Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Problem med centrallåset peugeot 407

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

AN (trådstartaren)

#1 » 21:01:35, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen är låst med fjärrkontrollen, men går nu inte att öppna. Provat att byta batteri i båda fjärrkontrollerna, både den jag brukar använda och extranyckeln. Fick upp huven och bytte till ett nyladdat bilbatteri. Nyckelhålet i dörren är nog aldrig använt, sprejat penetrerande olja och försökt få igång det utan framgång. Någon mer som fått detta problem? Bara att panga en ruta?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



nimrod_pro

#2 » 21:32:05, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provat i bagageluckan eller i passagerardörren? Varit med om att BMS i Peugeot spökar och tappar minnet. Bara en sån sak som att ta loss batteriet ur en Peugeot kräver vissa extra moment för att säkra upp att man inte korrupterar minnet i datorn och åker på en omprogrammering hos Peugeot.

Årsmodell på bilen?
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#3 » 21:54:54, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycka in automatlåda olja med tryckluft så den verkligen går in ordentligt och sedan värma med ex en hårtork brukar få igång nyckel dörrlås men inget alla har till hands. Så då får man ta till någon penetrerande olja och försöka få in i nyckelhålet samt värma som i första valet. Slå sönder rutor känns onödigt, i värsta fall brukar man kunna böja till en stark hård tråd för att trä in vid dörrkarmen efter att satt en träkil där, sedan får man försöka få tag i inre låshandtaget. Det fungera dock inte om bilen är låst i modet där den inte går att öppna inifrån.Jag brukar använda det modet när jag parkerar på skumma ställen, om tjuvarna slår sönder en ruta får de ändå inte upp någon dörr utan får krypa in genom den trasiga rutan, försvårar lite för den...

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#4 » 22:09:13, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är Peugeot och Citroën runt 2003 års modeller som brukar vara mest besvärliga när det gäller att slipstenarna ska dras på rätt sätt kring batteribyte.
Prova dock följande:
-Öppna huven igen.
-Låt allt stå orört i 3 minuter innan du kopplar loss batteriet (det räcker med ena polen).
-Låt bilen stå strömlös en stund.
-Koppla in batteriet, var då noga med att lägga på kabelskon snabbt och distinkt så det inte blir onödigt mycket "kontaktstuds".
-Låt bilen stå 3 minuter innan du försöker låsa upp, vare sig du gör det med fjärrkontroll eller mekaniskt.
-Har du väl lyckats låsa upp bilen, försök inte starta den på en gång. Ställ först tändningslåset i radioläge och låt det stå där 1-2 minuter, slå sedan av tändningen och slå på igen innan start.

Beträffande problem med fjärrkontroller, kolla att det inte är något som stör på 433 MHz där bilen står (t ex någon digitaltermometer med trådlös utegivare som har fått frispel, någon närbelägen amatörradiorepeater på 70 cm-bandet etc). En enkel koll är att se om andra 00-talsbilar med fjärrkontroll går bra att låsa och låsa upp med normal räckvidd alldeles intill.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#5 » 22:22:06, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Provat i bagageluckan eller i passagerardörren? Varit med om att BMS i Peugeot spökar och tappar minnet. Bara en sån sak som att ta loss batteriet ur en Peugeot kräver vissa extra moment för att säkra upp att man inte korrupterar minnet i datorn och åker på en omprogrammering hos Peugeot.

Årsmodell på bilen?


2007. Batteriet har jag plockat ut många gånger utan problem. Men att BMS spökar kan ju va en sak. BMS är väl det peugeot kallar BCM, body control modul?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#6 » 22:24:55, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Trycka in automatlåda olja med tryckluft så den verkligen går in ordentligt och sedan värma med ex en hårtork brukar få igång nyckel dörrlås men inget alla har till hands. Så då får man ta till någon penetrerande olja och försöka få in i nyckelhålet samt värma som i första valet. Slå sönder rutor känns onödigt, i värsta fall brukar man kunna böja till en stark hård tråd för att trä in vid dörrkarmen efter att satt en träkil där, sedan får man försöka få tag i inre låshandtaget. Det fungera dock inte om bilen är låst i modet där den inte går att öppna inifrån.Jag brukar använda det modet när jag parkerar på skumma ställen, om tjuvarna slår sönder en ruta får de ändå inte upp någon dörr utan får krypa in genom den trasiga rutan, försvårar lite för den...


Jo går säkert att få ordning på låset. Men den står så tråkigt till, hade den stått hemma så. Fattar egentligen inte varför jag låser den om jag ska vara ärlig. :sad:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#7 » 22:26:44, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är Peugeot och Citroën runt 2003 års modeller som brukar vara mest besvärliga när det gäller att slipstenarna ska dras på rätt sätt kring batteribyte.
Prova dock följande:
-Öppna huven igen.
-Låt allt stå orört i 3 minuter innan du kopplar loss batteriet (det räcker med ena polen).
-Låt bilen stå strömlös en stund.
-Koppla in batteriet, var då noga med att lägga på kabelskon snabbt och distinkt så det inte blir onödigt mycket "kontaktstuds".
-Låt bilen stå 3 minuter innan du försöker låsa upp, vare sig du gör det med fjärrkontroll eller mekaniskt.
-Har du väl lyckats låsa upp bilen, försök inte starta den på en gång. Ställ först tändningslåset i radioläge och låt det stå där 1-2 minuter, slå sedan av tändningen och slå på igen innan start.

Beträffande problem med fjärrkontroller, kolla att det inte är något som stör på 433 MHz där bilen står (t ex någon digitaltermometer med trådlös utegivare som har fått frispel, någon närbelägen amatörradiorepeater på 70 cm-bandet etc). En enkel koll är att se om andra 00-talsbilar med fjärrkontroll går bra att låsa och låsa upp med normal räckvidd alldeles intill.


Får kolla och testa.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

nimrod_pro

#8 » 00:29:53, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
2007. Batteriet har jag plockat ut många gånger utan problem. Men att BMS spökar kan ju va en sak. BMS är väl det peugeot kallar BCM, body control modul?


Ja precis BCM, slant på tangenterna :)
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Osaka

#9 » 11:16:36, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Murre o2 skrev:Trycka in automatlåda olja med tryckluft så den verkligen går in ordentligt och sedan värma med ex en hårtork brukar få igång nyckel dörrlås men inget alla har till hands. Så då får man ta till någon penetrerande olja och försöka få in i nyckelhålet samt värma som i första valet. Slå sönder rutor känns onödigt, i värsta fall brukar man kunna böja till en stark hård tråd för att trä in vid dörrkarmen efter att satt en träkil där, sedan får man försöka få tag i inre låshandtaget. Det fungera dock inte om bilen är låst i modet där den inte går att öppna inifrån.Jag brukar använda det modet när jag parkerar på skumma ställen, om tjuvarna slår sönder en ruta får de ändå inte upp någon dörr utan får krypa in genom den trasiga rutan, försvårar lite för den...


Jo går säkert att få ordning på låset. Men den står så tråkigt till, hade den stått hemma så. Fattar egentligen inte varför jag låser den om jag ska vara ärlig. :sad:

Hade min 407 -07 ståendes hemma i 2-3 veckor, den låste sig själv under den tiden. Hade jag haft en hel radionyckel hade det nog inte varit något problem men jag pangade rutan i bakdörren, efter ytterligare några veckors funderande.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Robert T

#10 » 16:27:32, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kärvande lås brukar gå att lirka upp med bra smörja och tålamod. Sist använde jag biltemas ptfe smörjmedel och från att inte ens få in nyckeln i låset till att fungera felfritt tog kanske 15 min.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#11 » 22:18:45, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev att jag knackade en ruta. Tror bilen ska få en välförtjänt pension nu efter 51000 väldigt problemfria mil, där den fått jobbat hårt ofta som pick-up med fällda säten och både byggvaror, traktor/skogsmaskin/lastbilsdelar instoppade. Nästan aldrig tvättad. Aldrig bytt partikelfilter iaf inte jag som haft den sedan 18000mil. Fortfarande pigg i motorn. Peugeot har imponerat på mej iaf, trots att många verkar se lite ned på märket.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Robert T

#12 » 17:48:08, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Det blev att jag knackade en ruta. Tror bilen ska få en välförtjänt pension nu efter 51000 väldigt problemfria mil, där den fått jobbat hårt ofta som pick-up med fällda säten och både byggvaror, traktor/skogsmaskin/lastbilsdelar instoppade. Nästan aldrig tvättad. Aldrig bytt partikelfilter iaf inte jag som haft den sedan 18000mil. Fortfarande pigg i motorn. Peugeot har imponerat på mej iaf, trots att många verkar se lite ned på märket.


Respektingivande miltal! :cool:
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#13 » 17:53:44, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sålde min V40 direkt till skrotfrag.
Fick 3000 på kontot utan frågor, inga blocketkompisar, inget strul.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se