nimrod_pro skrev:Provat i bagageluckan eller i passagerardörren? Varit med om att BMS i Peugeot spökar och tappar minnet. Bara en sån sak som att ta loss batteriet ur en Peugeot kräver vissa extra moment för att säkra upp att man inte korrupterar minnet i datorn och åker på en omprogrammering hos Peugeot.
Årsmodell på bilen?
Murre o2 skrev:Trycka in automatlåda olja med tryckluft så den verkligen går in ordentligt och sedan värma med ex en hårtork brukar få igång nyckel dörrlås men inget alla har till hands. Så då får man ta till någon penetrerande olja och försöka få in i nyckelhålet samt värma som i första valet. Slå sönder rutor känns onödigt, i värsta fall brukar man kunna böja till en stark hård tråd för att trä in vid dörrkarmen efter att satt en träkil där, sedan får man försöka få tag i inre låshandtaget. Det fungera dock inte om bilen är låst i modet där den inte går att öppna inifrån.Jag brukar använda det modet när jag parkerar på skumma ställen, om tjuvarna slår sönder en ruta får de ändå inte upp någon dörr utan får krypa in genom den trasiga rutan, försvårar lite för den...
torbjorn_forsman skrev:Det är Peugeot och Citroën runt 2003 års modeller som brukar vara mest besvärliga när det gäller att slipstenarna ska dras på rätt sätt kring batteribyte.
Prova dock följande:
-Öppna huven igen.
-Låt allt stå orört i 3 minuter innan du kopplar loss batteriet (det räcker med ena polen).
-Låt bilen stå strömlös en stund.
-Koppla in batteriet, var då noga med att lägga på kabelskon snabbt och distinkt så det inte blir onödigt mycket "kontaktstuds".
-Låt bilen stå 3 minuter innan du försöker låsa upp, vare sig du gör det med fjärrkontroll eller mekaniskt.
-Har du väl lyckats låsa upp bilen, försök inte starta den på en gång. Ställ först tändningslåset i radioläge och låt det stå där 1-2 minuter, slå sedan av tändningen och slå på igen innan start.
Beträffande problem med fjärrkontroller, kolla att det inte är något som stör på 433 MHz där bilen står (t ex någon digitaltermometer med trådlös utegivare som har fått frispel, någon närbelägen amatörradiorepeater på 70 cm-bandet etc). En enkel koll är att se om andra 00-talsbilar med fjärrkontroll går bra att låsa och låsa upp med normal räckvidd alldeles intill.
AN skrev:
2007. Batteriet har jag plockat ut många gånger utan problem. Men att BMS spökar kan ju va en sak. BMS är väl det peugeot kallar BCM, body control modul?
AN skrev:Murre o2 skrev:Trycka in automatlåda olja med tryckluft så den verkligen går in ordentligt och sedan värma med ex en hårtork brukar få igång nyckel dörrlås men inget alla har till hands. Så då får man ta till någon penetrerande olja och försöka få in i nyckelhålet samt värma som i första valet. Slå sönder rutor känns onödigt, i värsta fall brukar man kunna böja till en stark hård tråd för att trä in vid dörrkarmen efter att satt en träkil där, sedan får man försöka få tag i inre låshandtaget. Det fungera dock inte om bilen är låst i modet där den inte går att öppna inifrån.Jag brukar använda det modet när jag parkerar på skumma ställen, om tjuvarna slår sönder en ruta får de ändå inte upp någon dörr utan får krypa in genom den trasiga rutan, försvårar lite för den...
Jo går säkert att få ordning på låset. Men den står så tråkigt till, hade den stått hemma så. Fattar egentligen inte varför jag låser den om jag ska vara ärlig.
AN skrev:Det blev att jag knackade en ruta. Tror bilen ska få en välförtjänt pension nu efter 51000 väldigt problemfria mil, där den fått jobbat hårt ofta som pick-up med fällda säten och både byggvaror, traktor/skogsmaskin/lastbilsdelar instoppade. Nästan aldrig tvättad. Aldrig bytt partikelfilter iaf inte jag som haft den sedan 18000mil. Fortfarande pigg i motorn. Peugeot har imponerat på mej iaf, trots att många verkar se lite ned på märket.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster