Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Batteritestare ?

70 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bil-teman här

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 20:23:30, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon batteritestare till rimligt pris som verkligen fungerar? Har försökt söka info men det verkar vara olika åsikter om alla. Tacksam för tips!
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



G-son

#2 » 20:48:32, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du hade väl en tråd om om ett pico 2204A oscilloskop för ett tag sedan? Ett test som verkar populärt på bilbatterier är att mäta batterispänningen med oscilloskop just när bilen startas, och kolla den lägsta spänningen som blir just när startmotorn slår till och strömförbrukningen är rejält hög. Har för mig att man vill ha nått omkring 8,5V minimum då, men är inte säker på exakt nivå.
Nu blir väl 2204A lite grovhuggen för att på mätområdet man behöver använda eftersom man bara har 8 bitars vertikal upplösning, man får 256 steg mellan -20 och +20V så varje steg blir runt 0,15V, men är man så nära gränsen kan man vara hälsosamt tveksam till batteriets kondition oavsett.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Janson1

#3 » 20:53:44, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag nu tycker: Dom bästa batteritestarna är dom man drar ur batteriet till restspänning (ett 12 volts batteri 11.7 volt har jag för mig?)
Är det på 35 amperetimmar så ställer man in apparaten på 35 amp och sen kör man, den tar sedan tiden och stänger av sig när lägsta spänning uppnåtts. Ett bra batteri skall klara en timma eller strax där under. Detta kräver ett fullladdat batteri från början som sen blir totalt utdraget och behöver återladdas innan användning. Sen finns det en massa andra som bara testar på "ytan" men dom är för det mesta ganska träffsäkra ändå. Dom drar inte ur batteriet utan just bara testar. Vi har två stycken olika på jobbet som jag inte vet namnet på men kan kolla om intresse finns.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Fuskmek (trådstartaren)

#4 » 20:55:16, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer att jag har ett sådant. Men det är lite besvärligt att ha med sig ut och dra igång dator och hålla på med kablarna i "fält" . Tanken med en provare var att enkelt kunna kolla ett batteri på nån av firmabilarna då de blir stående med slut batteri nånstans.Inte helt ovanligt här :mrgreen:
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

kimmen

#5 » 21:00:04, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkla anledningen att det inte finns, är att det är nästan omöjligt att testa ett gammalt bilbatteri, det är bara dom enkla metoderna och erfarenhet som gäller och ålder på batteriet, sedan får man vad man betalar för
Tro inte på butikens batteritestare, när du kommer med ett garantiärende, stå på dig om du har problem med garanti på batteriet
En batteritestare för 10 000 eller mer är alltså inget att lita på
Det räcker att du ställer ned ett gammalt batteri lite hårt på golvet har du ändrat batteriets kondition
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Fuskmek (trådstartaren)

#6 » 21:38:35, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag läser olika inlägg på nätet i detta ämne kommer det ofta upp liknande svar som Kimmen skriver här. Ser alltså inte lovande ut att finna något som fungerar. Så slutsatsen blir att det bara är att göra en total kontroll av hela laddsystemet och sen köpa ett nytt batteri? Det överstiger tyvärr min kunskapsnivå då det gäller nyare datastyrda elsystem.
Och på dagens bil skulle ett okontrollerat byte av batteri kosta över tretusen vilket gjorde att jag inte ville riskera felköp utan att jag visste att batteriet verkligen var problemet.
Tacksam för alla inlägg i detta ämne :buga:
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

rospigg

#7 » 21:41:17, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte för många år sedan en Tridon belastningsprovare.
Den funkar för mina behov.
Apparaten belastar 60A när man håller in knappen, och då ser man rätt snabbt om spänningen faller snabbt eller ej.
Lika med laddning, belasta och höra om motorn går ner i varv osv. (Instrumenten där det ska knappas in CCA är rätt obrukbara om man inte vet vad batteriet har för värde)
Bilden på apparaten är hämtad från Yrkesbutiken.se och kostar där 638:-

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

G-son

#8 » 21:44:04, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:Det stämmer att jag har ett sådant. Men det är lite besvärligt att ha med sig ut och dra igång dator och hålla på med kablarna i "fält" . Tanken med en provare var att enkelt kunna kolla ett batteri på nån av firmabilarna då de blir stående med slut batteri nånstans.Inte helt ovanligt här :mrgreen:

Behöver väl ändå laddas upp ordentligt innan det går avgöra skicket med ett test? Med ett tomt batteri finns det inte mycket att testa.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Janson1

#9 » 22:05:17, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En enkel kontroll man kan göra är om generatorn laddar när motorn är igång. Det bör ligga mellan 13,8 och en bit över 14 volt för att batteriet skall ta laddning. Är det över 14 volt när motorn går men ändå svårstartat så är det oftast batteriet (men som sagt, inte alltid batteriet ändå.)

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Fuskmek (trådstartaren)

#10 » 22:23:17, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:ohnej: Givetvis måste det laddas först, stort tankefel av mig.
Dagens bil laddade ca 15V mätt via OBD felkodsläsaren. Men där är en sak som jag blev fundersam på. Då jag först kopplade in scannern så fick den inte kontakt med bilen och voltmätaren visade 0V men efter starthjälp så visades som sagt ca 15V. Och fick kontakt med bilens system. Men då jag kollade med tångampmätaren visade den 0A. Trodde att mätaren var trasig så jag kollade den på min bil men då visade den normala A. Flyttade tillbaka mätaren till Connecten fortfarande 0A men sedan såg jag att den pendlade 0A till ca 35A Där tog mitt vetande slut, varför? Glappkontakt, trasig jordfläta eller någon sorts laddstrategi från datorn som styr generatorn ? Vilket jag tvivlar på, därför skulle jag vilja kunna utesluta felaktigt batteri till att börja med. Bilen är en 2016 Transit connect med 1,5 motorn
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Iznogoud

#11 » 22:27:07, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade en digital tjusig sak på verkstaden då jag arbetade som testade batterier och spottade ur sig en lapp med resultatet, inte helt säker på att den var bättre än den brödrost Rospigg visar i sitt inlägg då den för mig som idag hobbymek fungerat ypperligt i kombination med övriga iakttagelser om batteriets skick. Båda gav ju en hint om skicket, men brödrosten gjorde det enklare och snabbare.

En iakttagelse från verkstadstiden är att många batterier på den tiden verkade dåliga, ända tills det framkom att så gott som alla som klagade på batterierna körde korta sträckor samt använde bränslevärmaren väldigt mycket.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Janson1

#12 » 23:51:03, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det är bättre att mäta med en vanlig multimeter direkt på batteriet än att mäta via OBD. Man vet ju inte vad eller hur den kommer fram till 15 volt... Är allt helt så stämmer den säkert, men har man problem med just spänningen/strömmen i batteriet så känns det inte tillförlitligt via OBD:n

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Fuskmek (trådstartaren)

#13 » 08:28:36, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att mäta på batteriet är ju givetvis bäst men nu var det som alltid bråttom att få igång bilen då föraren stod bredvid och hoppade för att kunna komma iväg till sitt arbete.
Väldigt tråkigt att aldrig få ta den tid det tar för att leta problem och samtidig få tid att verkligen hinna tänka hur det kan fungera. Blir ofta snabbfixar som då man får tid att tänka efter inser att man har åt h--vete fel i tanken med påföljd att jag byter friska delar i onödan. Just det var anledningen till denna trådstart, vill kunna identifiera ett kasst batteri snabbt och framförallt rätt.

Sen var det bonusproblemet med min amp mätning. Varför fick jag den varierande ampen dvs 0A och sedan ca 35A växlande? Och givetvis hade jag inte tid att kolla under en längre tid heller.
Bilen hade varit ute på längre tur dagen innan så den skulle ju ha laddat batteriet väldigt lätt sedan stod den hemma hos föraren och startade inte då han skulle åka på morgonen.
Nu är ju dessa Connecter en rullande datoriserad julgran som kan stå och lysa långt efter föraren gått iväg vilket finns många svordomar över på nätet från de som vill kunna ha en mörklagd bil då de kommit fram. Så om denna har hängt sig på något vis och dragit tjuvström är inte otroligt heller.
Då jag skruvar bara tillfälligt med bilar som en DIY så underlättar det enormt att få inspel här på forumet då det är något som jag inte begriper mig på. dvs ganska mycket!
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Janson1

#14 » 09:04:54, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är bråttom så funkar ändå multimetertest när man väl fått igång bilen.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

joakim72

#15 » 10:11:39, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev: :ohnej: Givetvis måste det laddas först, stort tankefel av mig.
Dagens bil laddade ca 15V mätt via OBD felkodsläsaren. Men där är en sak som jag blev fundersam på. Då jag först kopplade in scannern så fick den inte kontakt med bilen och voltmätaren visade 0V men efter starthjälp så visades som sagt ca 15V. Och fick kontakt med bilens system. Men då jag kollade med tångampmätaren visade den 0A. Trodde att mätaren var trasig så jag kollade den på min bil men då visade den normala A. Flyttade tillbaka mätaren till Connecten fortfarande 0A men sedan såg jag att den pendlade 0A till ca 35A Där tog mitt vetande slut, varför? Glappkontakt, trasig jordfläta eller någon sorts laddstrategi från datorn som styr generatorn ? Vilket jag tvivlar på, därför skulle jag vilja kunna utesluta felaktigt batteri till att börja med. Bilen är en 2016 Transit connect med 1,5 motorn

Fordens generator styrs från motorstyrningen, så nog kan det pendla, om batteriet är i oskick så kan det hastigt bli stora kast. Laddströmmen är ett resultat av skillnaden mellan generatorspänningen, generatorns inre resistans och batteriets inre resistans.
Hög batteriresistans, dålig start, hög laddspänning vid låga laddströmmar.

2 personer gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se