Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vilken rödblockare är snålast?

60 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bil-teman här

dc_lindberg

#31 » 11:38:51, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
Vilka fina svar och förklaringar!
:buga:
Översatt till mig BMW /7 "språk" - "dumsnålerier" i tillverkningen! Dvs -när- det fungerar fungerar det bra, men är behäftat med "variabler"... Slutsats blir den samma som för bumsen:
- åtgärda fabrikations "fel", så blir det bra!

Jag har -inte- fått ordning på min "moped" än. Är -väl- medveten om att gå från 20A vevaxelmonterad Opel generator till remdriven 55-70A Saab/Audi K1 generator "kostar" liksom di små lantärnorna på kåpan (Hella 3003). Väl medveten om att de kan kosta 0.5-1dl/mil, o i så fall, då har jag ju fått vettig, om inte perfekt, ordning på ekipaget.


Vad är den förväntat -rimliga- L/mil med rödblockare?
Vilka av listade åtgärder ovan är lätta att fixa, och vilka drar man sig för?
Finns det mer som går att göra för att få fason på "fartvidundret" ? (tänker på att en del bilar jag felaktigt dragna insugsrör bl.a.)

Ej heller att förglömma... effekten av "miljöbränslet"... bra bensin ger väl i var fall 25% bättre aktionsradie än det som levereras i mackarna idag?
=> då förbrukas långt mer syre... aningen viktigare gas för oss än koldioxid...(milt sagt!)... men om det är det tyst från mupperierna!...
Så, om motorn drar 1.2 med miljösoppan är det väl fullt rimligt att den inte skulle dra mer än kring 0.9 med -riktig- soppa, dvs det som tillverkaren en gång i tiden nog hade som bas för fordonsdatan?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



DennisCA

#32 » 13:17:56, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst på många ställen att förgasarmodellerna går att få snålare i drift än insprutarna? Jag skulle gärna haft en pålitlig äldre volvo kombi men de drar ju så mycket. Bensinpriserna är ju helt annorlunda än då bilen tillverkades.

Själv drar min 900 Turbo runt 0,8-9 och jag tycker det är ganska mycket. Mitt perspektiv har formats av att köra bilar som drar runt 0,4 dock. Det känns nog i budgeten då det blir dubbel förbrukning dessutom och man mest kör upp det på pendla till jobbet. Man slipper ju inte bilskatten på gamla bilar i Finland heller.

Jag jobbar på att få ner det så mycket jag kan, mest genom att serva det som servas kan.

-Olja och filter byts ofta
-Nya tändstift
-2,7 bar i däcken (nästa par däck ska vara lågfriktionsdäck, oklart om dessa är det)
-Bilen ren och putsad
-Kör med lätt fot men undrar om jag lurar mig själv, då det är en turbo kanske det inte bli nån vinst?
-Farthållare används ofta, kör sakta om jag ligger själv på vägen

Inte gjort men planerat
-Nya tändkablar
-Ny rotor och fördelarlock

Andra funderingar
-Förbättra aerodynamiken, kanske sänka bilen (ehhh gillar inte sänkta bilar), kanske tillverka en underplåt för att göra området under motorn slätare.

-Tätningslister som man lägger mellan glapp i karossen som mellan motorhuven

-T5 konvertering (modernare EFI alltså)

Blev lite saabigt nu men det mesta är väl applicerbart på volvo också.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mattias_E

#33 » 13:23:49, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle säga att din bil ligger rätt så rimligt i förbrukning med 0.8-0.9 liter milen vid blandad körning, det är där de ligger.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

DennisCA

#34 » 13:25:40, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men jag är en orimlig person

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Iznogoud

#35 » 19:11:59, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skev tidigare i tråden ligger B230F på ca, 0,8L/Mil medans förgasare oavsett variant i stort sett aldrig kom under 1,0L/Mil, dock sällan över heller.
Automatlåda drar mer, även om jag hade en 245 automatare -77 som märkligt nog låg under litern. Kanske fel på tripp/hastighetsmätaren, var långt innan GPS var tillgängligt för hastighet/trippmätning.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mattias Petterson

#36 » 19:31:19, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo har väl aldrig gjort snåla motorer, även aerodynamiken brukar vara som en tegelsten
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Janson1

#37 » 20:16:01, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tillägg: Man skall inte stirra sig blind på förbrukningen. En Volvo 940 som drar en liter/milen kostar i soppa dagspriset på soppan 20:70 kr. Om man nu skaffar sig en bensinsnålare bil med ungefär samma storlek så drar den låt oss säga 0,7 liter/milen vilket blir 14:50 milen i soppa. Men man bör, nej man måste räkna med resten också. Skatt, försäkring, rep/service mm. Och inte minst: Värdeminskning! En gammal Volvo 940 blir inte värd speciellt mindre med åren, den kanske till och med ökar i värde? Men den nya bensinsnåla bilen faller ganska fort och mycket i värde så priset per mil blir oftast mycket mer än just bensinen. En nyare bil kostar lätt 40 till 70 kr/mil i bara värdeminskning och underhåll- utan att räkna med bränslet... Så egentligen är en gammal Volvo:s (eller någon annan gammal skorv:s) förbrukning lite ointressant då dom inte kostar så mycket annat, vissa är tom. skattebefriade och eller har extra billig försäkring, en del behöver dessutom bara besiktigas vartannat år! Man får köra ganska långt per år innan det överhuvud taget blir "lönt" att byta till en "bensinsnål" bil... Men, sen är det ju roligt att ha en bensinsnål bil ändå! Vill man ha en gammal bensinsnål bil så finns ganska många mer eller mindre utslitna Opel:ar, dom är verkligen bensinsnåla utan att ha gjort nån större reklam för det...

8 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Bacon

#38 » 20:56:32, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den bästa motorn i gammal volvo om man inte ska åka fort borde vara wv 1,9 tdi från slutet 90-tal.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Scania bonden

#39 » 21:26:22, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Jason till fullo.
En lite lagom gammal bil, som man köpt kontant är modellen.
som du dessutom kan fixa med själv, liksom ta hand om..... Byta din Olja och dina filter i lugn och ro nån kväll. Inte behöva åka och "Nolla" saker och ting .
Kolla bromsarna 2 ggr/ år när du ändå har däcken av och sånt. Själv Har jag en Berlingo fr 2011, ca 40" mil på mätaren.
Annars om vi ska prata Volvo är ju drömmen att gå i barndom igen, Volvo P210 Duett . B 18 och fallförgasare, vill minnas att den va snål.
Samt Saab 95 . Det va min barndom det.....
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

torbjorn_forsman

#40 » 21:54:20, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De enda rödblocks Volvomotorer med förgasare som kan gå att få någorlunda snåla, är K-motorerna. Och möjligen de sista A-motorerna som har tvåstegs fallförgasare.

Jag brukar bestämt avråda från att byta tänddelar (tändkablar, fördelarlock, rotor mm) som man inte kan bevisa att det verkligen är något fel på. Det är bara risk att man råkar ut för fabrikationsfel på de nya reservdelar man har köpt.

Vad som däremot, när det gäller tändsystemet, kan göra underverk för bränsleförbrukningen på en gammal bil med mekanisk tändförställning är att kolla att tändförställningskurvorna fortfarande stämmer och att det inte har hänt något pga t ex utmattade fjädrar eller utsliten mekanik i fördelaren. På bilar där det anges att tändinställningen ska göras vid tomgångsvarvtal, är det viktigt att centrifugaltändförställningen inte börjar röra på sig förrän strax över normalt tomgångsvarv. När det finns vakuumtändförställning som tar vakuum från ett uttag strax före gasspjället, är det viktigt att spjället inte står så mycket öppet vid tomgång att det finns vakuum i uttaget redan då. På en gammal bil finns det alltid risk att någon klåpare har skruvat på spjällstoppskruven för att ställa in tomgången, istället för att ställa in på den shuntluftskruv som ofta finns.

På en bil med elektroniskt styrd tändförställning av äldre datum måste man se upp med att sådana system ofta ställer tändningen sent med hög bränsleförbrukning som följd, om det är problem med någon givare som har med tändsystemet att göra. I synnerhet knacksensorn, men en del bilar har också en tempgivare kopplad till tändstyrdonet. Många äldre system har inga diagnosmöjligheter för att tala om på ett enkelt sätt att någon givarsignal saknas, eller också finns de men det står inget om dem i verkstadshandböckerna.
Man bör också tänka på att om motorn har EGR och dessutom relativt hög kompression (som t ex Volvos K-motorer och B230E), så är den beroende av att EGR-systemet fungerar för att gå snålt. Utan EGR får den tendens att spika, så att knackregleringen ställer tändningen sent och sen går det åt mycket bränsle.

En till viktig sak för att säkerställa att en bensinare går snålt är att motorn verkligen kommer upp i full arbetstemperatur, och att den gör det så snabbt som möjligt efter kallstart. Det gäller att ha god ordning på termostaten, gärna använda motorvärmare, och inte dra på kupévärme och fläkt annat än i yttersta nödfall innan motorn är genomvarm.
Om det finns luftförvärmning och/eller uppvärmning av insugningsröret, måste de såklart också fungera.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Orsa

#41 » 22:16:10, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör mesta vardagskörningen året runt med en 945a LTT 96a som nu är på väg mot 30000 mil. Haft den sen 1800 mil.
Oavsett hur jag kör blir det knappt litern. Konstant sen 1997. Då är det mest kortåka då jag har 1 mil till jobbet men det blir även knappt litern på 10-milastyrningarna. Den har ju aldrig inbjudit till gasa-körning så över 3000 varv är det inte gasat särskilt ofta.
Med släp är det ungefär samma törst.Vet inte om det runnit igenom 1 L/mil nånsin. Kanske. Aldrig under 0,9 heller.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

DennisCA

#42 » 05:29:51, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ett tillägg: Man skall inte stirra sig blind på förbrukningen. En Volvo 940 som drar en liter/milen kostar i soppa dagspriset på soppan 20:70 kr. Om man nu skaffar sig en bensinsnålare bil med ungefär samma storlek så drar den låt oss säga 0,7 liter/milen vilket blir 14:50 milen i soppa. Men man bör, nej man måste räkna med resten också. Skatt, försäkring, rep/service mm. Och inte minst: Värdeminskning! En gammal Volvo 940 blir inte värd speciellt mindre med åren, den kanske till och med ökar i värde? Men den nya bensinsnåla bilen faller ganska fort och mycket i värde så priset per mil blir oftast mycket mer än just bensinen. En nyare bil kostar lätt 40 till 70 kr/mil i bara värdeminskning och underhåll- utan att räkna med bränslet... Så egentligen är en gammal Volvo:s (eller någon annan gammal skorv:s) förbrukning lite ointressant då dom inte kostar så mycket annat, vissa är tom. skattebefriade och eller har extra billig försäkring, en del behöver dessutom bara besiktigas vartannat år! Man får köra ganska långt per år innan det överhuvud taget blir "lönt" att byta till en "bensinsnål" bil... Men, sen är det ju roligt att ha en bensinsnål bil ändå! Vill man ha en gammal bensinsnål bil så finns ganska många mer eller mindre utslitna Opel:ar, dom är verkligen bensinsnåla utan att ha gjort nån större reklam för det...


Ja här kan jag inte räkna med några skattefördelar överhuvudtaget, det blir snarare dyrare här ur den vinkeln. Och det finns ju många andra äldre bilar som gör bättre ifrån sig och är jämstälda vad gäller försäkring och värdeminskning. Men man skulle ju gärna haft en gammal volvo men det tar emot p.g.a. bränsleförbrukningen är så hög. Därför är ju frågan intressant just för mig.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

braha

#43 » 07:58:53, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är jobbresorna som överväger, sök då den minsta bilen med motor max 1000 cc.
Behöver du även godsutrymme ibland, titta då efter äldre biltyp med stor baklucka ex Peugeot 205 eller Subaru Trendy (4wd).
Tar du bort baksäte o fäller ner ryggstödet, kan du transportera ex fullhöjds kyl/frysskåp med bakluckan öppen.
Eller 2-sits Caddy PU 1,9D (0,4 l/mil).
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

DennisCA

#44 » 08:22:45, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag redan en yaris diesel för sånt, det är inte så att jag söker ännu en sådan liten bil. Utan det var ju så att jag sade jag skulle gärna haft en gammal Volvo, men... Så det är ju en specifik typ av bil man skulle vilja haft, men det ser inte ut att vara ekonomiskt försvarbart på nåt vis.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Murre o2

#45 » 08:28:00, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man som jag front smällt en gång ( en bil full med ungdomer och en grabb med 1 vecka gammalt körkort vid ratten som körde för fort i en kurva och fick sladd och kom över på fel sida vägen) så väger jag in krocksäkerheten också och inte bara bränsle förbrukning så minsta bilarna utgår. Trodde att jag skulle dö den gången... På jobbet fick vi inte hyra bilar mindre än golf klass sedan en medarbetare blivit svårt skadad i en bilolycka i Tjeckien, när man pratade med honom och hörde vilka talsvårigheter han fick leva med efter olyckan så fick man en tankeställare. Så inte bara bränsle förbrukning är viktigt på min lista.

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ammatören och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se