dc_lindberg skrev:...nu har jag bara siffor från Volvoägare runt mig i Fjollträsk. Deras tillförlitlighet är nog... flytande... men när jag frågat runt så har jag fått siffrorna bekräftade, så jag antog att de var trovärdiga trots sina höga tal.
Gällande just 700-serien så har jag fått så många svar om att de verkligen drar 1.3-1.5 vid blandad körning att jag har inte haft skäl att ifrågasätta detta.
0.9 till 1.2 låter mer rimligt med tanke på vad volvo var för bilar.
Vad kan -då- orsakat sörplandet i de fordon som jag fått referensvärdena ifrån?
Var de ex., känsliga gällande fördelaren? tändsift? ???
Eller var de bara nervöst känsliga, som egenskap, för förarens fotrörelser?
Betänk att jag -har- kraftfullt ifrågasatt 1.4-1.6L/mil , men fått svaret av de taxiförarna att -de drar så mycket!- Privatpersoner är de som angivit ovan siffror.
Jag blev alltså om möjligt än mer nyfiken!
Om vi ser på någorlunda moderna rödblocksmotorer med elektronisk insprutning och tändning (LH 2.2 eller 2.4 samt någon variant av EZ-K), så är en mycket vanlig orsak till hög bränsleförbrukning att motortempgivaren har drivit iväg med åren och mäter fel, så att motorstyrsystemet tror att motorn ständigt är kall och behöver varmkörningsanrikning (eller, i lindrigare fall, bara att den behöver mer accelerationsanrikning än då den är fullt varm). Det kan också vara frågan om en trasig
termostat så att motorn går för kall utan att det syns på tempmätaren, Volvos tempmätare från ca 1987 och framåt har nämligen ett stort "dödband" så att nålen står rakt upp så länge motortempen ligger mellan
ungefär 45 och 110 °C.
En annan vanlig orsak är en halvdan lambdasond som reagerar för långsamt, så att lambdaregleringen fungerar dåligt och det blir stora svängningar omkring korrekt bränsleblandning. Man bör observera att de där motorstyrsystemen har en ganska grovt tillyxad övervakning av lambdasonden, som nästan bara reagerar på totalt avbrott i sonden.
En felmonterad eller lös knacksensor kan leda till hög bränsleförbrukning pga att den "skramlar" på ett sätt som tändsystemet misstar för knackning, och därför ställer tändningen sent för säkerhets skull. Likaså är det vanligt med kabelfel till knacksensorn, det är en mycket högohmig signal som är känslig för störningar och krypströmmar, den skärmade kabeln i kabelstammen är inte särskilt olje- och åldringsbeständig och kan ställa till problem när bilen blir gammal.
Om motorn har
EGR, så kan fel i det systemet ge hög bränsleförbrukning pga att den får tendens till knackning utan EGR, så att tändsystemet med all rätt ställer tändningen sent för att skydda motorn från knackningsskador.
Läckor i avgassystemet före lambdasonden (t ex spricka i grenröret eller trasiga grenrörspackningar) kan leda till tjuvluft som får lambdaregleringen att mäta fel och dra på onödigt fet bränsleblandning.
Tjuvluft på insugningssidan, i synnerhet sådan som inte påverkar alla cylindrar lika mycket (t ex en trasig insugningsrörspackning, läcka i bromsservot eller någon trasig vakuumslang) kan också ge hög bränsleförbrukning även om det inte märks att motorn går dåligt.