Sida 2 av 8

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 12:46:04, 25-09-2021
av VolvoBMNisse
Sökte efter läckor med startgas.

Fick en reaktion på motorns tomgång.

Men varvet ökade inte, utan gick ner, provade flera gånger på samma plats, mot nedre delen av insugsgrenröret mellan cyl 1 och 2.
Med samma resultat.

Varvet borde öka, vad betyder det när varvet gick ner ? :klia:

Kan inte söka vidare, startgasen tog slut.

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 17:15:04, 25-09-2021
av torbjorn_forsman
VolvoBMNisse skrev:Har nu kontrollerat lite mer.

På spjällkontakten mellan kontakt 4 och 6 är spjällkontakten och den fungerar, sluten vid stängt spjäll och bruten vid öppet spjäll.
Mellan kontakt 2 och 3 finns potentiometern, och den ger vid stängt spjäll 972 ohm, ökande i takt med att spället öppnas fullt till 2520 ohm (0.97 - 2.52 Kohm)


Är inte potentiometern kopplad som spänningsdelare, så att andra ändkontakten finns på t ex pin 1? Troligen ligger det ett motstånd på ca 1 kohm (i detta fall 972 ohm) i serie med glidkontakten för strömbegränsning vid felfall (kortslutningar i kabelstam etc).
Prova att mäta spänning på pin 2 med tändningen på och kolla, som tidigare beskrivet, att den ändrar sig jämnt och snällt utan hack och raspigheter då du vrider givaren sakta fram och tillbaks.

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 17:26:39, 25-09-2021
av Ivar Risslén
VolvoBMNisse skrev:Sökte efter läckor med startgas.

Fick en reaktion på motorns tomgång.

Men varvet ökade inte, utan gick ner, provade flera gånger på samma plats, mot nedre delen av insugsgrenröret mellan cyl 1 och 2.
Med samma resultat.

Varvet borde öka, vad betyder det när varvet gick ner ? :klia:

Kan inte söka vidare, startgasen tog slut.


Jag skulle tro att den suger i sig gasen så att det blir för fet blandning och det är därför som varvet minskar.

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 17:43:24, 25-09-2021
av VolvoBMNisse
torbjorn_forsman skrev:
VolvoBMNisse skrev:Har nu kontrollerat lite mer.

På spjällkontakten mellan kontakt 4 och 6 är spjällkontakten och den fungerar, sluten vid stängt spjäll och bruten vid öppet spjäll.
Mellan kontakt 2 och 3 finns potentiometern, och den ger vid stängt spjäll 972 ohm, ökande i takt med att spället öppnas fullt till 2520 ohm (0.97 - 2.52 Kohm)


Är inte potentiometern kopplad som spänningsdelare, så att andra ändkontakten finns på t ex pin 1? Troligen ligger det ett motstånd på ca 1 kohm (i detta fall 972 ohm) i serie med glidkontakten för strömbegränsning vid felfall (kortslutningar i kabelstam etc).
Prova att mäta spänning på pin 2 med tändningen på och kolla, som tidigare beskrivet, att den ändrar sig jämnt och snällt utan hack och raspigheter då du vrider givaren sakta fram och tillbaks.


Enda kontakterna som ger mätvärden, har mätt på båda spjällkontakterna (den som satt i och en bättre beg) och får samma värden på båda.
Vet inte vart de andra kablarna går, det är väl styrenheten som behöver värdena för att insprutning och tändning ska fungera rätt.
Har inget kopplingsschema att gå efter,

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 17:48:48, 25-09-2021
av VolvoBMNisse
Ivar Risslén skrev:
VolvoBMNisse skrev:Sökte efter läckor med startgas.

Fick en reaktion på motorns tomgång.

Men varvet ökade inte, utan gick ner, provade flera gånger på samma plats, mot nedre delen av insugsgrenröret mellan cyl 1 och 2.
Med samma resultat.

Varvet borde öka, vad betyder det när varvet gick ner ? :klia:

Kan inte söka vidare, startgasen tog slut.


Jag skulle tro att den suger i sig gasen så att det blir för fet blandning och det är därför som varvet minskar.


Då kanske det är en grenrörspackning som läcker ?
Kanske ska lyfta grenröret och byta ut packningarna.

Ska man montera packningen utan tätningsmassa ?
Har sett på Youtube att de lägger på någon slags tätningsmassa/klister på packningen/tätningsytor.

Någon som vet åtdragningsmoment/dragföljd på grenröret ?

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 17:51:16, 25-09-2021
av torbjorn_forsman
VolvoBMNisse skrev:
torbjorn_forsman skrev:
VolvoBMNisse skrev:Har nu kontrollerat lite mer.

På spjällkontakten mellan kontakt 4 och 6 är spjällkontakten och den fungerar, sluten vid stängt spjäll och bruten vid öppet spjäll.
Mellan kontakt 2 och 3 finns potentiometern, och den ger vid stängt spjäll 972 ohm, ökande i takt med att spället öppnas fullt till 2520 ohm (0.97 - 2.52 Kohm)


Är inte potentiometern kopplad som spänningsdelare, så att andra ändkontakten finns på t ex pin 1? Troligen ligger det ett motstånd på ca 1 kohm (i detta fall 972 ohm) i serie med glidkontakten för strömbegränsning vid felfall (kortslutningar i kabelstam etc).
Prova att mäta spänning på pin 2 med tändningen på och kolla, som tidigare beskrivet, att den ändrar sig jämnt och snällt utan hack och raspigheter då du vrider givaren sakta fram och tillbaks.


Enda kontakterna som ger mätvärden, har mätt på båda spjällkontakterna (den som satt i och en bättre beg) och får samma värden på båda.
Vet inte vart de andra kablarna går, det är väl styrenheten som behöver värdena för att insprutning och tändning ska fungera rätt.
Har inget kopplingsschema att gå efter,


Du har ju fått kopplingsschema i en annan tråd om samma bil, torbjorn_forsman @ Audi A6 V6 2.6 (C4) motorproblem . Spjällägesgivaren heter G69 och finns på sida 5 (pdf-sidnumrering) resp Nr. 2/4 (Audi-sidnumrering) Ser ut som om matningen till den ligger mellan pin 1 och 2 (gissar att den ena av dem är jord och den andra +5V), och utsignalen på pin 3.

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 17:54:42, 25-09-2021
av torbjorn_forsman
VolvoBMNisse skrev:
Ivar Risslén skrev:
VolvoBMNisse skrev:Sökte efter läckor med startgas.

Fick en reaktion på motorns tomgång.

Men varvet ökade inte, utan gick ner, provade flera gånger på samma plats, mot nedre delen av insugsgrenröret mellan cyl 1 och 2.
Med samma resultat.

Varvet borde öka, vad betyder det när varvet gick ner ? :klia:

Kan inte söka vidare, startgasen tog slut.


Jag skulle tro att den suger i sig gasen så att det blir för fet blandning och det är därför som varvet minskar.


Då kanske det är en grenrörspackning som läcker ?
Kanske ska lyfta grenröret och byta ut packningarna.

Ska man montera packningen utan tätningsmassa ?
Har sett på Youtube att de lägger på någon slags tätningsmassa/klister på packningen/tätningsytor.

Någon som vet åtdragningsmoment/dragföljd på grenröret ?


Det förekommer praktiskt taget aldrig att det ska läggas på tätningsmassa på packningar (och om inte annat syns det ju vid demontering av den gamla packningen, om det har legat någon tätningsmassa där från fabrik). Uppgift om detta samt åtdragning av insugningsgrenröret bör finnas i VHB. Kanske är enklare att du själv laddar ner och installerar en lagom gammal Elsawin (finns på en välkänd bittorrent-site), än att man ska leta på och extrahera sidor ur systemet för varje gång. Se bara till att du får en Elsawin där databasen täcker in Audi och ungefär rätt årsmodeller.

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 17:59:33, 25-09-2021
av VolvoBMNisse
Har VHB, men den behandlar inte quattro eller V6 motorer.

Vanligvis är väl att det korsdras från mitten och utåt (som topplock).
Momenten har jag sett 10Nm, 20Nm, 20Nm

Jag provar lyfta insugsgrenröret och byta packningar, ser om det löser problemet med tomgången. :thumme:
Ser ut som jag funnit en läcka där.

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 18:47:14, 25-09-2021
av magloman
Har för mig jag fixat den infon till någon annan här på forumet nyligen. Prova sök lite.

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 19:51:57, 25-09-2021
av Ivar Risslén
Det är inte så dyrt att köpa några verkstadshandböcker från Tyskland som pdf och då är det originalböcker som är inskannade. https://www.kfz-verlag.de/ har jag köpt från. Du ska inte vara förskräckt för deras språk om du inte kan det redan så finns Google och olika lexikon. Det är bra bilder i deras böcker så man behöver inte vara så kunnig i språket utan man kommer långt med att bara titta på bilderna.

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 21:21:02, 25-09-2021
av VolvoBMNisse
Ivar Risslén skrev:Det är inte så dyrt att köpa några verkstadshandböcker från Tyskland som pdf och då är det originalböcker som är inskannade. https://www.kfz-verlag.de/ har jag köpt från. Du ska inte vara förskräckt för deras språk om du inte kan det redan så finns Google och olika lexikon. Det är bra bilder i deras böcker så man behöver inte vara så kunnig i språket utan man kommer långt med att bara titta på bilderna.


Tack för tipset :thummar:

Kollade lite och det går att välja att få boken på engelska.
Ser ut som att det går att få boken tryckt på papper.

Ska beställa när jag listat ut hur man beställer och betalar.

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 22:58:15, 25-09-2021
av MaChrill
Mitt tips är att du kör tryckluft insuget och hör om det pyser någonstans, billig metod, tror du har insugsläck, kolla det först jallafall.

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 08:37:39, 26-09-2021
av VolvoBMNisse
MaChrill skrev:Mitt tips är att du kör tryckluft insuget och hör om det pyser någonstans, billig metod, tror du har insugsläck, kolla det först jallafall.


Tack, det ska jag testa :thumme:

Troligtvis är det nog bara så att packningarna är gamla och börjar bli dåliga, har suttit där 24 år.

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 10:11:54, 26-09-2021
av magloman
Hittar inte åtdragningsmomentet i den manual jag har tillgång till.
Men googlade och hittade en som påstår det är 10Nm och det kan nog stämma.

https://www.audiworld.com/forums/12v-v6 ... e-2594670/

Re: Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

InläggPostat: 13:35:44, 26-09-2021
av VolvoBMNisse
Har sökt förut och hittade 5Nm, 10Nm, 20Nm och 20Nm (dras då ytterligare 45 grader)

Vet inte om det stämmer, tog upp det från en film på Youtube.

Här länk till video, bara spola framåt om det behövs, är ganska nära slutet på videon där grenröret dras fast.
https://www.youtube.com/watch?v=_YCaQgd7WkU

Bytte packningarna till insugsgrenröret och problemet med tomgången/ryckig gång löst :thumme: