Hej, jag har numera en ganska ny kurs att göra det bästa av på skolan (är tjugofemöreslärare i fordonsteknik) för bla treor som skall göra en kurs "El och hybridfordon". Till våran hjälp har vi en testrigg https://www.tsi-stockholm.com/products/ ... sstation/#
Där man kan dels se kraftens väg vid olika situationer och dels göra fel för att se vad som händer/inte händer och sen hitta felet och åtgärda. Man kan även göra en del mätningar. Alla högspänningsmätningar är dämpade 10 eller 20 gånger så det är omöjligt att få en stöt...
Sen så har vi två växellådor till Prius, ja förutom växellåda så är det två elmotorer/generatorer i lådan. Vi har rivit isär den ena v-lådan och tagit reda på hur elmotorerna ser ut och kraftens väg vid dom olika tillfällena. Den har alltså två synkrona trefasmotorer. Det är en vanlig jag tror 12 polig stator med tre lindningshärvor som är D-kopplad, den har tre uttag och ingen gemensam (nolla) anslutning. Rotorn däremot är en permanentmagnetsrotor med 8 poler. Bägge motorerna är lika förutom storleken. Vi har (jag) bestämt att vi skall försöka få liv i en av elmotorerna så vi (eleverna) har dragit ut dom tre inkablarna och provat mot 12 volt och fått motorn till att röra sig en liten aning vid varje kopplingstillfälle. Ingen förstod då hur man skall få denna motor att snurra. Lite googlande&tips och en film om frekvensriktare fick dom nog lite åt rätt håll... Som första test så skall eleverna koppla in 6 knappar så man kan provtrycka på i rätt sekvens för att få ett varv på rotorn. Där är vi nu! JA, bilder kommer allteftersom...