Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

108 inlägg • Sida 5 av 8
Diskutera bil-teman här

magloman

#61 » 13:07:52, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den jag länkade till funkar till alla vag bilar. Möjligen nån nu på slutet som dom inte löst ännu. Golf årsmod 2019 eller nåt sånt.

Men från -91 nånstans o framåt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



torbjorn_forsman

#62 » 17:40:34, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Den jag länkade till funkar till alla vag bilar. Möjligen nån nu på slutet som dom inte löst ännu. Golf årsmod 2019 eller nåt sånt.

Men från -91 nånstans o framåt.


Förutom en del tidiga 90-tals VAG som har Digijet eller möjligen även Digifant motorstyrsystem, de saknar totalt stöd för datakommunikation för diagnos. Likaså de som har K-lambda eller KE-jetronic med analogt styrdon. Mono-Jetronic kan vara ett gränsfall, det har egentligen bara stöd för blinkkoder men VCDS kanske kan hjälpa till med tolkningen av dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#63 » 17:52:32, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar över en sak om spridare.

Det står något om en "plastic cap" som sitter längst ut på spridaren och inte får tas bort.

Har skaffat 6 st bättre beg spridare, och där finns ingen "plastic cap" på en enda av dessa, där finns bara spår för o-ringen.

Om det finns en "plastic cap" så sitter de nog kvar i hålet där spridaren ska sitta.

Kan jag använda de nyinköpta spridarna ?

Länk till Audi workshop manual:

https://workshop-manuals.com/audi/a4_mk ... s_amm_bdv/
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

magloman

#64 » 18:35:48, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menar givetvis inte ALLA vag bilar från -91, utan jag menar att på dom bilar där det finns diagnosuttag. Det kom olika tidigt på de olika märkena och modellerna. De dyraste brukade få diagnosuttag tidigare än en billig bil.

På de tidiga var det en eller flera mindre kontakter. Man behöver en adapter då men det låter som TS har just denna adapter.
Hoppas ingen mer missförstår det jag skriver nu.

Jag gissar att den "plastic cap" som nämns bara är ett transportskydd och om den saknas så kan man misstänka att spridaren inte är ny. De brukar dessutom säljas i kit som är väldigt lika i flöde. Men i ditt fall kanske inte just detta är viktigast.

Man kan testa spridare mha lite elektronik och sådana mätglas man hade i skolan.
Dom är pwm styrda. Finns färdig elektronik att köpa för ändamålet.
Har man bara ett mätglas kan man testa dom lika lång stund sen ser man om det kommer lika mkt för varje spridare. Har man många mätglas ser man det direkt. Sen kan man filma/fota sprutbilden o analysera så den ser bra ut. Ser någon skum ut kan man ju pröva köra rengöring på den sen testa igen. Köra dom i ultraljud samtidigt som man aktiverar dom är också ett effektivt sätt att rengöra på.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#65 » 20:37:51, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plastkåpor på nosen finns på vissa typer av spridare men inte på alla. Ett tips är att vara skeptisk mot översatta utgåvor av VAG-verkstadshandböcker, det är ofta mycket fel i dem och säkrare att läsa dem på originalspråket (tyska), även om man inte är så bra på det språket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#66 » 20:59:10, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Plastkåpor på nosen finns på vissa typer av spridare men inte på alla. Ett tips är att vara skeptisk mot översatta utgåvor av VAG-verkstadshandböcker, det är ofta mycket fel i dem och säkrare att läsa dem på originalspråket (tyska), även om man inte är så bra på det språket.


Hittade den här filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=4vwyuxuzcko

Kan det vara sådana som menas ?

Det är ett spår för o-ringen på mina spridare, inte som i filmen.

Syns nog om det finns plastkåpor på spridarna när spridarna tas loss från bilen.

Om det finns plastkåpor, går de flytta över till de "nya" spridarna ?
Hade loss grenröret när packningarna byttes, tittade bara lite snabbt på spridarspetsen och såg att den var gul.

Fick tag i spridare med fuelrail som endast gått 8000 mil.
Ska bytas till nya spridartätningar, gör det enkelt och gör klar en komplett fuelrail med spridare.
Bara att lyfta upp den gamla och montera dit den nya.

Nr på spridarna: 078133551D
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

torbjorn_forsman

#67 » 21:50:35, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De plastkåpor jag har stött på, har inte gått att ta loss utan att de går sönder. Är det samma nummer på nya och gamla spridarna? Kolla gärna både VAG- och Bosch-numret samt färg på plasten runt kontaktdonet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#68 » 22:22:37, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:De plastkåpor jag har stött på, har inte gått att ta loss utan att de går sönder. Är det samma nummer på nya och gamla spridarna? Kolla gärna både VAG- och Bosch-numret samt färg på plasten runt kontaktdonet.


Om det finns plastkåpor så följer de med spridaren, då är det ingen risk att de blir kvar i hålet.

Det är grå kontaktdon både på nya och gamla.

Nummer kan jag inte kolla på de som sitter i, måste ta loss och kan inte göra det förrän det blir varmare utomhus.

Ska kolla upp det vid tillfälle och återkommer.

Det verkar finnas olika nr, fast det enda som skiljer är bokstaven på slutet, siffrorna är samma på alla.
Bokstav på slutet finns D, E, P, AE, BA, AD(etanol)
Vet ej vad som är skillnad.

Spridarna är till ABC motor 1995-97.
De "nya" är från en 1995.

Bild
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

torbjorn_forsman

#69 » 08:39:25, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller VAG-artikelnummer så bör man ha klart för sig hur de är uppbyggda. Om vi ser på det nu aktuella numret 078 133 551D, så talar de första tre siffrorna (numera kan det ibland vara någon bokstav bland dem också) om vilken bil- eller motortyp saken hör till, resten av siffrorna talar om vad det är för slags pryl och bokstaven på slutet är ett revisionsläge, dvs den stegas upp för nyare utförande. Det är dock inte säkert att nyare och äldre utföranden alltid kan ersätta varandra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#70 » 09:59:33, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja för att vara exakt så berättar dom första tre siffrorna eller bokstäverna till vilken platform artikeln först kom till. Så tex vanliga skruv brukar ha gamla platformsnummer då de funnits med länge.

De tre i mitten är indelade i huvudgrupp(1) och undergrupp(2). Första siffran kan tex vara 1 som är motor eller 8 för kaross. Andra siffrorna är tex 31 för dörrar.

Sista gruppen med tre siffror är bara ett löpnummer men är förvånadsvärt ofta samma för en likadan pryl fastän de första siffrorna är olika.

Sista bokstaven eller bokstäverna kan vara en revision eller olika alternativ.
Är det revison så passar alltid den senare istf en äldre men inte tvärtom.

Ibland är det olika färger. Ibland hårdhet på fjädrar osv.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#71 » 10:53:32, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tillfälle att kolla upp nr på spridare, och det är helt annat nr än på de "nya" spridarna.
Motorn kommer nog inte alls fungera med dom, fast det ska vara till årsmodell 1995-97.

Eller kan spridarna vara utbytta på min ?

Nr på spridarna i bilen är: 280 150 552
(det ser ut som en 1:a framför 2:an, men det är något annat där)

Se bilden, lite otydligt den första siffran.


Bild
Senast redigerad av VolvoBMNisse 10:57:10, 19-12-2021, redigerad totalt 1 gång.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

magloman

#72 » 10:56:18, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså det numret är ett bosch nr och spridarna har ett nr hos bosch och ett annat hos vag.

Så kan fortfarande vara samma.

Googla numren så ser du nog.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#73 » 11:01:20, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Numret är 280 150 552.

Ändrade mitt förra inlägg när jag märkte det.

Så det finns hopp om att det kan fungera med "nya" spridarna ?

Googla lite och fann det här:

https://bavarianwerke.com/product/0-280 ... 78133551e/

Ser ut som att Audi nr är 078 133 551 E som motsvarar Bosch 280 150 552
Skillnaden ser ut att vara att Bosch har 4 hål, och 078 133 551 D har 2 hål (se bilderna i länken)

Frågan är , kommer det att fungera med 078 133 551 D ?
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

magloman

#74 » 11:18:30, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fler hål är i regel bättre. Ger bättre sprutbild, speciellt vid litet uttag, som tex vid tomgång.
Bättre sprutbild ger bättre förbränning.

Så skiljer bara det så lär det funka.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#75 » 11:31:58, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Fler hål är i regel bättre. Ger bättre sprutbild, speciellt vid litet uttag, som tex vid tomgång.
Bättre sprutbild ger bättre förbränning.

Så skiljer bara det så lär det funka.


Jag får testa om och hur det fungerar.
Ska monteras ihop med nya tätningar, och de var dyra så då vill man vara säker på att det fungerar.
Vet ej skicket på spridarna som nu sitter i.

De "nya" har jag testat att de öppnar, sprutbild, att de stänger och är täta, mängen ej uppmätt då jag ej har rätt verktyg.

Spridarna som sitter i motorn har "plastic cap" men inte de "nya".
Återkommer när det blir tillfälle att byta spridarna.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se