Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Toyota Prius hybrid som skolarbete

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 11:29:49, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har numera en ganska ny kurs att göra det bästa av på skolan (är tjugofemöreslärare i fordonsteknik) för bla treor som skall göra en kurs "El och hybridfordon". Till våran hjälp har vi en testrigg https://www.tsi-stockholm.com/products/ ... sstation/#
Där man kan dels se kraftens väg vid olika situationer och dels göra fel för att se vad som händer/inte händer och sen hitta felet och åtgärda. Man kan även göra en del mätningar. Alla högspänningsmätningar är dämpade 10 eller 20 gånger så det är omöjligt att få en stöt...
Sen så har vi två växellådor till Prius, ja förutom växellåda så är det två elmotorer/generatorer i lådan. Vi har rivit isär den ena v-lådan och tagit reda på hur elmotorerna ser ut och kraftens väg vid dom olika tillfällena. Den har alltså två synkrona trefasmotorer. Det är en vanlig jag tror 12 polig stator med tre lindningshärvor som är D-kopplad, den har tre uttag och ingen gemensam (nolla) anslutning. Rotorn däremot är en permanentmagnetsrotor med 8 poler. Bägge motorerna är lika förutom storleken. Vi har (jag) bestämt att vi skall försöka få liv i en av elmotorerna så vi (eleverna) har dragit ut dom tre inkablarna och provat mot 12 volt och fått motorn till att röra sig en liten aning vid varje kopplingstillfälle. Ingen förstod då hur man skall få denna motor att snurra. Lite googlande&tips och en film om frekvensriktare fick dom nog lite åt rätt håll... Som första test så skall eleverna koppla in 6 knappar så man kan provtrycka på i rätt sekvens för att få ett varv på rotorn. Där är vi nu! JA, bilder kommer allteftersom...

9 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Towil

#2 » 14:05:29, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Manuell stegmotor då.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

AN

#3 » 21:56:46, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte hålla en liten utbildning på maskinisten också? :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#4 » 22:01:03, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, det blir väl lite per automatik lite kött på benen vad gäller tekniken oavsett... Men jag skall försöka få till nåt!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#5 » 22:08:34, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan bidra med knapparna. :grin:

Bild
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 22:31:59, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eleverna har redan borrat 3x2 i en rektangel, ungefär som det ser ut i en IGBT modul.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

MaChrill

#7 » 23:39:25, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hörs intressant, vi hade en virtuell sådan på vår utbildning.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Janson1 (trådstartaren)

#8 » 09:41:41, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten tanke om motorn och dess funktion. Den är alltså synkron dvs rotorn följer statorns magnetförflyttning slaviskt och måste det. Börjar den slira rent magnetiskt så tappar den i princip hela kraften, kan tom. motverka. Så därför sitter det en trefas rotationsgivare som dels känner varvtal och riktning men den känner även exakt fasläge. Själva givaren skall justeras in separat per motor då det skiljer sig lite mellan två rotorindivider i magnetposition. Själva givaren är inte riktigt symmetrisk i sitt utförande utan det är lite olika mycket tråd per spole, allt för att alltid rätt läge skall detekteras så fort som möjligt. Sen har den två motorer/generatorer. MG 1 och MG 2. Motorgenerator 1 är på 10 Kw och används mest bara för laddning. MG 2 är på 50 Kw och den elmotor/generator driver främst bilen. Bensinmotorn är på 56 kW och driver generator MG1 och drivhjulen vid behov. Själva hjärtat i transmissionen är en planetväxellåda, ja förutom elmotorerna/generatorerna. Mer om planetlådan senare.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#9 » 22:00:25, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planetväxeln ja. Här är först en bild.
Bild
Dom olika dreven är: först i mitten är soldrevet, sedan sitter det tre eller flera planetdrev, dom sitter på en hållare, planetdrevshållaren. Sedan längst ut sitter ringdrevet. Om man driver på en, bromsar en annan så kan man ta ut kraft ur tredje, uppväxling, nerväxling, ändrad rotationsriktning. Man kan även göra som Toyota har gjort, använt alla tre sätten samtidigt på att utnyttja en planetväxel på. Först så har man den största elmotorn MG2 som är direktkopplad till ringdrevet som i sin tur är kopplat till drivhjulen via ett par nerväxlingar som motsvarar ungefär högsta växeln på en "vanlig" bil. Så när drivhjulen snurrar så snurrar MG2. Sen MG 1 är kopplad till soldrevet medans bensinmotorn är kopplad till planetdrevens gemensamma hållare (den har 4 planetdrev). När man skall köra sakta framåt (eller bakåt) så är det i de flesta fallen bara MG2 som står för kraften. (om batteriet är dåligt laddat startar bensinmotorn och laddar upp batteriet via MG1 som då först är en motor för att starta bensinmotorn, så fort bensinmotorn startat så blir MG1 en generator). När man fått upp farten så startar bensinmotorn oavsett och dels laddar batteriet och dels driver MG2 via MG1:s elgenerering. Planetlådan är så utväxlad i sin konstruktion att bensinmotorns kraft blir osymetrisk, MG1 får ca 30 % och drivhjulen får ca 70 % av bensinmotorn totala kraft. Vid höga farter så drivs bilen av både MG2 och bensinmotorn, dels ca 70 % genom planetväxeln och resterande 30 % via MG1. När man släpper upp gaspedalen så låter man en konstgjord motorbroms verka men istället för att bensinmotorn motorbromsar så laddar man batteriet via en kombination av MG1 och MG2. (Regenerering) När man trycker på bromspedalen så laddar man batteriet hårdare 0ch/eller använder den vanliga bromsen beroende på batteriets laddningstillstånd och hur fort man önskar få stopp...
Jag hoppas att det jag skriver stämmer... Jag skall ut och testa en Prius så fort jag hittar någon.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#10 » 21:05:29, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja i dag så fick dom till 6 knappar och efter lite testning så lyckades dom trycka på rätt sätt&kombination så motorn skuttade lite framåt. Nu hann jag inte fota innan det var rivet men här är panelen med tre knappar som det blev sedan...
Bild

Med hjälp av 6 reläer istället för 6 knappar och en logik (om man skall kalla det för detta?)
Bild
så man kör bara med 3 knappar som bilden ovan. Nu blev det lättare. Om man trycker på 1-2-3 så går motorn åt ena hållet om man trycker 1-3-2 så går motorn åt andra hållet. Ja nu börjar eleverna fatta nåt... Dom förstår även att man måste trycka väldigt fort och exakt för att motorn överhuvudtaget skall snurra. Nu kommer nästa grej in i bilden, en styrning. Vi skall pröva att köra reläerna via arduino, en liten programmerbar enchip processor. Jag tänkte använda tre stycken mostransistorer som i sin tur styr reläerna. Själva reläerna bör klara några hertz. Så vid nästa tillfälle skall vi testa arduinon, jag har nu gjort ett litet program som ger ut 6 st olika signaler men har kommit på att man kan nog klara sig med 3 utgångar eftersom eleverna gjort en logik. Mer om detta en annan gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#11 » 21:44:49, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt en handvev på ett hjul som man roterar och sluter kretsarna allt eftersom man vevar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#12 » 07:55:39, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idén redan inplanterad hos eleverna, men jag tror inte dom fattade riktigt direkt, får se nästa gång om polletterna ramlat ner...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#13 » 08:34:39, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta hör egentligen inte hit men trots att jag från början tycker det är väldigt mycket tid för tex ett projekt, men så går det bort mycket tid också. Nationella prov, utvecklingssamtal, ledig dag, resursdag, inställd dag, sjukdom, ledighet för enstaka elev, ja listan kan göras lång för varför det inte blir nåt gjort. Vecka efter vecka går utan att det blir nån verkstad... Denna vecka blev bara 2,5 timmar effektiv tid för i måndags så var det dags att laga vårat rörelsestyrda ljus i lokalerna. Vi har haft problem med det sista året eller så och påpekat det gång på gång men ni vet, när tekniker kommer på plats så har det funkat, varje gång. Men nu i måndags fick vi dit en elfirma som får skruva med våran fasta el och jag provmätte med oscilloskåpet på en av 12 voltsnätdelarna som förser rörelsesystemet med spänning och det var 12 volts rippel på ca 37 khz över 12 volts likspänning så sedan när 2 st sådana nätdelar var bytta så funkar vårat ljus igen! Halleluja! Men detta innebar att eleverna fick gå hem tidigare i måndags pga mörkret i salen och verkstaden. Men nästa vecka, nya tag!!!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Murre o2

#14 » 09:46:02, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur för er då att ni inte har samma förutsättningar som vi hade på mitt jobb för nya projekt. Vi hade fixerat antal timmar anslaget för varje projekt och när timmarna var slut stängdes projektet :uupps: Hände att jag släpade efter några dagar med inrapporteringen till databasen och upptäckte att det inte gick att föra in tiden då projektet var stängt! Och alla timmar måste ju redovisas så något annat oskyldigt projekt blev belastat med X antal timmar som inte hörde hemma där. Inget bra sätt att bedriva utveckling på... Men ert sätt att bedriva utbildning verkar inte heller perfekt. Men vi lever inte i en perfekt värd...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

tortap

#15 » 15:54:01, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet



Men skämt åsido. Jag har sett nån video från weber auto om priusens planetväxelhistoria. Men nu ser jag att det finns flera versioner, och många videos. Säkert en för varje generation så nån stämmer säkert med er prius. Det kan väl vara intressant i sammanhanget. Playlist hoppas jag: https://youtube.com/playlist?list=PLIn3 ... FsyuDx8ow_

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Berntson, dea och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se