkelheten. De har typ 99% av alla delar i lager och man har dem dagen efter. De har flashiga lokaler, generösa rabattsystem gentemot verkstäder och tja det drabbar såklart bruttopriset på delarna. Svårt att komma ifrån. Skulle de sälja på samma sätt som alla reservdelshandlare på nätet så skulle det inte finnas nå mekonomen på samma sätt för de som köper reservdelar över disk och lagar själva är en försvinnande liten andel av allting. Den vanlige bilisten lämnar in och får ett kostnadsförslag och kostar det 8k kr för att få bilen rullande ett år till så accepterar man det och det är nog ganska normalt. Allting kostar idag.
De som lagar själva har sen massor med kanaler att köpa billiga delar om de vill det och det är ju bra. Men man kan inte på långa vägar tycka att svenska grossister ska börja vara lika billiga. Vad ska de då bekosta allting med?
Reservdelssäljarna på nätet har in-night från källan direkt och behöver typ bara en packavdelning. Inget mer. Autodoc brukar ha bilder från sitt "lager" men jag tror inte ett smack på detta. Inte med tanke på att man många ggr får vänta lite extra på även delar de påstår sig ha i lager. Men verkligheten är nog bara att de är knutna till lev lagersaldon och det är det man ser.

Som autoexperten verkstad har vi mellan 5-10%.
Priserna motiveras med att dom kan köras ut 3ggr per dag.
Notera.. inte ens 20% av dom dagliga delarna kan levereras samma dag. Butikerna har knappt nåt hemma.
Problem idag, måste beställas och kommer till butik över natt.
Ringer jag kl 15 och behöver en vattenpump som t.ex är fel levererad ( fel typ enligt deras lista) så får jag den tidigast 09.30 dagen efter.
Detta gör att du alltid måste ha en lyft mer än du normalt brukar, eftersom allt blir låst till lunch dagen efter.

Dom som tjänar pengar på reservdelarna är grossisterna. Dvs kg knutsson grossist och märkesimportör, tillika butikskedjeägare, debiterar butiken hårt för delarna, som i sin tur debiterar oss hårt. Då stannar pengarna i moderbolaget, där det räknas..


har du bara 5-10% som verkstad från autoexperten så tycker jag nog att du ska byta källa på delar.........Att butikerna sällan har allt hemma förstår jag mycket väl, det skulle ju aldrig gå att alla hade allt hemma men till dagen efter får nog anses som bra ändå.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#26 » 11:15:28, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagen efter OCH fri returfrakt, när det visar sei att det blir fel.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

håkan 13

#27 » 16:56:44, 02-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

att trodo har bra svensk support håller jag inte med om!! har försökt ringa dom men det funkar inte!! kanske om man vill sitta i tel.kö 3 tim...
dock är det ju sällan några problem att skicka tillbaka!! och smidigare att skicka inom sverige än att va tvungen att skicka till tyskland!!
men som skrivits så är priserna väldigt varierande!! har nyss köpt hjul-lager till jobbarbilen... (navara)
trodo hade inte... autodoc hade... men deras budgetvariant kostade ca 550:- och ad tog ca 700:- så då fick det bli ad...
annars har jag handlat mycket på trodo!! funkar bra i det stora hela... bara en gång dom strulat till det!!
men till mina landrover så är det för det mesta fortfarande england som gäller!!
och oberoende vilket så tar det ca en vecka att få grejerna... så det är ju ganska ok!! med tanke på pris-skillnaden!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

*pettson*

#28 » 19:50:47, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan 1972

Jag tror inte riktigt du förstår vad det innebär att vara med i en kedja.
Du tror säkert att det är något DU kan utnyttja hårt? Men så fungerar det inte.
Du betalar för att vara med. Du får skylta med ditt namn, men bara BAKOM kedjan.
Du får köpa egna arbetskläder, men dom ska vara så som kedjan anser dom ska vara.
Kostnader för ändringar eller liknande, det faller på dej.
Du ska gå ett visst antal kurser varje år. Du betalar.. och du betalar fullpris, exakt så som vilken snubbe som helst, utan kedja.
DU får anpassa dej efter kedjan, vad det än gäller, du och din firma är prio 2.
DU får inte köpa in delar från andra källor, då blir det ett j*vla liv kan jag lova.
ALLT även sånt som butiken inte ens saluför ska egentligen ändå gå igenom butiken. Du måste fråga om butiken kan ta hem det åt dej. Till och med kaffe och kakor om det är så.
Vill du köpa nåt via Ebay? Fine.. då ska du ringa och berätta så ska butiken ta hem det åt dej.
Man bestämmer allt, och ska suga på allt.

Sen går inte allt via dom ändå, man lär sej efter ett tag att det är kortfattat värdelöst att ens tänka tanken på att ringa och vilja ha något utanför listan, och man poängterar det hemskt gärna när man kan.
"klart jag köper kakor av dej? Drömmarna du säljer i låda kostar 4ggr så mycket som på willys. Men solklart.. om du ger mej Willys pris minus ytterligare 10% så beställer jag nu, jaha.. okej du kan inte? Nej.. då kan inte jag köpa kakor av dej.. sorry"

Men oroa dej inte, mekonomen fungerar EXAKT likadant, eller vilken kedja du nu önskar nämna. Samma upplägg oavsett namn.
En bekants verkstad hade valvoline som smörjmedelsleverantör sedan många många år.
Men KG och Mekonomen delade upp den marknaden mellan sej. Mekonomen blev av med rätten att sälja Valvoline, och Auto blev av med rätten till CRC.
Så.. han är mekonomen.. då fick han packa ner varenda burk och flaska. För ALLT ska vara mekonomens.. helst deras *proline* Att allt var hans redan gav man fullständigt f.. i.
Mekonomen satte upp ett avtal med wurth istället för forch som fanns innan. Priset blev dubbelt upp, det gick inte att göra något alls.
Men efter lite bojkott.. kunde man få ner wurthpriset under forch. Varför var det så dyrt då? Ja.. wurth har upphandlat med mekonomen och där satte man en utgångsprislista.
Behöver jag säga att centralt betalas bonus från wurth till sin centrala kund i någon form, om affärerna varit bra? Verkstäderna får inte ta del av det.
Finns det inte att få tag i (vad man nu söker) så är iden att man helt enkelt får vara utan. Man får inte gå bredvid.
Men så fungerar det givetvis inte, utan man måste gå bredvid och får skit för det.

Så vad får du ut av att vara en kedja då?
Du får prenumerera på kassa/bokföring, du får online med butikerna, du får dina procent, du får utkörningar, du får bära deras profilkläder, du får nyttja deras skyltar. Du får inkludera deras försäkringar till kund. Du får köpa utbildningar. Du får tillgång till att prenumerera på tidslistor, felsökningshjälpmedel etc.

Ser du en nybliven verkstad som har fina verktyg, bilar, lokaler och tillhör en kedja. Grattis.. du har nu hittat en anledning till att folk ansluter sej, förutom då att man blir ett namn på nätet. Man kan med rätt bankförutsättningar sätta sej i mycket stor skuld för att göra en highprofile verkstad. Gäller alla kedjor..

4 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Stefan1972

#29 » 08:06:27, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag vet precis hur kedjorna arbetar och hur upplägget är men en bekant som är med i mekonomen har då mer än 5-10% rabatt iallafall........Jag skruvar och köper delar fristående från vem jag vill och hur jag vill och jag har även konto hos autoexperten i sundsvall för ibland är det panik och jag köper inte särskilt mycket där och jag har typ 5-10% överlag. Ibland mer. Så därför lät det lite märkligt att en som är med i kedjan och enbart tar delar där typ skulle ha så lite i rabatt.........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#30 » 10:45:49, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Köpa reservdelar till en Renault över disk på Volvo...

Det pallar inte min pension för.
Får kraftiga återverknigar!

Mycket, mycket, billigare på Autofrance.Se där jag är trogen kund.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se