Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Batteritestare ?

70 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera bil-teman här

Volvot24

#61 » 11:26:13, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Mäter ström som flyter från gammal eller nyare bilbatteriladdare då jag underhållsladdar mina ej inkopplade 12 V batterier under vintern.

Och vilken ström flyter in i resp batteri när de är fulladdade?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



kimmen

#62 » 12:20:15, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa att parallell koppla batterierna, mät sedan strömmen i mellan batterierna, dom kanske drar ur varandra
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Volvot24

#63 » 12:22:38, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Borde jag ha märkt under mina 15 år som båtägare, med parallellkopplade batterier.
:grin:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#64 » 13:13:33, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Med andra ord 1 - 2 A in till vart och ett batteri, när de är fulladdade.

Min i allra högsta grad super avancerade testanläggning ber att få framföra en avvikand uppfatttning om fulladdade batterier.
När batteri börjar komma till åren och börjar blir sletet, då, men bara då, glider laddströmmen upp mot 2A; så länge batteriet är friskt så är laddströmmen under 1A, i praktiken så låg att min extremt noggranna professionella superavancerade voltmeter knappt rör nålen.

Så, om du får 2A så är min gissning att du har något som trots allt förbrukar 1-1.5A så länge "tändningen" är igång. Dvs att det -verkliga- resultatet -borde- motsvara mitt; dvs 0-0.5A (enligt min testanläggning dvs... o den... som synes på bilderna... är aningens rudimentär... liksom...).

Ett fulladdat batteri kan inte ta emot mer laddning; därav blir mätvärdet 2A inte rimligt, ej heller så 1A... Om detta har min motionsanläggning visat och överbevisat mig så många gånger att jag behöver inte funder över om/hur/varför; det bara är så.

Se'n har man en helt annan faktor!
Självurladdning! O det otyget varierar mellan olika batterier och batterikonstruktioner.
Gamla fräscha fina syrabatterier som laddat ur sig lite, kan ta duktigt med A under bra lång tid, för att återhämta sig! Där ser man ofta att laddningen "landar" på just 2A (i många kaloriförbrukningstimmar!).

...konstiga saker di där Voltas Staplar (batterier)...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#65 » 13:21:03, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ofta behöver du byta batterierna i båten? På båtar och husbilar kör man ibland med två system ett start och ett förbrukarsystem.
Vad har man för nytta av att testa batterier förutom felsökning.
I min värld konstaterade vi att våran diesel Skoda var lite seg att få igång förra hösten. Flyttade det batteriet till Amazonen som körs nästan bara på sommaren.
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

kimmen

#66 » 13:35:52, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Borde jag ha märkt under mina 15 år som båtägare, med parallellkopplade batterier.
:grin:

.

Ja, det tycker jag :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dc_lindberg

#67 » 13:39:20, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#68 » 14:39:41, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ska till att underhållsladda mina AGM-batterier till båten som nu står hemma i varmgaraget.
Återkommer.

O.15 A blev laddströmmen vid fulladdat batteri med en Cetec-laddare. Kanhända den gått ned i nåt underhållsläge.

Minns dock att laddströmmen vid fulladdat blybatteri var betydligt högre med "dumladdare"

.
Senast redigerad av Volvot24 15:42:14, 08-01-2023, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Towil

#69 » 14:51:05, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddströmen blir ofta för hög på ett batteri med skiljerelä. Ett vanligt blysyra skall laddas med en ström av 10-15% av dess kapacitet.
DC-DC laddare är ett bättre val.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#70 » 15:03:23, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller ännu hellre med konstant spänning, och så får batteriet dra den ström det vill ha. I ett vanligt fordonselsystem med en rent spänningsreglerad generator, kan ju hela generatorns märkström gå till batteriet, om batteriet är i bra skick men totalt urladdat. Blybatterier som är avsedda som startbatterier tål detta utan vidare, men blybatterier avsedda för andra ändamål (t ex reservkraft) kan kräva begränsning av laddströmmen. Man får kolla i batteritillverkarens anvisningar för exakt den batterityp man har, i sådana fall.

Ett alternativ till skiljerelä är ju annars en växelströmsgenerator med dubbla uppsättningar plusdioder i likriktarbryggan. Eller s k skiljedioder, så som förekom på en del SEV-generatorer på 70-talet. I det senare fallet får man dock se upp med att laddningsregulatorn måste kompensera för skiljediodens spänningsfall, alternativt vara byggd/inkopplad så den mäter endera batteriets polspänning istället för spänningen på generatorns D+.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM Jens, Magnus Lundgren och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se