Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vilken rödblockare är snålast?

60 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 10:21:51, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt en 745:a som kombinerad bruks/hobbybil. Volvo på den tiden prioriterade väl inte låg bränsleförbrukning direkt...

Vilken original rödblocksmotor är snålast på soppan?

Om man skulle bygga en ur ett bränslesnålt perspektiv så optimal motor som möjligt, hur skulle den se ut?

Passar topplocken sinsemellan på b200/b230?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



Iznogoud

#2 » 10:40:05, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En B230F från 88B eller senare i gott skick bör väl vara det enklaste att utgå från, de ligger ju på 0,8L/M blandat vid normal körning.
Med genomgångna bromsar och drivlina så de rullar lätt och kastat takräcke bör väl den siffran teoretiskt gå att justera nedåt.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 11:05:35, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del påstår att den som satt i tidiga 940 ska gå snålare. Den hade väl volvos egna trimtopp. Någon som vet om det stämer?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Iznogoud

#4 » 11:22:55, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en sajt av många, med volvos olika modeller och deras förbrukning, https://www.ultimatespecs.com/se/car-specs/Volvo-models
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

magloman

#5 » 11:26:59, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En motor med mindre volym fast med effekt borde dra mindre?
En B204FT skulle jag säga. Fast den drar ju mer om man trycker pinnen i botten.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#6 » 11:59:31, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med om Iznogoud om B230F '88B - 92. Senare årsmodeller är törstigare eftersom de går med senare tändförställningskurva för att hålla ner NOx-utsläppen.
Andra snåla och bra rödblocksmotorer är de sista årsmodellerna av B230E med K-jetronic, samt B200K och B230K. För alla dessa är det dock viktigt att EGR är i ordning om de ska bli snåla, utan EGR kommer knackregleringen att ställa tändningen sent vilket medför hög bränsleförbrukning.

Turbomotorerna blir törstiga vid lugn körning pga den lägre kompressionen, samma sak gäller också för tidiga B230F (de som hade LH 2.2 insprutning), de hade sänkt kompression för att klara 91-oktanig bensin.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 12:07:50, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är allmänt recept för snål motor? Du nämner låg kompression som en bidragande faktor till hög förbrukning. Skulle då en höjd kompression leda till lägre förbrukning? Etanolinblandningen har ju ökat så då borde väl det fungera?

Edit: Hur vore det med en B200F med trimtoppen och höjd komp? Passar topparna från b230 på b200?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

dc_lindberg

#8 » 12:24:42, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo 700-serien var i masskopi med Preem!, eller någon av de andra, eller allihopa!
1.3-1.5L/mil, som -standard- ?!!!
Att min VW T4 drar ca 1.2L/mil vid -laglig- framfart (=går för fort för mig för håller jag mig till max 90 drar den under 0.9L/mil), men den är mer än dubbelt så stor som en 745:a och har ett luftmotstånd som säkert är upp emot 3ggr Volvos!

Fråga:
- hur kunde Volvo tillverka så -törstiga- motorer?
- vad är "hemligheten" med att få en motor att sörpla i sig soppa på detta ohämmade sätt?
=> med den kunskapen bör TS väl kunna finna en väg att få fason på fylleslaget under huven?

Jag -är- genuint intresserad. Volvo 240 och sedermera 700 var -löjligt- törstiga! Begriper inte hur låginkomsttagare hade råd att köra dem! (ägdes o framfördes ofta av folk med mycket låga löner). Min avatar ser Volvo som en förebild o söker på alla sätt efterlikna det svenska dryckesgillet!...
Min "moped" drog 0.8-0.9L/mil när jag köpte den av pliten... efter mkt korrigeringar har jag fått en botten notering på 0.5L/mil i långtradarfilen på Autbahn med BP 98 blyfri Super (äkta ren) bensin... nu... åter kring 0.6-0.63L/mil... Enligt BMWs egna data skall moppen dra kring 0.4-0.45... jo tjena!... jag tror på HjulTomten också!...

Är det så enkelt med Volvos motorer som det är med BMW moppen att man gjort en effektbegränsning för att få in fordonet i en viss försäkringsklass (det var kW/kg fordon en tid o där före var det rätt o slätt Hk som avgjorde försäkringsklassen).
På avataren är felen följande:
- ratio för ventilerna, och form
- kompressionsförhållandet
- avgasrörens diameter
- ljuddämparna
- balansrören
- endast 1 tändstift, off-set
- Bing CV fel modell
=> motorerna stryps därmed med 25-50% och soppaförbrukningen ökar med snarlika värden.
Kan det vara ett likartat läge med Volvomotorerna?

En annan bidragande orsak är ock att man på den tiden inte hade "överväxel" för jämt hög fart, utan lät motorerna "tok varva" för att man skulle slippa växla ned vid omkörning... Avataren har givetvis omdrevad växellåda vilket var i sig kring 5% förbättring av aktionsradien.
Min VW transporter lider ock av för lågt växlad 5:a... såg på amerikansk sida att man tydligen kan byta 5:e drevet mot ett från någon audi varvid man får ned rpm på m-väg dramatiskt och L/mil minskas märkbart.
Hur är det med Volvo? Kan detta ock vara en bidragande orsak till det dåliga L/mil läget?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Zukram

#9 » 12:37:49, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla mina 700, 900 och 200-volvosar har dragit strax under litern vid normal körning, så jag förstår inte dina siffror riktigt.
Men då har de varit välservade och väl inställda. Om man låter dem gå flera år mellan oljebytena och om man inte kontrollerar tändläget, förgasaren osv, då blir de nog törstiga.

2 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Towil

#10 » 12:44:49, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket beror på den som kontrollerar gaspedalen.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Volvot24

#11 » 12:45:07, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Byta drev / byta plats på drev i växellådan.

Detta gick att göra på Lynx 535 och 635.

Påverkade bränsleförbrukningen högst avsevärt.

Den ena konfigurationen var till för om man hade behov av att dra tungt, t ex vedlass.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

mattiaz (trådstartaren)

#12 » 12:48:17, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en 745 B230f som ren bruksbil för många år sedan och den låg väl på 0,8 om jag inte minns fel. Dom är ju sjukt träiga dock…
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

toker

#13 » 13:02:51, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

imponerade att ni får dom gå så billigt mina brukar ligga över litern trots lugn körning senaste 945 Turbo ville ha 1,1 om det inte var ren landsvägskörning i lugn fart då sjönk det något.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

bert

#14 » 13:48:21, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trimtoppen är väl 531an som gick och köpa i ett kit med vx3 kan
Den toppen sitter även i dom med turbo

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Iznogoud

#15 » 13:49:02, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Volvo 700-serien var i masskopi med Preem!, eller någon av de andra, eller allihopa!
1.3-1.5L/mil, som -standard- ?!!!
Att min VW T4 drar ca 1.2L/mil vid -laglig- framfart (=går för fort för mig för håller jag mig till max 90 drar den under 0.9L/mil), men den är mer än dubbelt så stor som en 745:a och har ett luftmotstånd som säkert är upp emot 3ggr Volvos!

Fråga:
- hur kunde Volvo tillverka så -törstiga- motorer?
- vad är "hemligheten" med att få en motor att sörpla i sig soppa på detta ohämmade sätt?
=> med den kunskapen bör TS väl kunna finna en väg att få fason på fylleslaget under huven?

Jag -är- genuint intresserad. Volvo 240 och sedermera 700 var -löjligt- törstiga! Begriper inte hur låginkomsttagare hade råd att köra dem! (ägdes o framfördes ofta av folk med mycket låga löner). Min avatar ser Volvo som en förebild o söker på alla sätt efterlikna det svenska dryckesgillet!...
Min "moped" drog 0.8-0.9L/mil när jag köpte den av pliten... efter mkt korrigeringar har jag fått en botten notering på 0.5L/mil i långtradarfilen på Autbahn med BP 98 blyfri Super (äkta ren) bensin... nu... åter kring 0.6-0.63L/mil... Enligt BMWs egna data skall moppen dra kring 0.4-0.45... jo tjena!... jag tror på HjulTomten också!...

Är det så enkelt med Volvos motorer som det är med BMW moppen att man gjort en effektbegränsning för att få in fordonet i en viss försäkringsklass (det var kW/kg fordon en tid o där före var det rätt o slätt Hk som avgjorde försäkringsklassen).
På avataren är felen följande:
- ratio för ventilerna, och form
- kompressionsförhållandet
- avgasrörens diameter
- ljuddämparna
- balansrören
- endast 1 tändstift, off-set
- Bing CV fel modell
=> motorerna stryps därmed med 25-50% och soppaförbrukningen ökar med snarlika värden.
Kan det vara ett likartat läge med Volvomotorerna?

En annan bidragande orsak är ock att man på den tiden inte hade "överväxel" för jämt hög fart, utan lät motorerna "tok varva" för att man skulle slippa växla ned vid omkörning... Avataren har givetvis omdrevad växellåda vilket var i sig kring 5% förbättring av aktionsradien.
Min VW transporter lider ock av för lågt växlad 5:a... såg på amerikansk sida att man tydligen kan byta 5:e drevet mot ett från någon audi varvid man får ned rpm på m-väg dramatiskt och L/mil minskas märkbart.
Hur är det med Volvo? Kan detta ock vara en bidragande orsak till det dåliga L/mil läget?
Du måste jämföra äpplen med gurkor nu, ingen av de kanske 150 volvos jag ägt har haft de förbrukningssiffrorna, ens efter etanolkonvertering.
I 100% stadstrafik möjligen, men inte normal blandad körning.

Historiskt har i stort sett alla mina manuellt 4 växlade 240 med B21 - 230A dragit ca, 1L/M blandat, gick att komma ner mer med förgasargenomgång mm.
Automaten drog något mer, och med OD lite mindre.

Med insprutning och lambdastyrning och 5vxl gick de på 0,8L/M blandad körning.

740/940 har jag endast ägt någon enstaka av, men servat desto fler åt bekanta. Och de har inte uppvisat någon annan förbrukning mig veterligt efter samtal med ägarna.

Turbo har jag aldrig ägt, men de var dyra i drift enligt rykten.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se