Volvo 700-serien var i masskopi med Preem!, eller någon av de andra, eller allihopa!
1.3-1.5L/mil, som -standard- ?!!!
Att min VW T4 drar ca 1.2L/mil vid -laglig- framfart (=går för fort för mig för håller jag mig till max 90 drar den under 0.9L/mil), men den är mer än dubbelt så stor som en 745:a och har ett luftmotstånd som säkert är upp emot 3ggr Volvos!
Fråga:
- hur kunde Volvo tillverka så -törstiga- motorer?
- vad är "hemligheten" med att få en motor att sörpla i sig soppa på detta ohämmade sätt?
=> med den kunskapen bör TS väl kunna finna en väg att få fason på fylleslaget under huven?
Jag -är- genuint intresserad. Volvo 240 och sedermera 700 var -löjligt- törstiga! Begriper inte hur låginkomsttagare hade råd att köra dem! (ägdes o framfördes ofta av folk med mycket låga löner). Min avatar ser Volvo som en förebild o söker på alla sätt efterlikna det svenska dryckesgillet!...
Min "moped" drog 0.8-0.9L/mil när jag köpte den av pliten... efter mkt korrigeringar har jag fått en botten notering på 0.5L/mil i långtradarfilen på Autbahn med BP 98 blyfri Super (äkta ren) bensin... nu... åter kring 0.6-0.63L/mil... Enligt BMWs egna data skall moppen dra kring 0.4-0.45... jo tjena!... jag tror på HjulTomten också!...
Är det så enkelt med Volvos motorer som det är med BMW moppen att man gjort en effektbegränsning för att få in fordonet i en viss försäkringsklass (det var kW/kg fordon en tid o där före var det rätt o slätt Hk som avgjorde försäkringsklassen).
På avataren är felen följande:
- ratio för ventilerna, och form
- kompressionsförhållandet
- avgasrörens diameter
- ljuddämparna
- balansrören
- endast 1
tändstift, off-set
- Bing CV fel modell
=> motorerna stryps därmed med 25-50% och soppaförbrukningen ökar med snarlika värden.
Kan det vara ett likartat läge med Volvomotorerna?
En annan bidragande orsak är ock att man på den tiden inte hade "överväxel" för jämt hög fart, utan lät motorerna "tok varva" för att man skulle slippa växla ned vid omkörning... Avataren har givetvis omdrevad
växellåda vilket var i sig kring 5% förbättring av aktionsradien.
Min VW transporter lider ock av för lågt växlad 5:a... såg på amerikansk sida att man tydligen kan byta 5:e drevet mot ett från någon audi varvid man får ned rpm på m-väg dramatiskt och L/mil minskas märkbart.
Hur är det med Volvo? Kan detta ock vara en bidragande orsak till det dåliga L/mil läget?