Citroen 2CV kitcar, Lomax 223. En brittisk produkt, får en känsla av att skaparen sneglat lite på Morgan. Finns inte ett spår av suntförnuft i den, bara på kul liksom. Göran i Björnarbo
Vet inte vilka regler som gäller. Har bara betraktat dessa som motorcykelbilar. I min lite kantiga värld är motorcyklar fordon som man lutar i kurvorna med, hela grejen med att åka motorcykel är att luta i kurvorna. Lomax finns även som 224 med två bakhjul. Men jag tycker att trehjulingen är snyggare. Döm själva.
För ett 30-tal år sen presenterades en tub liknande mc som hade stödhjul som fälldes ut när hastigheten blev för låg. Farkost kom från Schweiz med ett kort namn i stil med OZ eller Os el dylik. Nu hittar jag inte den men fann något liknande. Får bli lite OT eftersom det inte är en bil men den har dock 4hjul ibland.
Farsan var på jakt efter däck till nån bil nån gång för si sådär 20 år sen. Borde ha varit en Jetta 2 men minns inte säkert. Tipsade om att en kompis till mig skulle sälja sin "vinterbil" och säkert hade däckuppsättningar till den. Slutade med att han köpte hela bilen istället, oförskämt billigt då kompisen hade bråttom att bli av med grejerna. Den bilen hade farsan sen i 6-7 år kanske mera som vardagsåk, pendlade till jobbet, till lite "skrotigare" sysslor slapp han rulla fram "finbilen", en Volvo S80. Kortaste vägen till jobbet han hade var inte den bästa, bitvis myckt potthål, smalt och krokigt och på vintern kunde snöröjningen vara sådär. Där den gjorde den sin tjänst. Perfekt bil till skogen. Körde den själv och minns den som väldigt lättkörd, bra väghållning, stabil, gick bra i snön. Den större ratten jämfört med Jettan jag var van vid gjorde den betydligt mera lättstyrd. Fällde man säten bak kunde man få i överraskande mycket last i den i förhållande till sin storlek. Minns inte riktigt varför han sluta köra den men skulle tro rosten tog den. Kanske besiktningen tyckte det var för mycket rost i något stötdämpartorn eller nåt. ' Däremot minns vi alla, närmast sörjande, hur skabbig den såg ut men sedvanlig rost i skärmkanter, hjulhus, trösklar, lågt på dörrsidor samt att det kunde rasa ut flagor ur bakluckan om man stängde den för hårt. '
Därav smeknamnet Silvergetingen ...
//R --------------------------- If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...
har Prelude lika konstig ins.panel?? hur som var det en skitkul bil... 4wd och turbo... ser ju inte ut som nåt som ska funka i snö... så det va kul att åka upp jämte nån gasglad Volvoraggare... och sen var det bara att åka ifrån dom!!
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...
Hoppas att det här blir en länk till en historik om de små Suzuki Jimny. Helt klart något som jag kan känna ha begär till en kategori 1 bil i min värld. Göran i Björnarbo