Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

108 inlägg • Sida 3 av 8
Diskutera bil-teman här

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#31 » 15:52:29, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byte av grenrörspackningarna minskade problemet med ryckig gång.

Fortfarande finns vissa tomgångsproblem.

Vid start (med motorvärmare i ca 3 tim) så går den först upp i 1400 rpm, sjunker snabbt ner till 1200 rpm och sedan till 1000 rpm, vilket jag tycker ser bra ut vid kallstart.

När motorn är genomvarm så går den 1200-1400 rpm i tomgång.

Lägger i 1:an och sakta släpper upp kopplingen till dragläget så att den drar iväg lite, då går tomgången ner till ca 800 rpm.

Om motorn stängs av och startar om, går varvet först upp i 1000 rpm men sjunker direkt till 800 rpm, som det ska göra vid varmstart.

Drar man på gasen snabbt och släpper så tvekar motorn innan den stabiliserar sig på ca 800 rpm.
Kan även gå lite ojämnt i tomgång, har sett att varvräknaren pendlar mellan 800-900 rpm

Har nog bytt allt utom bränslepumpen.

Det jag undrar över är om en sliten/felaktig bränslepump kan påverka tomgången ?
Senast redigerad av VolvoBMNisse 10:27:28, 05-12-2021, redigerad totalt 1 gång.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78



magloman

#32 » 16:08:32, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja indirekt. Kanske kolen i generatorn är slitna.
Pumpen drar nog mkt ström.
Du kan ju kolla bensintrycket under drift. Ser du att den dippar eller är orolig så.

Jag tänkte på skit i nån spridare. Också bränslerelaterat.

Eller så kärvar tomgångsventilen. Inte ovanligt på gamla bilar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#33 » 16:20:17, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde nämna att bränslepumpen låter högt, som att det tjuter om den eller hur man ska beskriva det.

Har skaffat verktyg för mätning av bränsletryck och ska mäta det vid tillfälle.

Spridartätningar ska bytas ut, de gamla har suttit där i 25 år.

Generatorbyte finns med i planeringen, men den laddar 14V enligt voltmätaren.
Generatorn är gammal och allt kan hända.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

magloman

#34 » 19:47:59, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gammal ådii som oxå ladda 14v men inga ampärer. Bytte kolen sen blev det skillnad.
Det var en C4 med AAN spis. Hade gått 25-30 då och troligen originalkol.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#35 » 10:38:26, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hörs ibland något missljud från den gamla generatorn som att den går tungt.
Verkar inte vara något gjort på den.

Ska byta ut generatorn mot en ny.
Batteriet är nytt 77Ah.
Ska även mäta bränsletrycket.
Och byta spridartätningar.

Vi får se om det gör någon skillnad :thumme:
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

torbjorn_forsman

#36 » 11:25:55, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror knappast att det är något strömförsörjningsproblem, om systemspänningen är normal precis vid de tillfällen då tomgången konstrar.

Slitna bränslepumpar brukar inte ställa till något större problem på vintern, det är värre sommartid då bränslet är mer tunnflytande och de inre läckagen i en sliten pump gör sig mer påminda.

En sak du kan kolla med en OBD-kabel är om verkligt tomgångsvarvtal stämmer någotsånär överens med börvärdet på tomgångsvarvtal. Om det är stor skillnad däremellan, och i synnerhet om man dessutom kan se på mätvärdet för öppningsgrad av tomgångsventilen (vet inte om det är ett strömvärde eller en pulskvot eller något annat) att styrsystemet försöker dra igen ventilen så mycket det går fastän det inte hjälper, så talar mycket för att tomgångsventilen kärvar.

Om någon spridare skulle kärva, skulle man märka att motorn går "orent". Ett sätt att konstatera sådana fel är att mäta på lambdasondssignalen med oscilloskop och trigga oscilloskopet med en signal som har med motorvarvtalet att göra (t ex pulserna från en kamaxellägesgivare). Om man ser att det finns en "dipp" i lambdasondssignalen som alltid återkommer på samma ställe på vartannat motorvarv, så vet man att en av cylindrarna får en annan bränsleblandning än de övriga. Om det sedan beror på en krånglande spridare eller tjuvluft (t ex via dåliga spridartätningar) eller något annat, får senare undersökningar utvisa. En förutsättning för att denna mätning ska fungera är att lambdasonden är relativt ny och fräsch, så den reagerar snabbt på ändrad syrehalt i avgaserna.

Andra elektriska problem som skulle kunna ställa till saker är t ex dåliga elektrolytkondensatorer i motorstyrdonet eller spänningsfall någonstans i elsystemet, så att den spänning styrdonet känner av sjunker mycket starkt vid kallstart och någon algoritm bestämmer sig för att hålla högt tomgångsvarvtal en tid för att ladda på batteriet ordentligt, i tron att det var dåligt laddat vid senaste start.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#37 » 14:56:12, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte den utrustning som behövs för att kunna mäta upp värdena.
Har kabel till dator och en begränsad version av Vagcom som följde med kabeln.

Det ska gå att göra en grundinställning med Vagcom, men den funktionen kan inte användas i denna version.
Samma med VCDS, begränsat med funktioner.

Båda lambdasonderna är nya.

Har kollat felkoder och det finns en felkod satt på en tempgivare (G110 heter den nog) men givaren finns inte.

Finns en stor tempgivare med brun kontakt, sitter i kylvattenröret vid motorns högra cylinderrad, denna givare är utbytt 2007
Nr på givaren: 034919369C och benämns som tempgivare (F76).

Bytte ut givaren i somras, men då började tempvarnings lampan att blinka och en pipsignal hördes fast motorn var kall.

Bytte tillbaka till den gamla givaren.

Ger den här givaren signal till styrenheten ?

Finns en till givare som är 2-polig, (G62, finns vid vä cylinderrad) som är utbytt i somras.

Vid byte av tomgångsmotorn, måste den kalibreras med Vagcom ?
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

torbjorn_forsman

#38 » 15:26:08, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer elschemat som det länkades till i inlägg #21 i denna tråd?
Enligt detta schema finns det bara en kylvattentempgivare, som heter G62. Den är ansluten till motorstyrsystemet och troligen får instrumenteringen temperaturdata via CAN-bussen. Övriga tempgivare i installationen är G42 för insugningslufttemperatur och G8 för oljetemperatur.

Även med en enklare VAG-COM bör du kunna läsa ut aktuella mätvärden "live data". Det kanske t o m kan fungera med en generisk OBD-kabel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#39 » 15:35:56, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elschemat stämmer nog. :klia: :insomnia:

F76 givaren finns, och ger signal till tempmätaren och varningslampan, kopplade ur kontakten när nya givaren inte fungerade som den ska och då gav tempmätaren inget utslag.
3-polig, stor brun kontakt, täcks av en gummihatt.

1 person gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Stefan1972

#40 » 09:30:00, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

titta så det inte sitter nå bytbara "ventiler" i vevhusventilationen. Brukar vara många källor till tomgångsproblem på många VAG produkter. Är det inte slangar som spruckit och torkat så är det nån gömd ventil nån gång som ska bytas vid givna intervaller för att undvika problem.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#41 » 11:25:33, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

F76 är lite ökänd då piratversioner sällan funkar. De gamla hade fyra stift. Den har flera funktioner minns jag iaf.

Tomgångsventilen är bara byta, det är en pwm styrd historia likt volvo 940.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#42 » 23:44:12, 09-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventiler i vevhusventilationen har jag inte funnit några, rengjorde vevhusventilationen i våras.
Finns bara metallfilter och slangar.

Ställer den nya tomgångsventilen in sig själv när tändningen slås på/motorn startas ?
Det är en pinne som reglerar tomgången, och pinnen är helt intryckt på en ny tomgångsventil.

F76 är väl den som benämns multifunktionsgivare ?
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

torbjorn_forsman

#43 » 12:08:36, 10-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är VAG-artikelnumret på den F76 som sitter där?

Tomgångsventilen bör ställa in sig själv, eventuellt måste man göra en felkodsradering/nollställning av adaptering i samband med bytet. Om det finns någon särskild adapteringskörcykel specad för den här motortypen, så kan det vara lämpligt att genomföra den efteråt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#44 » 12:28:09, 10-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä den är bara byta. Det är en pwm styrd ventil som jobbar mot ett börvärde bara.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#45 » 13:32:23, 10-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vad är VAG-artikelnumret på den F76 som sitter där?

Tomgångsventilen bör ställa in sig själv, eventuellt måste man göra en felkodsradering/nollställning av adaptering i samband med bytet. Om det finns någon särskild adapteringskörcykel specad för den här motortypen, så kan det vara lämpligt att genomföra den efteråt.


Nummer på F76 som sitter i: 034919369C

magloman skrev:Nä den är bara byta. Det är en pwm styrd ventil som jobbar mot ett börvärde bara.


Helt säker att det är så ?
Tänkte bara så att motorn inte går på 6000 rpm vid första start med nya tomgångsmotorn.

Hade i somras bytt den mot en ny VDO, men det gav ingen skillnad, då drog jag ut pinnen till samma längd som den var på gamla innan montering, den har inte rört sig alls från det läget.
Tyvärr så fick jag för nån vecka sedan byta tillbaka till den gamla original (Airpax) ventilen då den nya gick i bitar, men ingen skillnad i tomgång.
Har även provat koppla bort elkontakten, då verkar det som att den inte ökar varvet vid belastning, lättare att få motorstopp.

Annars går den bra, förutom tomgången.

Fanns en instruktion med att den endast får bytas av verkstadspersonal.

Nu finns en hel del billiga olika okända fabrikat, vilken ska man välja ?
Bild
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se