Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Batteritestare ?

70 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bil-teman här

dc_lindberg

#16 » 10:36:59, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle kunna göra så här:
[Allmänt] Motionsanläggning, Motionscykel, Testanläggning generator, el-verk, kalori drivet el-verk
...kanske Oscilloskopet är lättare att ta med sig?

Bra batteri = startar allt mellan 4-10A, sjunker snabbt till 3A och sjunker stadigt snabbt ned mot under 1A (=ger dålig motion!)
Hyfsat batteri = startar kring 6A sjunker långsamt ned mot 3A, "tar evigheter" att få ned under 2A (=ger bra motion :-)
Dåligt batteri = startar kring 3A och -stiger- mot 6A, sjunker sedan inte (=kalorimotorn -strejkar- !)



Välj o vraka:...
https://duckduckgo.com/?q=batteritestar ... &ia=images

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000035744
379:-
Ex. moms: 30320
Batteritestare
Artnr. 15-1365
Bild



https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-604177/
Art. nr: 604177
Produkten har utgått ur sortimentet
Batteritestare
6/12 V
Bild



https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-010933/
Art. nr: 010933
399 . - ; 319,20 exkl. moms. Pris exkl. frakt.
Bild



... men att säkert kunna mäta?...
Jag -noterade- att Avataren drog ovanligt mkt bränsle... hade voltmätaren varit i funktion så hade jag sett att batteriet var kasst, i tid...
Ett friskt batteri brukar klara att hålla över 13V ofta över 14V när det är fulladdat. Ett mindre frisk batteri håller lägre spänning som regel. Sedan är di de där som håller spänning men saknar kapacitans...

De 3ggr som jag reklamerat batteri på Biltema (1st AGM och 2st GEL) - så visade deras -dyra- mätare i kundtjänst, klart och tydligt, -batterierna är SLUT !- (vilket jag ju redan visste...)

I som kan detta, exakt vad är det egentligen som mäts, och hur tillförlitligt är mätvärdet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dc_lindberg 16:22:51, 20-11-2021, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Fuskmek (trådstartaren)

#17 » 11:11:39, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Om det är bråttom så funkar ändå multimetertest när man väl fått igång bilen.

Ja det kan jag också inse nu då jag sitter stilla framför datorn och har tid att tänka. Men just då så funkar inte mitt tröga tänk så snabbt. Får urskulda mig med att jag hade scannern redan inkopplad och tog fram en graf över spänningen på den. Sedan har jag för länge sedan hört att det säkraste sättet att kolla om den verkligen laddar är att mäta A istället för V. Stämmer det fortfarande eller är det en skröna? Det här visar ju att jag är långt utanför mitt område då det gäller elmätning. Men intresserad av att försöka lära mig något mera.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Janson1

#18 » 11:33:23, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tångamperemeter som klarar likström är en bra grej också. Då kan man mäta både spänning och ström och få en bra uppfattning om batteriet tar laddning eller ej. Första kriteriet för att batteriet skall få en chans att bli laddat är att det är över 13,8 volt.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#19 » 11:52:53, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänningen säger inget om batteriet laddar eller inte. Bara att du har X volt från generatorn. Så man behöver även veta strömmen för att veta om någon effekt levereras.
Ett batteri är ju ingen tank man tappar ur ström ur. Utan en kemisk reaktion som producerar elen när man förbrukar den.
1. Hur mycket kemi finns det kvar (tjocklek x area) som kan reagera i batteriet. -> batterits kapacitet.
2. Hur stor yta finns det där en kemisk reaktion kan ske -> max A man kan få ut.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

QV_

#20 » 12:02:38, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas var ju intressant eftersom den visar den inre resistansen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Fuskmek (trådstartaren)

#21 » 16:15:04, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev nyfiken på hur Pico skulle visa starten på min arbetsbil så jag kopplade upp den och fick följande resultat. Kunde tyvärr inte på något enkelt sätt ansluta ampklämman då det går en mängd kablar från båda polerna. Men som jag tyder bilden verkar batteriet ok. Dock är det ett lite företag att dra ut dator koppla sladdar och själva skåpet så det blir inte ofta använt. Därav frågan om en separat batteritestare.


Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

G-son

#22 » 22:39:39, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:Dock är det ett lite företag att dra ut dator koppla sladdar och själva skåpet så det blir inte ofta använt. Därav frågan om en separat batteritestare.

Ser bra ut, detdär. (Rekommenderar att du använder triggfunktionen, förslagsvis på fallande flank i detta fallet, nånstans omkring 11V, så startar mätningen just när startförsöket av motorn börjar och spänningen sjunker under triggnivån. Går minska totala tiden som visas på skärmen och få med lite mer detaljer istället.)

Eftersom mjukvaran fungerar med windows 7 och bättre kan man klara sig med en ganska gammal laptop, min är 11 år gammal (men batteriet är dött och den är lite klumpig att släpa med sig i ryggsäcken med 15" skärm). En tillräckligt bra men lite mindre laptop med ett friskt batteri borde inte kosta någon förmögenhet med tanke på de låga systemkraven, med några bitar självhäftande kardborrband bör det gå fästa oscilloskopet på skärmens baksida semipermanent, och så har man en dedikerad oscilloskopdator man enkelt kan få med och använda var som helst. Blir fortfarande lite kabelpyssel förvisso, men det som stör mig mest nu är att batteriet i laptopen är dött så jag måste ha "två hål i väggen" inom räckhåll där grejerna ska användas.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

MaChrill

#23 » 00:48:00, 21-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi köpte en fancy batteriprovare på firman för några år sen, provade lite batterier, en del var bra andra dåliga, provade ett nytt fulladdat, kass, batterirpovaren hamnade i skrotbingen.
För att prova ett batteri enl. konstens regler laddar man det i 24 timmar, låter det stå i 24 timmar, belastar det, och kollar hur mycket spänningen sjunker.
Jättebra belastning är en grill, eller fordonets startmotor, ett friskt batteri ligger runt 10V när det belastas, stiger gärna lite efterhand, under 8V kass, runt 9V, stigande normalt. 2-8 V troligen kortslutet.
Som en del sagt för att prova ett batteri riktigt krävs tid.
Normalt sett kirrar bilen dåligt när det börjar bli kallt ute, och bilen laddar som den ska - byt så är problemet ur världen.....

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Fuskmek (trådstartaren)

#24 » 09:11:56, 21-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev: (Rekommenderar att du använder triggfunktionen, förslagsvis på fallande flank i detta fallet, nånstans omkring 11V, så startar mätningen just när startförsöket av motorn börjar och spänningen sjunker under triggnivån. Går minska totala tiden som visas på skärmen och få med lite mer detaljer istället.)

Toppen! just sådana tips som jag behöver! :thumme: Jag använder ju inte Picon så ofta så det blir att jag glömmer även de vanligaste inställningarna. Ska vara ärlig, glömde faktiskt bort att det gick att använda Picon till både ladd och belastningsprov i detta fallet! Var bara fokuserad på att få igång bilen och iväg!
Har en äldre laptop som jag använder till Pico och en Delphi clon. Den har också ett dåligt batteri men det går att använda en stund iallafall . Men som vanligt ligger den hemma och är inte med i bilen vid hastigt uppkomna fel. Därför ett behov av något som ändå ger en hint om vad som kan felas.
Och som jag förstår av era inlägg så kan man inte lita på dessa provare utan det är ett långtids prov som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

kimmen

#25 » 09:55:55, 21-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En multimeter ska man alltid ha på armlängds avstånd, löser problemen..

Förresten, finns det ingen som har uppfunnit en app med multimeter för telefonen :klia:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

QV_

#26 » 10:00:21, 21-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En app till telefonen hjälper inte.
Det är först när det finns WIFI i batteriet som app(djävulen) skulle eventuellt göra mindre skada.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ludde eriksson

#27 » 21:05:25, 21-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas enklare digitala mätare har jag använt några år, tyckt bra om den, relativt enkel att använda o tydliga mätresultat.
MEN, några batterier som den dömt ut har faktiskt fått nytt liv, tex Stiga Parken jag skulle starta i våras, stendöd, o batteriet var kört enligt testaren.
Hade ingen lust alls att köpa nytt, utan körde m startkablar de första ggn, sen funkade det utmärkt resten av säsongen.
En kompis har en privatimporterad Subaru Outback, lite väl kort livslängd på batterierna på den, dödförklarat med testaren för drygt en månad sedan, var garanti kvar (Biltema silver),
lämnade in för garantibyte, men fick besked att det inte var tillräckligt dåligt, 55-60% kapacitet kvar.

Förtroendet har sjunkit för manicken .. :huh:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

G-son

#28 » 22:18:31, 21-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:MEN, några batterier som den dömt ut har faktiskt fått nytt liv, tex Stiga Parken jag skulle starta i våras, stendöd, o batteriet var kört enligt testaren.
Hade ingen lust alls att köpa nytt, utan körde m startkablar de första ggn, sen funkade det utmärkt resten av säsongen.

Laddningen på en sådan maskin är nog måttligt reglerad, den ojämna spänning man får till laddning där har en hel del gemensamt med hur finare smartladdare avsulfaterar dåliga batterier. En lite elak, men i vissa fall effektiv metod att få döda blybatterier att börja ta emot laddning igen. Samtidigt är ju en gräsklippare inte svår att få igång, en relativt liten motor med måttlig kompression, dessutom används den endast sommartid när motorer är enklast att få igång och batteriet presterar bäst.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Fuskmek (trådstartaren)

#29 » 15:14:26, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkommer i detta ämne. Bytte batteriet på bilen som gällde då jag startade tråden. Dyrt batteri men nu fungerade start/stopp automatiken som den tidigare föraren inte visste att denna bilen ens hade. Och så verkar bilen fungera då jag inte behövt åka och hjälpstarta efter bytet.....än iallafall :vissla:
Nå ännu en bil av samma sort och problem med att bilen knappt gick att starta inne i hallen då jag var och besiktigade den.
Jag har trots era försök att avråda från dessa testare köpt en
Bild
Och givetvis är den inte mycket att ha då vad den visar beror på hur den känner sig och inte så mycket på batteriets status verkar det då den ändrar sig prov från prov.
Ett exempel. Provade sen "nya" Connectens batteri efter tre dagar laddning! Och fick detta resultat.

Bild
Skam den som ger sig. Har köpt ännu en provare efter lite äldre mer beprövad modell som denna .

Bild
Laddade igen och gjorde ett nytt försök med den elektroniska och fick detta resultat.


Bild
Och prov med belastningsprovaren.


Bild
De verkar vara överens nu ? Men det var ju kasst förut trots laddat? Provar med ett batteri som jag vet har sett sina bästa dagar för ett tag sedan. ( Dessa Tudor batterier har jag haft flera som gett upp väldigt tidigt på jobbet. Är de av så dålig kvalitet nu trots ett tidigare gott rykte? )


Bild
Bild
Att jag köpte belastningsprovaren skyller jag på dessa videor på Youtube då han verkar veta vad han sysslar med. Fordonslärare av vad jag tror. https://www.youtube.com/watch?v=aiiZPEsgeo4
Speciellt denna videon tyckte jag var intressant då han mäter vad generatorn ger ut. År denna mätning säker att göra på en någorlunda modern bil ? https://www.youtube.com/watch?v=A9AkTqtNul0

Mycket text och funderingar blev det men ta det för vad det är. en amatör som försöker fuskmeka så gamla bilar orkar rulla en stund till.

1 person gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Volvot24

#30 » 15:28:51, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ett rätt bra test för bilbatterier är att knalla ut till bilen en kall vinterdag, typ - 15 grader, då den stått en hel natt utan motorvärmare.

Sätt på halvljuset 5 minuter. Starta därefter bilen.

Startar bilen utan att sakta i startmotorvarv, så kan batteriet anses som mycket friskt och funktionsdugligt.

Då de flesta har bil, så blir det ingen ytterligare kostnad för testutrustning.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: harmacar, smen@bahnhof.se och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se