G-son skrev:Fastnar nålen sedan förra gången bilen var igång? Annars kan det tänkas vara spruckna lödningar i instrumentet, är väl inte helt ovanligt att det ger strul i olika 940-mätare.
torbjorn_forsman skrev:Vad är det för fabrikat på instrumenteringen? Åtminstone på VDO finns det en trimpot för att ställa in så att instrumentet visar "rätt", den är av tvivelaktig kvalitet och kan ramla isär. Annars instämmer jag i att dåliga lödningar är vanliga.
Jag har en gång i tiden ritat upp schema för temp- och bränslemätarelektroniken i 700/900-seriens instrumentblock, och jag tror jag har lagt upp det i någon tråd här på forumet för länge sedan.
Observera att den där tempmätaren är lite lömsk, den har ett stort dödband så att nålen står rakt upp från ungefär 50 till 110 °C motortemp. Termostaten kan vara mycket dålig, och motorn går för kall, utan att det syns på tempmätaren.
torbjorn_forsman skrev:Det skulle gå att bygga om instrumentet för linjär visning om man verkligen vill. Eller också kan man koppla in en multimeter till tempgivaren och mäta resistansen i den, och ha med sig en tabell för att översätta resistans till temperatur.
Ännu säkrare mätvärden skulle man kunna få om man mäter spänningen över tempgivaren till insprutningen, den är gjord med bättre noggrannhet än givaren för tempmätaren.
magloman skrev:Det sitter tre stycken under insuget. Den som går till instrumenthuset har två runda kontakter. Du kan mäta mellan dessa två med en ohmmätare.
De andra två sitter i samma givare. De har två flata stift och för att mäta dessa får du mäta mellan jord och ett stift i taget.
Ena stiftet går till tändboxen och den andra till bränsleboxen.
Alla dessa tre ska visa någorlunda lika värden vid samma tidpunkt.
Har för mig dom ska visa runt 1500 Ohm vid 25 grader.
Användare som besöker denna kategori: micke-wes och 10 gäster