Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Tempmätare Volvo 940

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 17:21:20, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kan det vara för fel på tempmätaren på min Volvo 940 -96 ? Direkt när jag startar bilen visar mätaren normal drifttemperatur. Knackar jag på glaset, faller nålen tillbaka mot kallt. Något glappar tydligen, men vad ? Efter detta klättrar nålen upp till grönt som vanligt.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



G-son

#2 » 20:44:34, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fastnar nålen sedan förra gången bilen var igång? Annars kan det tänkas vara spruckna lödningar i instrumentet, är väl inte helt ovanligt att det ger strul i olika 940-mätare.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 20:53:00, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fabrikat på instrumenteringen? Åtminstone på VDO finns det en trimpot för att ställa in så att instrumentet visar "rätt", den är av tvivelaktig kvalitet och kan ramla isär. Annars instämmer jag i att dåliga lödningar är vanliga.
Jag har en gång i tiden ritat upp schema för temp- och bränslemätarelektroniken i 700/900-seriens instrumentblock, och jag tror jag har lagt upp det i någon tråd här på forumet för länge sedan.

Observera att den där tempmätaren är lite lömsk, den har ett stort dödband så att nålen står rakt upp från ungefär 50 till 110 °C motortemp. Termostaten kan vara mycket dålig, och motorn går för kall, utan att det syns på tempmätaren.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#4 » 21:39:36, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Fastnar nålen sedan förra gången bilen var igång? Annars kan det tänkas vara spruckna lödningar i instrumentet, är väl inte helt ovanligt att det ger strul i olika 940-mätare.

Nej, nålen sprätter upp till vertikalt läge direkt när tändningen slås på. Om jag då knackar på glaset faller den tillbaka till kallt läge.

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

meken49 (trådstartaren)

#5 » 21:41:49, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vad är det för fabrikat på instrumenteringen? Åtminstone på VDO finns det en trimpot för att ställa in så att instrumentet visar "rätt", den är av tvivelaktig kvalitet och kan ramla isär. Annars instämmer jag i att dåliga lödningar är vanliga.
Jag har en gång i tiden ritat upp schema för temp- och bränslemätarelektroniken i 700/900-seriens instrumentblock, och jag tror jag har lagt upp det i någon tråd här på forumet för länge sedan.

Observera att den där tempmätaren är lite lömsk, den har ett stort dödband så att nålen står rakt upp från ungefär 50 till 110 °C motortemp. Termostaten kan vara mycket dålig, och motorn går för kall, utan att det syns på tempmätaren.

Undrar om man med enkla medel kan avläsa den korrekta motortempen ?
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#6 » 22:17:32, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle gå att bygga om instrumentet för linjär visning om man verkligen vill. Eller också kan man koppla in en multimeter till tempgivaren och mäta resistansen i den, och ha med sig en tabell för att översätta resistans till temperatur.

Ännu säkrare mätvärden skulle man kunna få om man mäter spänningen över tempgivaren till insprutningen, den är gjord med bättre noggrannhet än givaren för tempmätaren.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#7 » 22:26:23, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det skulle gå att bygga om instrumentet för linjär visning om man verkligen vill. Eller också kan man koppla in en multimeter till tempgivaren och mäta resistansen i den, och ha med sig en tabell för att översätta resistans till temperatur.

Ännu säkrare mätvärden skulle man kunna få om man mäter spänningen över tempgivaren till insprutningen, den är gjord med bättre noggrannhet än givaren för tempmätaren.


Vart på motorn (B230 FK) lättryckare, sitter dessa givare ?
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

R_Bergsten

#8 » 23:09:58, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån av dem sitter väl ungefär under 3ans insug

1 person gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

magloman

#9 » 01:32:07, 30-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter tre stycken under insuget. Den som går till instrumenthuset har två runda kontakter. Du kan mäta mellan dessa två med en ohmmätare.

De andra två sitter i samma givare. De har två flata stift och för att mäta dessa får du mäta mellan jord och ett stift i taget.
Ena stiftet går till tändboxen och den andra till bränsleboxen.

Alla dessa tre ska visa någorlunda lika värden vid samma tidpunkt.

Har för mig dom ska visa runt 1500 Ohm vid 25 grader. :klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

marve

#10 » 01:41:10, 30-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis på dagen magloman :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Janson1

#11 » 08:05:10, 30-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis Magloman! meken49: I dag finns det sk. beröringsfria termometrar för väldigt lite pengar. Jag använder en sådan själv när jag misstänker felvisningar mm. Du får tempen direkt i celsiusgrader på en display...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#12 » 08:26:42, 30-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Det sitter tre stycken under insuget. Den som går till instrumenthuset har två runda kontakter. Du kan mäta mellan dessa två med en ohmmätare.

De andra två sitter i samma givare. De har två flata stift och för att mäta dessa får du mäta mellan jord och ett stift i taget.
Ena stiftet går till tändboxen och den andra till bränsleboxen.

Alla dessa tre ska visa någorlunda lika värden vid samma tidpunkt.

Har för mig dom ska visa runt 1500 Ohm vid 25 grader. :klia:


Givaren för motorstyrsystemet har svart kontaktstycke (samma sort som man hittar på t ex spridare och tomgångsventil) om det är en dubbelgivare. 2,5 kohm vid +20 °C , ca 300 ohm vid +80 °C.
På bilar med enkelgivare (framför allt lite äldre Volvo som har LH 2.2 insprutningssystem och ett tändsystem som inte behöver känna till motortemperaturen) är kontaktstycket ljusblått, och då får man mäta mellan stiften i det, inte mot jord. Samma resistans även i det fallet. Det förekommer även en ännu äldre givare med gult kontaktstycke som är elektriskt och mekaniskt kompatibel, men den tror jag aldrig har förekommit fabriksmonterad på Volvo.

Rundstiftsgivaren för instrumenteringen har ett mycket större kontaktstycke (D-format och vanligtvis grått), samma sort som Volvo använder till t ex spolarpumpar och en del lamphållare.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: micke-wes och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se