Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

108 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera bil-teman här

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#1 » 18:31:05, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite problem med tomgången på min Audi A6 (C4) 2.6 V6 (ABC)

Vid kallstart går motorn i 2000 rpm, när man kör och trycker ner kopplingen för att byta växel så varvar motorn upp till 3000 rpm en kort stund (ett snabbt vroooom) för att sedan stanna på 2000 rpm, gör så varje gång man trycker ner koppling för att byta växel.

Det här gör att den går ryckigt så länge motorn är kall vilket gör den svårkörd, den gasar och släpper av sig själv.

Vid varm motor (kört ca 10 mil) går tomgången ner till 1200 rpm, men om man trycker ner koppling, lägger i växel och sakta släpper upp kopplingen så att bilen rör sig lite och sedan trycker ner kopplingen, då går tomgången ner på 750-800 rpm.

Vid varmstart går den 750-800 rpm.

Vid start med ca 1 h motorvärmare går den ca 1600 rpm vid start, sedan sjunker varvet till ca 1200 rpm efter en kort stund.

Har testat med spridarengöring, men utan resultat på tomgången, enda är att ryckningarna minskade märkbart.
Har sprejat startgas runt om motorn, men utan reaktion.

En tempgivare (G110) har satt felkod, men givaren finns inte.

Har bytt följande utan förändring:

termostat
tempgivare (2 polig)
tempswitch kylfläkt
tändstift (NGK BKUR6ET10)
tändkablar
luftfilter
bränslefilter
avgassystem
batteri
trasiga vaccumslangar
motorolja och filter
rengjort vevhusventilation
tomgångsventil
tempgivare insug
startkontakt (bakom rattlåset)
lambdasonder (båda)
tändlägesgivare (kamaxelgivare)
bränsletrycksregulator

Har nog snart bytt allt utom tändspole, vevaxelgivare och gasspjäll. :klia:

Någon som kan komma med tips på vad man ska kolla ?
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78



magloman

#2 » 19:15:32, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske tpm ?
Givaren på spjällhuset
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#3 » 19:22:27, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det klickar från givaren direkt när man öppnar spjället, behöver inte betyda att den fungerar.
Ska kolla upp spjällgivaren vid tillfälle. :thumme:

Det är nog något med tomgångsregleringen som inte fungerar riktigt.

Vid normal landsvägskörning verkar den gå bra, den drar iväg rätt så bra när andra spjället öppnar. :driver:
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

magloman

#4 » 19:40:12, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många stift på den? Två eller 4-5?

Kan vara en microswitch och en TPM pot. Lika som på S4(AAN).

Om den krånglar så funkar inte tomgångsregleringen då den inte vet hur du gasar och huruvida spjället är stängt. Samma problem om det är skitigt så spjället inte når stängt läge ordentligt. Hursomhelst är den en viktig del i tomgångsregleringen.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#5 » 20:11:56, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 6 st stift på den här, så det där måste kollas upp bättre.
Spjället är rengjort med bromsavfettning.
Kanske det löser sig.

Tack för tipset :thumme:

Något mer man kan kolla upp ?
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

torbjorn_forsman

#6 » 21:50:03, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla via OBD-kabel att alla mätvärden på temperaturer, gasspjälläge mm verkar rimliga under körning (och vid tomgång). Det kan också vara idé att mäta spänningen från gasspjällägesgivaren och kolla att den följer gasspjälläget snällt utan hack eller raspighet (givaren är ju en potentiometer, den kan bli "raspig" på samma sätt som volymkontrollen på en gammal radio). Spänningsmätningen gör man med fördel med oscilloskop (gärna analogt), då syns ev "rasp" mycket tydligare än på en multimeter som reagerar långsamt.

En sak till man kan kolla via OBD är om är- och börvärdena på tomgångsvarvtal stämmer överens eller avviker mycket från varandra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#7 » 11:41:54, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har flera olika felkodsläsare, U281, Autodia (på tyska), ICarSoft VAWS 2.0 och några kablar till dator, men där är programvaran begränsad.

Mycket tyder på att det är givaren på gasspjället som inte fungerar.
Ska kolla upp det i helgen. :thumme:

En ny givare går på runt 4000 kr, så blir nog enklast och billigast att byta hela spjällhuset.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

magloman

#8 » 15:48:19, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fota den så du ser bosch numret, sen bara googla.
Torde kosta några hundringar

/TILLÄGG:

Torde vara
VAG 078133154
eller
Bosch 0 280 120 431

Söker man på det så är det en dyr rackare :uupps: :svettas:

Kan vara värt att besöka en skrot och leta på en beg.

Sitter på dessa motorer bland flera: AAH, ABC, ACZ, AEF, AFM, AAN, AEW, AKJ, AEJ, ACK
Audi 80, 100, A4, A6, A8, coupe, cab, S6 plus, rs2, s2, s4
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#9 » 18:59:11, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer, runt 4000 kr för en givare.
Och slut i lager.
Får bli en begagnad.

Bild
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

torbjorn_forsman

#10 » 10:50:23, 23-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med det priset vill man nog gärna mäta noga på givaren i löst tillstånd för att förvissa sig om att det verkligen ÄR fel på den, innan man byter den. Eller flytta över givaren till en annan bil och se om felet följer med. Det kan ju lika väl vara t ex skadat kablage som leder till mätfel som yttrar sig som en trasig givare.
Det kanske är värt att kolla om det går att plocka isär den och reparera, för den delen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#11 » 14:47:25, 23-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

enligt Spareto så har 0280120431 utgått och blivit ersatt med F026T03075 så är något billigare
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#12 » 12:21:12, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu kontrollerat lite mer.

På spjällkontakten mellan kontakt 4 och 6 är spjällkontakten och den fungerar, sluten vid stängt spjäll och bruten vid öppet spjäll.
Mellan kontakt 2 och 3 finns potentiometern, och den ger vid stängt spjäll 972 ohm, ökande i takt med att spället öppnas fullt till 2520 ohm (0.97 - 2.52 Kohm)
Enda fel jag upptäckte var att packningen var skadad.

Bytte gasspjället till ett annat, monterade med ny packning.
Nu kallstartade (ca +5 grader) motorn med ca 1400 rpm gick ner till 1200 rpm efter en stund.
Rycker lite mindre.

Tändspole kan väl inte påverka tomgång vid kallstart ? är nog det enda som inte är bytt.

Någon som vet hur tomgångsmotorn fungerar ?
Satte dit en ny i somras, drog ut pinnen till samma längd som på den gamla (24 mm), måste / kan den kalibreras ?

Bild
Bild
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

magloman

#13 » 14:57:54, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte PWM styrd tomgångsventil på dom där? Samma som på AAN och volvo 940 mfl
Den regleras tills det blir bra tomgång.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#14 » 17:00:11, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betyder det att tomgångdventilen stäler in sig själv ?
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

magloman

#15 » 17:06:46, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ecun ställer in timgången
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se