Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vilken rödblockare är snålast?

60 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

Göran Ekman

#16 » 14:15:24, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommentaren vid matbordet i Björnarbo. Man har inte en rödblockare för att den är snål , riktig motorer tar rikligt med bränsle. Men pysslar man om en rödblockare kan man få ur väldigt mycket mil ur dom.
Men de med alu toppar B21 och framåt går i mina öron inte lika vackert som de äldre rödblockarna B18/B20
Kör man 740/940 på 0,8 är väl det billigt . Sonen körde 240 där 4 peten ersattes med en 5pet och en 230 med ett LH insprut tror drivlinan kom från en 87a. Den varvade väldigt lite. Minns inga förbruknings siffror.
Han påstod även att hans nuvarande bil en 240 Turbo med B21 ET skulle gå på 0,6 men det tror jag inte på.
När det gäller insprutning så är väl de elektroniska varianterna på de senare att föredra före det mekaniska K-jet systemet.
Göran i Björnarbo
Senast redigerad av Göran Ekman 14:26:48, 26-11-2021, redigerad totalt 1 gång.
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



mattiaz (trådstartaren)

#17 » 14:24:29, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att dom inte är dom bränslesnålaste motorerna som finns. Men om man nu ska bruksa en och inte har några racerambitioner så kan man ju försöka komma ner så mycket det går. :smile:

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

G-son

#18 » 15:20:04, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Vad är allmänt recept för snål motor? Du nämner låg kompression som en bidragande faktor till hög förbrukning. Skulle då en höjd kompression leda till lägre förbrukning? Etanolinblandningen har ju ökat så då borde väl det fungera?

Edit: Hur vore det med en B200F med trimtoppen och höjd komp? Passar topparna från b230 på b200?

Ja, högre kompression ger högre verkningsgrad = lägre bränsleförbrukning. Problemet är att det är en kompromiss, högre kompression ger högre förbränningstemperatur som ger högre utsläpp av kväveoxid, något tillverkarna velat undvika sedan 70-talet. Alla minns väl de amerikanska V8-motorerna från mitten av 70-talet när avgaskraven infördes, 5,7l men bara 185 hästar eller något sånt, låg kompression och bränsleförbrukning som om det var hål i botten av tanken...
Det finns också en gräns för hur höga cylindertryck man kan ha innan bränslet självantänds av värmen, så den högsta kompression som fungerar på full gas är mycket lägre än vad man skulle kunna ha på en motor som bara körs lugnt (blir ju lägre tryck när man gasar mindre = släpper in mindre luft).

Men, ja... Några faktorer som förbättrar bränsleekonomi:
Hög kompression
Förbränningsrum som ger snabb förbränning (utformningen, tändstiftets placering, placering av & storlek på klämspalten där kolven ligger nära toppens plana yta omkring förbränningsrummet...)
Utväxling som låter motorn jobba på det varvtal där den har högst verkningsgrad
Motorstyrsystem som övervakar luft/bränsleblandningen och justerar den rätt m.h.a. lambdasond.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Jac

#19 » 16:33:11, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Vad är allmänt recept för snål motor? Du nämner låg kompression som en bidragande faktor till hög förbrukning. Skulle då en höjd kompression leda till lägre förbrukning?


Kompressionsförhållandet påverkar den teoretiska verkninggraden enligt denna kurva:
Bild
I praktiken får man inte så hög verkninggrad pga det ena och det fjärde men kurvan har samma form, den ligger bara ett stycke lägre.
Förklaringen bakom går att läsa här om man är lagd åt det hållet: https://en.wikipedia.org/wiki/Otto_cycle
Bensinens oktantal är det som begränsar hur högt man kan gå med kompressionsförhållandet. Alkohol har naturligt högt oktantal och går därför att köra på högre kompressionförhållande för att reducera bränsleförbrukningen men eftersom alkohol också har ett lägre energiinnehåll så går det åt mer bränsle på grund av det.


Det högre kompressionsförhållandet är en av anledningarna till att en dieselmotor generellt drar mindre bränsle räknat i g/kWh. Några exempeltal här: https://en.wikipedia.org/wiki/Consumption_map

En annan anledning till att dieselmotorn drar mindre, speciellt på bilar som mestadels går på små gaspådrag, är strypförlusterna i förgasare/trottelspjäll. Det blir stort tryckfall över trotteln på en bensinbil med litet gaspådrag medans på en diesel är det alltid fullt öppet för luften in. Det kan tyckas vara försumbart, det är ju bara några delar av ett bar, men kör man en stor motor med litet gaspådrag så är arbetstrycket i motorn så pass lågt att trottelförlusterna ändå utgör en betydande andel.

En tredje anledning till en dieselmotors högre verkninggrad är att den förbränningen där sker under konstant tryck (teoretiskt iallafall, i verkligheten försöker man så gott det går). Google otto vs diesel cycle.

Om en bensinmotor skulle optimeras för max verkninggrad för att dra en bil i 110 km/h så blir det väl max kompressionförhållande för 98 oktan samt lågt effektuttag så att motorn kan gå på full trottelöppning hela tiden.

Sen måste ju kamaxlarna vara optimerade för bästa möjliga gasväxling vid det vartalet man skal köra, alltså inga trimkammar med stort överlapp där alla ventiler står öppna samtidigt.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stridis2

#20 » 17:28:02, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina erfarenheter stämmer väl överens med TF:s. Jag hade en 245:a -91 samtidigt som min fru hade en 945:a -93. Min drog runt 0,7 medan hennes låg på deciliter mer. Efter några år tog jag över 945:an, men då drog den ca 0,9 liter milen. Men det var synd att klaga ändå med tanke på att bilen rullat 45.000 mil med byte av bränslepumpar som dyraste reparation. :)

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

bmrobban

#21 » 18:42:58, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 945 ltt som är chippad och ladd uppställt till 0.8 , den drar ca litern blandad körning.
jag åker korta sträckor ca 2 mil ibland med släp.
Jag tycker det är bra för en bil som gått 50.000 mil :smile:
Jag har en 744-90 med B230f som har gått 18.000 mil , den drar strax under litern men e mycket tråkigare.
Den stora vinsten med dessa bilar är slitstyrka och låga underhållskostnader. :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

kimmen

#22 » 20:18:16, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flytta plats på lambdasonden till efter katalysatorn
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

toker

#23 » 20:44:01, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns i alla fall inga hyffsat eller troligtvis helt nya bilar med lika stora utrymmen som kommer ner i de förbruknings siffror som ni har på 245 samt 945 möjligtvis om man går på diesel varianter kan man kanske komma ner i 0,7-0,8 på stora bilar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

RD350

#24 » 21:10:43, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan nog säga att förbrukningen är ganska lika på de röda förutsatt att de är friska o välservade.... B21et är törstigast (omöjligt köra billigt med så rolig motor), den ganska bedrövliga 230k kan gå väldigt billigt med frisk förgasare o lugn förare. Sambons 940 med 130 hästarn går aningen billigare än min 240 med lh 2.2 dock blev skillnaden märkbart mindre när jag ersatte mekaniska fläkten med elfläkt.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

kimmen

#25 » 21:24:21, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kostar bränsle att ha ett dåligt batteri också. Om batteriet kontinuerligt drar kanske inte ovanligt ca 20 amp även om det är fulladdat
Någon kanske kan räkna på det...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dc_lindberg

#26 » 21:28:09, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...nu har jag bara siffor från Volvoägare runt mig i Fjollträsk. Deras tillförlitlighet är nog... flytande... men när jag frågat runt så har jag fått siffrorna bekräftade, så jag antog att de var trovärdiga trots sina höga tal.

Gällande just 700-serien så har jag fått så många svar om att de verkligen drar 1.3-1.5 vid blandad körning att jag har inte haft skäl att ifrågasätta detta.

0.9 till 1.2 låter mer rimligt med tanke på vad volvo var för bilar.
Vad kan -då- orsakat sörplandet i de fordon som jag fått referensvärdena ifrån?
Var de ex., känsliga gällande fördelaren? tändsift? ???
Eller var de bara nervöst känsliga, som egenskap, för förarens fotrörelser?

Betänk att jag -har- kraftfullt ifrågasatt 1.4-1.6L/mil , men fått svaret av de taxiförarna att -de drar så mycket!- Privatpersoner är de som angivit ovan siffror.

Jag blev alltså om möjligt än mer nyfiken!
:popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#27 » 21:55:46, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...nu har jag bara siffor från Volvoägare runt mig i Fjollträsk. Deras tillförlitlighet är nog... flytande... men när jag frågat runt så har jag fått siffrorna bekräftade, så jag antog att de var trovärdiga trots sina höga tal.

Gällande just 700-serien så har jag fått så många svar om att de verkligen drar 1.3-1.5 vid blandad körning att jag har inte haft skäl att ifrågasätta detta.

0.9 till 1.2 låter mer rimligt med tanke på vad volvo var för bilar.
Vad kan -då- orsakat sörplandet i de fordon som jag fått referensvärdena ifrån?
Var de ex., känsliga gällande fördelaren? tändsift? ???
Eller var de bara nervöst känsliga, som egenskap, för förarens fotrörelser?

Betänk att jag -har- kraftfullt ifrågasatt 1.4-1.6L/mil , men fått svaret av de taxiförarna att -de drar så mycket!- Privatpersoner är de som angivit ovan siffror.

Jag blev alltså om möjligt än mer nyfiken!
:popscorn:


Om vi ser på någorlunda moderna rödblocksmotorer med elektronisk insprutning och tändning (LH 2.2 eller 2.4 samt någon variant av EZ-K), så är en mycket vanlig orsak till hög bränsleförbrukning att motortempgivaren har drivit iväg med åren och mäter fel, så att motorstyrsystemet tror att motorn ständigt är kall och behöver varmkörningsanrikning (eller, i lindrigare fall, bara att den behöver mer accelerationsanrikning än då den är fullt varm). Det kan också vara frågan om en trasig termostat så att motorn går för kall utan att det syns på tempmätaren, Volvos tempmätare från ca 1987 och framåt har nämligen ett stort "dödband" så att nålen står rakt upp så länge motortempen ligger mellan ungefär 45 och 110 °C.
En annan vanlig orsak är en halvdan lambdasond som reagerar för långsamt, så att lambdaregleringen fungerar dåligt och det blir stora svängningar omkring korrekt bränsleblandning. Man bör observera att de där motorstyrsystemen har en ganska grovt tillyxad övervakning av lambdasonden, som nästan bara reagerar på totalt avbrott i sonden.
En felmonterad eller lös knacksensor kan leda till hög bränsleförbrukning pga att den "skramlar" på ett sätt som tändsystemet misstar för knackning, och därför ställer tändningen sent för säkerhets skull. Likaså är det vanligt med kabelfel till knacksensorn, det är en mycket högohmig signal som är känslig för störningar och krypströmmar, den skärmade kabeln i kabelstammen är inte särskilt olje- och åldringsbeständig och kan ställa till problem när bilen blir gammal.
Om motorn har EGR, så kan fel i det systemet ge hög bränsleförbrukning pga att den får tendens till knackning utan EGR, så att tändsystemet med all rätt ställer tändningen sent för att skydda motorn från knackningsskador.
Läckor i avgassystemet före lambdasonden (t ex spricka i grenröret eller trasiga grenrörspackningar) kan leda till tjuvluft som får lambdaregleringen att mäta fel och dra på onödigt fet bränsleblandning.
Tjuvluft på insugningssidan, i synnerhet sådan som inte påverkar alla cylindrar lika mycket (t ex en trasig insugningsrörspackning, läcka i bromsservot eller någon trasig vakuumslang) kan också ge hög bränsleförbrukning även om det inte märks att motorn går dåligt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

frippis

#28 » 22:31:04, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är att de manuella tar under litern, medans automatlådebilarna tar 1.2+
Så kanske därför taxiåkarna klagar på förbrukningen då de ofta kör automat?

2 personer gillar det här inlägget.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

rospigg

#29 » 00:05:53, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 230F drar ungefär 0,9 l/mil när jag kör med tanke på att det ska dra lite.
Annars är det strax under litern per mil.
Den har snart rullat 68.000 mil så det kan ju hända att förbrukningen ökat något under resans gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Iznogoud

#30 » 09:30:28, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att som Torbjörn var inne på att byta ( bättre byta än chansa med gamla med tanke på slitagedel ) tempgivaren till insprutningen, den som sitter "enkelt" :vissla: till under 3/4 insugsporten. Blir den dålig ökar förbrukningen lätt med 2DL.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bmrobban, cat 910 och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se