Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 940 kombi Turbo går dåligt.

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 08:23:23, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Alla. Min pojk har nu skaffat ytterligare en Volvo 940 som blivit en A-traktor. Den här har turbo och det är nåt här som inte funkar...
Så fort turbon börjar ladda så tvär-dör motorn och turbotrycket försvinner och den börjar gå igen. Nu ges det ju inte mycket möjlighet för turbon att ladda då 30 km uppnås ganska direkt men jag känner också att något är fel. Den har en elbränslepump i tanken endast och jag har mätt trycket under färd. Första misstanken var bränsletrycksfel. Det är lite under 3 bar vid stillastående motor och sen följer bränsletrycket plus minus ingastrycket. Jag tror inte det är något med bränsletrycket/mängden. Den har varvräknare och den fortsätter att visa varvtalet även när den dör så tändningen verkar finnas på primären i alla fall. Pojken har på prov bytt tändspole utan någon skillnad. Jag har gått igenom alla slangar från luftmassemätaren till spjällhuset och det verkar tätt och fint. Jag börjar gå torr på idéer... Turbotrycket är runt eller något över en halv bar. Det sitter en "antisnarkventil" på turbon som dess membran gett upp på men den borde inte ha med detta felet att göra? Några nya uppslag?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



BM425

#2 » 09:31:43, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det är såhär på Volvo turbo men....
På min tidigare Subaru turbo satt det en maxtryck sensor som klippte bränsleinsprutningen om waste gateventilen inte öppnade som den skulle. Detta som en extra säkerhet för att inte få för högt laddtryck/effekt.

Kan vara något liknande som inte är ok?
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

kimmen

#3 » 09:36:31, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver ca 0.5 kg, det är ganska normalt, tror lätt trycksturbo hade 0.3kg och hög 0.7 kg
Din turbo går nästan utan belastning, då blir det nog kanska kännbart när den bryter av

Undrar om du har ng fel..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

joakim72

#4 » 09:47:45, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök se vad som. Händer före turbon. Har sett volvon som suger ihop inkommande rör före turbon.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

magloman

#5 » 10:57:35, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en FK eller FT?

På FK suger den gärna ihop slangen mellan luftburk och turbo enl tidigare utsaga här.
Speciellt om trycket ställs upp. Tror inte en sådan ska ladda mer än 0.35 eller nåt sånt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN

#6 » 12:12:38, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är hastigheten begränsad? Så fort turbon börjar ladda har du väl 30km/h, och då bryter väl motorn? För man får väl trampa på rejält om den ska bygga tryck väl? Kör man lugnt blir det väl knappt nått laddtryck upp till 30km/h? Det krävs väl inget större motstånd för att accelerera upp den i 30 väl?
Bara lite funderingar.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 12:15:53, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett klassiskt fel på 740/940 med LH 2.4 är att det blir problem om någon skulle ha bytt tändmodulen till en piratdel, eller om det är spänningsfall i jord till tändmodulen. Den tändmodul som Volvo har använt, förekom även på många andra bilmärken men då inkopplad på ett annat sätt, piratdelstillverkarna tog aldrig hänsyn till den udda inkoppling av den som Volvo använde. Så det är Bosch tändmodul med rätt detaljnummer (har för mig det ska sluta på 145) som gäller.

Det är också viktigt att tändspolen är av rätt sort, om man sätter dit en tändspole för brytarstyrt tändsystem så har den för hög resistans i primärlindningen så tändmodulen aldrig får tillfälle att strömbegränsa. Resultatet blir tveksam och fördröjd gnista eftersom switchtransistorn (bipolär darlington) i tändmodulen inte är så pigg på att bryta strömmen snabbt efter att ha stått hårt bottnad, som den gör om den inte har gått över till strömbegränsning innan gnistan ska komma.

Jag är osäker på om varvräknaren på 940 är kopplad till tändspolens primär eller om den är ansluten till triggsignalen från EZ-K-styrdonet.

En annan klassisk sak som kan ge udda felsymptom är om tomgångsströmbrytaren i gasspjällkontakten krånglar. Den kan bli nerkletad av kondenserade rester av bensinångor, vevhusventilationsklägg mm. Det kan också förekomma att det blir fukt i anslutningsdonet till gasspjällkontakten. På tidiga 740 med LH 2.4 kunde det också förekomma att kabelstammen dit var så hårt sträckt att när bilen började få några år på nacken och kablarna blev styva, rycktes hylsorna loss ur kontaktdonet. Men det tror jag ska vara ändrat på senare årsmodeller.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#8 » 20:55:06, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer info: Det är en B200 i den då den är såld för italienskt bruk från början. Den gick riktigt från början och har blivit sämre nu så tändmodulen/tändspolen bör gå bort. Sen har den ingen brytare i gasspjället utan en potentiometer (TPS). Som A-traktor kan det vara svårt att avgöra om turbon laddar riktigt eller ej men hastighetsgivaren sitter på vänster framhjul och burnar man med den så bryter inte hastigheten så fort och då märker man att motorn tvärdör med ett ryck vid belastning. En grej som jag är lite inne på är att motorn vrider sig ju en del när den belastas, det kan ju vara begynnande kabelbrott till tex den gemensamma plusen till spridarna? Jag trodde ett tag att det var en sån där veckad plastslang mellan motor och luftmassemätaren men det är en stabil gummislang och jag tror inte den suger ihop sig. Det känns som att soppan stängs av tvärt vid högre belastningar. Den har ingen trycksensor överhuvudtaget utan trycket regleras genom att det sitter en nippel på turbons kalla trycksida som är kopplad till en tryck-klocka (menbran) som sen öppnar en ventil på den varma ingående sidan (Wastegate) när måltrycket är uppnått. Sen är det luftmassemätaren som ger indata (bla) för hur mycket soppa motorn skall ha.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#9 » 20:56:31, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För vidare info: Det är en "vanlig" turbo, alltså ingen lättryckare.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

magloman

#10 » 20:58:24, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där B204FT har nån elektronisk laddtryckskontroll från Nira. Kan säkert vara någon som micklat med den.
Borde gå att koppla ur och köra på grundtrycket.

Den ”stabila” slangen är ökänd för att sugas ihop. Kanske är utbytt till en bättre sen tillverkningen dock.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Janson1 (trådstartaren)

#11 » 21:06:52, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollar om den har nån slags laddkontroll. Får väl ta av motorhuven och titta in när man drar på...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#12 » 22:01:30, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det finns ingen laddkontroll, bara ventilens returfjäder
Nira eller Turbo + som Volvo kallade detta tillbehör, gick att koppla om till ++, styrdes av en taktventil, gick också koppla om så att motorn nästan exploderade, allt blev rött till slut, oj vad det gick
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#13 » 08:59:45, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om kabelbrott så är det nästan ännu vanligare med söndervittrad isolering och tillfälliga kortslutningar/överledningar inne i kabelstammarna. Det kan löna sig att skära upp skyddsplasten till kabelstammen vid insugningsröret och på vänster sida av motorn, och se hur det ser ut därinne.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#14 » 11:34:32, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag skulle nog testa att byta LMM till en man vet fungerar innan man säger nåt..............Särskilt om det sitter en icke bosch där. De senare årsmodellerna är otroligt känsliga på fabrikat och funktion där.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#15 » 15:34:16, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:jag skulle nog testa att byta LMM till en man vet fungerar innan man säger nåt..............Särskilt om det sitter en icke bosch där. De senare årsmodellerna är otroligt känsliga på fabrikat och funktion där.


Men, som jag nämnde tidigare, om det hade varit fel på LMM skulle ju bilen knappast ha gått bra med bortkopplad lambdasond.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: qqq, QV_ och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se